phnx85 Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Er det mulig å kjøre to tjenester på samme port når jeg er bak NAT? Kan jeg f.eks kjøre IRC-server og web-tjener på port 80? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) er vel en grunn til at man har 65535 porter tilgjengelig, så kan du ikke forwarde frem enda en? tror det er løsningen. Hvis du ikke gjør det så vil de to applikasjonene ikke virke siden de ikke vet hvem som skal ha hvilken data Endret 28. april 2005 av Admin'c Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 2 ting på samme porten funker ikke.. når en port er i bruk så er den opptatt... Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Case'n er at vi sitter bak en firewall i klassen. Har akkurat satt opp en maskin som kjører forum på og vi vil at resten av skolen skal ha tilgang på forumet. Vi får forwarde port 80 fra firewallen til forum serveren. Men vi kjører også en irc server som læreren vårs ikke vet om og vi vil at skolen skal få tilgang til den også. Tviler sterkt på at vi får forwarde en port til irc serveren også Lenke til kommentar
nree Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Tviler sterkt på at vi får forwarde en port til irc serveren også Hehe... jeg har også tenkt og utnytte skolens 100mb lingje men de er litt problem med portene Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 ser de at du forwarder en ekstra port da? er vel bare å si at du kjører en adminmodul på porten eller noe Lenke til kommentar
nree Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 ser de at du forwarder en ekstra port da? er vel bare å si at du kjører en adminmodul på porten eller noe Hørt om log? Hva om de kikker litt på porten? upps... Lenke til kommentar
slettet Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 phoen|x: Får de ikkje lov å setje opp ein IRC-server på skulen, så er det sikkert ein grunn til det. Om de får lov å gjere det, så spør vedkommende som er ansvarlig,, og muligens de får ein ekstra port. goggen90: Ser du skriv at du er 15 år, elev og systemansvarleg. Imponerande. Om "du" sitter på samme type skulelinje som eg, så har du eit problem om du ynskjer å publisere ting frå skulen til nettet. Sitter sjølv bak fleire brannmurer og routere som eg ikkje har kontroll over.. Admin'c: Er det vits i å oppfordre til (og hjelpe til med) ting som folk tydelegvis ikkje har lov til? Var det drap det var snakk om så ville du kanskje fått stempelet "medskuldig". *Sitter på jobb, på ein skule, og er gretten.* Det er faktisk på grunn av sånne kids som Dykk eg må setje opp ein ekstra brannmur for å sperre _alt_, både protokoller og applikasjoner og deretter opne for ting de skal få lov å gjere. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Tråd åpnes igjen då det var litt missfortåeles kva trådstarter eigentleg trengte hjelp til: Legger ved trådstarters foklaring: Det var aldri snakk om å unngå firewallen, vi får forwarde port 80 til webserveren vår. Det jeg lurte på var om det er mulig å kjøre to tjenester på samme port. Uansett så blir både webserveren og irc serveren kun tilgjengelig på lokal nettverket. Det står enda en firewall ut mot internett som vi har kontroll over. Det var aldri snakk om å lure seg rundt firewallen mot internett. Endret 1. mai 2005 av Jankee Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Det var aldri snakk om å unngå firewallen, vi får forwarde port 80 til webserveren vår. Det jeg lurte på var om det er mulig å kjøre to tjenester på samme port. Uansett så blir både webserveren og irc serveren kun tilgjengelig på lokal nettverket. Det står enda en firewall ut mot internett som vi ikke har kontroll over. Det var aldri snakk om å lure seg rundt firewallen mot internett. Lenke til kommentar
nree Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Som sagdt går ikkje dette ann siden vist noen prøver og koble seg mot porten er det de serverprogramet som ble opnet først på serveren så blir på port 80. mIRC vil antakeligvis komme med ein melding om at port 80 allerede er i bruk. Dette kan sammanelignes med eit byggefelt der du aldrig har vert før, du skal besøke ein gammel venn og han bor i nummer 80 og huse er brunt. Du finner fort ut at de er 2 brune hus på siden av hverandre og på begge disse husene står de nr. 80. Du kan ikkje gjøre noe annet ein og bare gå og dinge på og når du først har gjordt de kan du ikkje gå tilake igjen! Altså ein slags einveis dør.. Håper du forstod noe av dette De vil si at de ene "huset" må skifte nummer til 81 (eller annet ledig nummer) Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 (endret) Som sagdt går ikkje dette ann siden vist noen prøver og koble seg mot porten er detde serverprogramet som ble opnet først på serveren så blir på port 80. mIRC vil antakeligvis komme med ein melding om at port 80 allerede er i bruk. Dette kan sammanelignes med eit byggefelt der du aldrig har vert før, du skal besøke ein gammel venn og han bor i nummer 80 og huse er brunt. Du finner fort ut at de er 2 brune hus på siden av hverandre og på begge disse husene står de nr. 80. Du kan ikkje gjøre noe annet ein og bare gå og dinge på og når du først har gjordt de kan du ikkje gå tilake igjen! Altså ein slags einveis dør.. Håper du forstod noe av dette De vil si at de ene "huset" må skifte nummer til 81 (eller annet ledig nummer) Forklaringen din var bare svada. Hvis du absolutt skal blande inn hus i forklaringen så vil det være bedre å si: Hvis noen setter opp et hus (tjeneste) i Portveien 80 så kan du ikke sette opp et nytt hus (tjeneste) i Portveien 80 fordi det allerede står et hus der (porten er opptatt) :!: Anyways, vi tok en lettere løsning og plasserte serveren utfor firewallen i klasserommet Endret 2. mai 2005 av phoen|x Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 (endret) Hva med å bruke HTTPTunnel? Eller er jeg helt på villspor? Endret 2. mai 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Tbone87 Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 HTTP-Tunnel går fint an å bruke, hvis du vil ha MSN, jeg gjorde det på skolen en stund da MSN-porten var stengt.. Da gjør den om MSN-trafikk til HTTP trafikk, som går til en annen server på nettet, som de som leverer tunellen har satt opp.. Det blir som en slags proxy.. Da trenger du bare sette det opp i MSN, så funker det som bare det, det eneste som er litt tullete er speeden på free-service.. På den tunellen jeg fant var det maks 1.5 kB/s på free.. Mulig den var en smule ustabil og.. Men det er vel bedre enn ingenting.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå