Arsenal_RULES Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hei! ---------------- Har da greid å skaffe meg et dv-kamera! Så nå vil jeg overføre filmen jeg har filmet til datamaskinen! Hvordan gjør jeg dette? Har USB kabel, men det er det eneste! Trenger jeg et program, hvor får jeg kjøpt/lastet ned dette? Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Heisann. Du trenger en firewire kabel (1394) Det finnes mange programmer som kan ta opp filmen din. Pinnacle Studio 9, Adobe Premiere, og faktisk Windows Moviemaker... Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Du kan prøve AV free. Ikke tenk på å prøve USB en gang, det funker bare med ting som er lagret på minnekortet. Du trenger en firewire ledning og firewire port på din PC hvis du ikke allerede har det. Hvis det er en stasjonær PC så trenger du en 6 til 4 pins firewire ledning. Hvis du ikke har firewire så tror jeg at det selges Pinnacle Studio 9 (video redigeringsprogram) bundlet med PCI firewire kort til rundt 1000 lappen. Endret 28. april 2005 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Damn! Nedsig, høres ut som mye stress Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Damn! Nedsig, høres ut som mye stress Stress? Nei vettu hva... Hva slags PC har du da, hvor gammel? Alle de siste pc'ene mine har hatt firewire inngang. Visste jo ikke helt hva jeg skulle bruke firewire til før jeg kjøpte meg videokamera nå den siste uka. Men altså stress er det ikke. Bare gå inn i databutikk, elkjøp, spaceworld eller hvorsomhelst og be om en firewire kabel. Koble sammen, start programmet du har tenkt å bruke på pc'n (pinnacle studio 9 kjøpte jeg, himla enkelt. Har ennå ikke lest i bruksanvisningen på det). Skru på kameraet, start "capture" i progammet... Skal ikke mye innsats til for å få filmen inn på pc'n og gjør en enkel redigering, evt. brenne den på dvd. Dr.Peedee Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Takker, fikk litt glød nå! Har ipod, bruker ikje den firewire-kabel? kan jeg bruke den?! Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Den er nok ikke standard desverre. Men en ny firewire kabel koster ikke mer enn ca 100 kroner. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Var ikke så dyrt, kan vel unne meg en firewire kabel da:) Takker for responsen! Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 Kjøpte firewire kabel, kostet 329, overpriset?! Men tingen er at filmen jeg har lagt inn på dataen er på 7gb, hvordan kan jeg komprimere filmen ned til en 700mb? Noen programmer dere kan anbefale? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Det var sinnsykt overpriset. Spaceworld? Hva skal du bruke filmen til? Det er viktig å vite for å kunne anbefale deg et program til jobben. Windows Movie Maker kan komprimere filmen din til wma format som er lite plasskrevende i forhold til kvalitet. Men egner seg bare til visning på PC og slikt. Skal du senere brenne dette på DVD så må du gjøre filen om til MPEG2. 1 time DV film tar desverre mye plass, ca 13GB. Lenke til kommentar
Arsenal_RULES Skrevet 29. april 2005 Forfatter Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Det var det ja! Synd:( De sa at jeg kunne få byttet visst den ikke funket, kan jo si at den ikke funket, å bytte den! Det er ikke noe spesiellt jeg skal bruke filmen til! Skal ligge den inn på xbox'en (ferdig redigert med musikk og alt mulig, gleder meg til det endelige resultatet), så jeg trenger et godt format, men ikke så altfor stort! EDIT: Kjøpte på Expert Endret 29. april 2005 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) Xboxen støtter vel det meste regner jeg med, har ikke en selv så jeg vet ikke. Windows movie maker funker greit til ditt behov da regner jeg med. Men for en 1000 lapp får du mye mer funksjonelt program for pengene. Jeg bruker Sony Video Vegas selv, koster noen tusen, men du kan laste ned en fult funksjonell demo som varer i 30 dager tror jeg her Windows movie maker lar deg bare lagre som wmv og avi tror jeg. Mens de fleste andre som koster noe, inkludert Vegas som jeg bruker lar deg lagre til nesten alle formater som brukes. Endret 29. april 2005 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
palvaa Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Trenger ingen FireWire kabel til min Canon MVX45i. Det går fint å overføre med USB Men man må ha USB 2.0 og WinXP, det står i manualen Har overført video begge veier mange ganger...fra tapen til PC så tilbake igjen...det går helt fint det. Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Joda, det funker. Men det funker MYE bedre med en firewire kabel! Selv har jeg et Canon MVX35i og den kan også bruke usb porten. Men er mye enklere og bruke dv (firewire) porten, samt oppnår du mye bedre bildekvalitet Lenke til kommentar
palvaa Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Joda, det funker. Men det funker MYE bedre med en firewire kabel!Selv har jeg et Canon MVX35i og den kan også bruke usb porten. Men er mye enklere og bruke dv (firewire) porten, samt oppnår du mye bedre bildekvalitet hmm....skal kabelen har noe å si når det er digital overføring...får ikke det helt til å stemme.... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Joda, det funker. Men det funker MYE bedre med en firewire kabel!Selv har jeg et Canon MVX35i og den kan også bruke usb porten. Men er mye enklere og bruke dv (firewire) porten, samt oppnår du mye bedre bildekvalitet hmm....skal kabelen har noe å si når det er digital overføring...får ikke det helt til å stemme.... Hvis dataene skal overføres mens tapen går, så må overføringssystemet takle den høye dataraten kontinuerlig. Dersom systemet ikke er bra nok, slik jeg antar USB ikke er, så må man enten senke dataraten (tapt kvalitet) eller starte og stoppe tapen. Når det gjelder komprimering til annet format, så bør du installere enten XviD eller DivX. Jeg anbefaler XviD siden dette er et åpen kildekode og helt gratis (søk etter xvid på download.com). Både XviD og DivX støtter mpeg4 standarden 100%, og de er derfor helt kompatible. I motsetning til MS wmv som er en modifisert versjon av mpeg4 og derfor ikke støtter noen åpen standard. Som program for ferdigstilling er virtualdub gratis og fungerer bra. For videoredigering og capture kan du se om du får tak i Nero sin programpakke. Billig og gjør jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå