Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

For liten psu til Xp3000+ ?

Anbefalte innlegg

Ja nå er dette andre tråden min om dette problemet, men fikk ingen gode svar sist gang så jeg prøver igjen, og skal prøve å forklare så utfyllende som mulig. Først og fremst, her er maskinen min:

Abit NF7-S2, AMD XP2200+ (3000+ 2,167 ghz, 333 fsb)

GlacialTech SilentBreeze 462 II

768 DDR400

Creative GFX 5600 ultra

Audigy 2 - Logitech Z680

Philips DVD-brenner, Philips CD-brenner

360w Chieftec psu, 40 gig Maxtor, 120 gig WD

Vifter: to kabinettvifter (bruker 1 nå) og en diger bordvifte, samt at jeg kjører åpent kabinett.

Som det fremkommer i specs, så bruker jeg nå en Xp2200+. Hvis jeg prøver med min andre cpu, 3000+, så skrur maskinen seg av ved kontinuerlig max load (f.eks med toast eller så og si hvilket som helst spill, spesielt ikke-3d spill). Det jeg tror (og håper) er at psu er for svak, men det virker som det er ganske tilfeldig. Hvis jeg tester ut 3000+'en og jeg ikke har brukt den på kanskje 1 mnd, så virker den som den skal, men etter en stund begynner den å skape seg igjen.

Det som da skjer når cpu "klikker" er at pc-en skrur seg av automatisk og den begynner å ule. Har foretatt masse eksperiment vedrørende dette, og har funnet ut bl.a at det er et punkt nede til venstre for cpu-sloten som blir ekstremt varm når dette skjer, lurer på om dette er det såkalte PWM-punktet, som skal ha en temp sensor. Derfor kan det vel også være hk som gir beskjed om at pc-en er for varm og at den derfor skrur seg av. Men jeg prøvde å kontre dette ved å sette en kabinettvifte på 3500 rpm ca 3 cm over akkurat dette punktet, pluss at jeg kjørte bordvifta på maks (og den fungerer!) og satte den like ved kabinettet. Maskinen slo seg likevel av, og derfor kan det umulig være dette som er årsaken etter min mening iallfall.

Hvis noen har noen innspill om hva dette kan være, så hadde jeg blitt veldig takknemlig. Skal skaffe meg nytt skjermkort snart også, og da hadde det vært greit å ha en pc som fungerer som den skal..

edit: alle temp-er skal være ok, har gjort absolutt ALT for å kontre dette..

Håper denne posten ikke ble så lang at ingen gidder å lese den..

Mvh,

V36a :)

Endret av V36a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å bruk pc'en en dag eller to med kabinettet åpent. Om viften du satte inn ikke flytter luft utenfra kabinettet, vil den bare blåse den lunkne/varme luften over punktet du vil kjøle ned, nesten mot sin hensikt.

Jeg kjører et system med xp3200, 1GB PC3200 RAM, dvdbrenner og combo-drive, GF6800le@16/5, en harddisk og 4 kabinettvifter på en 350W Fortron/Source PSU uten problemer. Kjøler forøvrig cpuen min med en Mist Silent Twin, som egentlig er beregnet for opptil XP3000.

Endret av schwami
Lenke til kommentar
Prøv å bruk pc'en en dag eller to med kabinettet åpent. Om viften du satte inn ikke flytter luft utenfra kabinettet, vil den bare blåse den lunkne/varme luften over punktet du vil kjøle ned, nesten mot sin hensikt.

Jeg kjører et system med xp3200, 1GB PC3200 RAM, dvdbrenner og combo-drive, GF6800le@16/5, en harddisk og 4 kabinettvifter på en 350W Fortron/Source PSU uten problemer. Kjøler forøvrig cpuen min med en Mist Silent Twin, som egentlig er beregnet for opptil XP3000.

Jeg kjører åpent kabinett hele tiden, det skrev jeg i den innledende posten :)

Hmm, kanskje din psu er mer stabil enn min.. Uansett så tror jeg ikke det kan være noe med kjølingen, for der har jeg prøvd alt.. Men nå skal jeg bestille meg en 520 watts psu, da har jeg iallfall nok for en stund :p . Takker for svar! Hyggelig gjort av deg :thumbup:

Lenke til kommentar
kan selfølgelig være at cpu blir for varm? du sier jo at det skjer som oftest når du klokker cpu å belaster den..

det er jo instillinger i bios som skal slå av maskinen vist cpu blir for varm

da får du den ulingen du pratet om

hvor mye volt kjører du på cpu?

For det første, jeg har aldri klokket prosessoren.. For det andre, det jævla hk har sånn innebygd sensor som ikke kan slås av :thumbdown: . Kan jo hende det har noe med det å gjøre.. Sannsynligvis er det vel kanskje spenningen som blir for høy for psu-en og gjør at hk skrur av pc-en. Kjører 1,6 volt på cpu-en nå, men nå bruker jeg xp 2200+. Tror det er 1,6 volt på 3000+ å hvis jeg ikke tar helt feil. :)

Lenke til kommentar

Vifter: to kabinettvifter (bruker 1 nå) og en diger bordvifte, samt at jeg kjører åpent kabinett.

Var borti et tilsvarende problem med en som også kjørte uten lokk på kassa.

CPU-kjøleren hans hadde fått et isolerende lag med hardpakket støv og skitt nederst i kjøleribben under viften, og varmebeskyttelsen slo følgelig av CPU'en etter en stund med hard bruk.

Bjørn

Lenke til kommentar

Var borti et tilsvarende problem med en som også kjørte uten lokk på kassa.

CPU-kjøleren hans hadde fått et isolerende lag med hardpakket støv og skitt nederst i kjøleribben under viften, og varmebeskyttelsen slo følgelig av CPU'en etter en stund med hard bruk.

Bjørn

Okey, men tror viften har blitt blåst ren for ikke så lenge siden, men det skal jeg sjekke ut! Takk skal du ha :D

Lenke til kommentar
kan selfølgelig være at cpu blir for varm? du sier jo at det skjer som oftest når du klokker cpu å belaster den..

For det første, jeg har aldri klokket prosessoren.. For det andre, det jævla hk har sånn innebygd sensor som ikke kan slås av :thumbdown: . Kan jo hende det har noe med det å gjøre.. Sannsynligvis er det vel kanskje spenningen som blir for høy for psu-en og gjør at hk skrur av pc-en. Kjører 1,6 volt på cpu-en nå, men nå bruker jeg xp 2200+. Tror det er 1,6 volt på 3000+ å hvis jeg ikke tar helt feil. :)

mener at xp 3000 barton kjører på 1.65 som standard

det gjorde hverfall den jeg hadde ;)

Lenke til kommentar

mener at xp 3000 barton kjører på 1.65 som standard

det gjorde hverfall den jeg hadde ;)

kk, muli d ja. har ikke brukt den på mange måneder. Det finner man fort ut :thumbup:

Lenke til kommentar
Bare et dumt spørsmål, for å avklare en liten detalj. Du har kjølepasta mellom cpu og kjøleribbe?

:p selvsagt.. Er veldig nøye når jeg har på pasta. Men det virker som den "fordamper" etter en stund! Som regel når jeg tar av viften så er kjølepastaen på kjernen borte, mulig den har blitt smurt utover på sidene av kjernen, ikke vet jeg.. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg slet også en del med den prosessoren til og begynne med. Jeg hadde en Silent Twin på, og det viste seg at denne ikke kjølte godt nok. Har du forsøkt å legge inn et hardware monitorprogram? Jeg lastet ned fra http://www.hmonitor.com/ og fant fort ut at temperaturen var meget høy. Det er heller ikke helt usansynlig at psu burde være større, men på meg høres det ut som om det er for mye varmeutvikling som er hovedproblemet.

Lenke til kommentar
Jeg slet også en del med den prosessoren til og begynne med. Jeg hadde en Silent Twin på, og det viste seg at denne ikke kjølte godt nok. Har du forsøkt å legge inn et hardware monitorprogram? Jeg lastet ned fra http://www.hmonitor.com/ og fant fort ut at temperaturen var meget høy. Det er heller ikke helt usansynlig at psu burde være større, men på meg høres det ut som om det er for mye varmeutvikling som er hovedproblemet.

Bruker bestandig temp monitor, har prøvd 3-4 forskjellige på den prosessoren (AbitEQ, MBM 5, Hmonitor og Aida32, samt den i biosen). Har vanskelig for å tro at det er for høye temp, men det er mulig. Skal ta en skikkelig razzia her en dag jeg får tid og feilsøke alt av komponenter og ta meg skikkelig god tid. Dessverre er dagene altfor korte for tiden.. Men jeg skal uansett bestille meg ny Psu, tenkte på en "Aspire ATX-AS500W 3 FAN Aluminium Black 520W ATX". Har hørt at den skal være god. Uansett er det iallfall nok futt i den ;)

Lenke til kommentar
Har sett mange tester på internett som finner ut av hvor mye strøm du trenger (sånn cirka seff). Ta deg en tur med onkel google og søk på "PSU+test" så finner du nok noe :p

Fikk snakket med en som virkelig har peiling på strøm og greier, og han kom frem til at pc-en min brukte sånn ca 320-330 watt under max load. Det er vel litt for mye til at psu kan kjøre helt stabilt.

Skaffer meg ny psu, skal også ha nytt grafikkort så da tar jeg d i slengen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...