Gå til innhold

Hvordan gjøre mapper utilgjengelige for gjester?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gjest konto og en normal konto. Jeg vil la andre brukere kun få tilgang til et vist antall mapper på gjest kontoen. Men hvordan kan jeg fikse dette på en god måte.

Jeg har laget snarveier på skrivebordet til de mappene som skal vere tilgjengelige. Men hvordan hindrer jeg andre brukere i å feks gå inn på "My Computer" eller "My documents"

Jeg vil også sperre av "Start" menyen.

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har med filsystemet du bruker, med NTFS er det velid lett

Alle mapper du ikke vil gjest skal ha tilgang til, velger du properties på,

velg Security, legg til Guest, og huk av Deny på alt, når guest prøver å åpne de mappene, får han en melding der det står "Access Denied"

Som sagt, funker dette kun med NTFS.

Det er forresten veldig mange forskjeller mellom Pro og Home, blant annet følger IIS med Professional, pluss at professional støtter opp til to prosessorer i maskinen, mens home bare støtter én, det er mange fler også (veldig mye rundt sikkerhet, og brukere)

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Dette har med filsystemet du bruker, med NTFS er det velid lett

Alle mapper du ikke vil gjest skal ha tilgang til, velger du properties på,

velg Security, legg til Guest, og huk av Deny på alt, når guest prøver å åpne de mappene, får han en melding der det står "Access Denied"

Som sagt, funker dette kun med NTFS.

Det er forresten veldig mange forskjeller mellom Pro og Home, blant annet følger IIS med Professional, pluss at professional støtter opp til to prosessorer i maskinen, mens home bare støtter én, det er mange fler også (veldig mye rundt sikkerhet, og brukere)

Takk, jeg tester det ut på mandag. Har ikke tilgang til maskinen nå :)

Hvordan sjekker jeg at jeg har det riktige filsytemet da? Har aldri vert borti dette med NTFS før etter som jeg kan huske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...