Gå til innhold

Spenningskonvertering. 120vac - 120vdc

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal konvertere 120v ac til ca 120v dc, utgangsstrømmen skal være 25A. jeg hadde håpet å slippe å bygge et SMP, men er jo likevell interesert i høyest mulig virkningsgrad... Er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan dette kan gjøres enklest mulig? :hmm:

M.v.h. Bondo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er en total n00b på strøm men kan noen forklare hva som er forsjelen på ac og dc? :blush:

Ac er vekselspenning slilk som du har i stikkkontakta.

Dc er likespenning slik som på batterier og inni pcen din.

Og til dr. bondo.

Hva skal du bruke den koblingen til?

Kommer ikke på et sted du trenger en slik komverterer.

Men spørr du pent kan jeg lett lage tegning på en til deg.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg skal konvertere 120v ac til ca 120v dc, utgangsstrømmen skal være 25A. jeg hadde håpet å slippe å bygge et SMP, men er jo likevell interesert i høyest mulig virkningsgrad... Er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan dette kan gjøres enklest mulig? :hmm:

M.v.h. Bondo

Vet ikke om det finnes komponeneter som tåler det...

Men først lag en diodebro altså 4 stk. disse snur det negative i ac slik at du får kun posetivt signal. Deretter sender du det inn på en kondensator som glatter ut. og til slutt inn på en boks som glatter slike signaler som jeg i farten ikke kommer på hva heter. den trenger og 1 eller 2 motstander om jeg ikke husker feil.. Denne koblingen må du regne med å miste noen volt.. Det funker på mindre spenninger men jeg vil tro det finnes komponenter som tåler en slik spenning og

Lenke til kommentar

....ja...sykt sykt prosjekt...som er VANSKEKLIG å lage ordentlig, og potensielt DØDELIG! Her vil det ikke være snakk om noen vanlige likeretterbroer og kondensatorer, og hvis spenningen skal linjereguleres til kun 120 DC vil man få et effekttap som er lik 50% av uteffekten. Dvs. et STORT monster.

hvor får du 3600W+ fra 120v ac?

og som andre har spurt....hva skal dette brukes til?

space

Endret av space
Lenke til kommentar

Dette er en del av et skoleprosjekt. Kretsen skal realisere muligheten for å lade en ganske heftig batteripakke, med en 3kW generator som leverer 120V ac. Spenningen på batteripakka er 115V. Problemet ligger i hvordan og hvor vi skal begrense spenningen, enklest mulig, da en vanlig likeretting og glatting av vekselspenningen vil gjøre at vi får en likespenning på ca 160V (siden 120V ac er RMS verdien). Vi hadde håpet å slippe et slikt effekt tap som space nevner over. Jeg driver selv å utforsker muligheten for å bruke triacer eller SCR komponenter, men har ikke funnet noen gode kretsdesign ennå. Vi setter stor pris på all hjelp vi kan få her, da dette bare er ett av flere problemer vi må løse. Så maze vist du har noen tips ang. kretsdesign vill du spare oss for mange hodepiner i helgen… På forhånd takk.

M.v.h. Dr.Bondo

Lenke til kommentar

Først skaff et skikkelig verktøy for simulering.. anbefaler orcad, men det er litt tungvint om du ikke har brukt det før...

Spennings begrensning ville jeg vanligvis brukt diode og opamp som gjør dette enkelt, men jeg har liten kjennskap til komponenter som takler så store spenninger..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hei.

Jeg skal konvertere 120v ac til ca 120v dc, utgangsstrømmen skal være 25A. jeg hadde håpet å slippe å bygge et SMP, men er jo likevell interesert i høyest mulig virkningsgrad...  Er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan dette kan gjøres enklest mulig? :hmm:

M.v.h.  Bondo

Men først lag en diodebro altså 4 stk. disse snur det negative i ac slik at du får kun posetivt signal. Deretter sender du det inn på en kondensator som glatter ut. og til slutt inn på en boks som glatter slike signaler som jeg i farten ikke kommer på hva heter. den trenger og 1 eller 2 motstander om jeg ikke husker feil.. Denne koblingen må du regne med å miste noen volt.. Det funker på mindre spenninger men jeg vil tro det finnes komponenter som tåler en slik spenning og

Zenerdioden glatter ut strømmen ;)

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg skal konvertere 120v ac til ca 120v dc, utgangsstrømmen skal være 25A. jeg hadde håpet å slippe å bygge et SMP, men er jo likevell interesert i høyest mulig virkningsgrad...   Er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan dette kan gjøres enklest mulig? :hmm:

M.v.h.  Bondo

Zenerdioden glatter ut strømmen ;)

Blander du strøm og spenning nå?

Lenke til kommentar

hvor stor rippel kan du akseptere på DC spenningen da?

kan jo ta en trafo (en stor en) og transformere 120Vac ned først slik at amplituden blir tilnærmet 120 Vdc etter likeretting, og sette på noen kondensatorer og spoler for å glatte spenningen.

vil ikke anbefale zenerdioder og slik for å regulere til DCen når det er store avvik i spenningen fra den du har til den du skal ha. dette fordi at slike komponenter brenner av forskjellen i spenning, så de blir varme og en taper mye effekt i slike komponenter. Vil jo ha effekttap i trafo også men...

og trafo på 3000VA... er vell ikke liten og lett akkurat,

Lenke til kommentar

Hva med aa bruke en variac (trafo med variabelt viklingsforhold) foran 120V trafoen din. Da kan du enkelt regulere ut-spenningen fra trafoen.

Er det frittventilerte blysyrebatteri du skal lade boer ladingen skje i flere trinn.

Hvis du kobler til 2.23V/celle saa har du det man kaller konstantlading, man kan lade med denne spenningen saa lenge du vil.

Kobler du til 2.4v/celle saa kan du lade med ubrengset strom helt til denne spenningen naaes. Ved ca 80%(nytt batteri) vil du naa gasspenning og strommen vil redusere seg selv.

En enkel intelligent lader vil altsaa forst booste batteriet med 2,4v/celle, for saa gaa ned til konstantlading naar gasspenning er naadd.

En primitiv lader vil vaare en variac foran en trafo med fast viklingsforhold og en likeretter. Noe kondensator er ikke noedvending ved dette formaalet.

2.4v/celle og 2.23v/celle er tommelfingerregel for frittventilerte blysyrebatteri. Bruker du ventilregulerte blysyrebatteri eller frittventilerte blysyrebatteri med hoye antimonlegeringer vil disse verdiene forandre seg siden legeringen er en annen enn bly og blydioksid i de aktive materialene. Hor med produsent hva de anbefaler av laderutiner. Rett lading er viktig for optimal levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...