Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

HTML editor som følger W3C standard

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flash?

Nei, seriøst, så trur eg ikkje det. Om du sett deg ned og følgjer W3C sine standardar når du designer sidene, lærer du fort mykje. Det er og verdt å prøva deira validator, og å nytta denne når du designer sidene.

Sjølv når du nyttar denne, vil du sjå at du kjem til å få enkelte problem med Microsoft sin elendige browser...

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar

Ja, det gjør faktisk det. Allaire Homesite (eies nå av Macromedia) kan stilles inn slik at den følger standarden. Noe av standarden er særdeles vanskelig å følge for et dumt program, men Homesite gjør en fantastisk jobb. Dersom du validérer mine sider (se linker i sig.), finner du ingen feil. Med forbehold om at en og annen av sidene kan være oversett. :smile:

Jeg bruker _bare_ homesite, og det er virkelig verdt pengene det koster. Skal teste v.5 snart og se om det er verdt en oppgradering, men til nå har v. 4.5.2 fungert ypperlig.

-yummy-

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-09 20:56, kilogram skrev:

...

Sjølv når du nyttar denne, vil du sjå at du kjem til å få enkelte problem med Microsoft sin elendige browser...

...

Hmm, Vegard, det er vel ikke IE du vil få mest trøbbel med trur jeg ...

IE er jo faktisk den eneste browseren som støtter HTML 4.0 standarden, til tross for at denne standarden har foreligget i noen år nå.

Det overrasker meg hvor lite folk her egentlig veit om standardene og hva som støtter hva. Det virker jo som om alle her bare refererer noe som en eller annen geek en gang har sagt, uten å sjekke om det faktisk er sant. Skjerp dere, folkens!

Lenke til kommentar

Quote:

Razul skrev (2002-07-10 21:30):

Hmm, Vegard, det er vel ikke IE du vil få mest trøbbel med trur jeg ...

IE er jo faktisk den eneste browseren som støtter HTML 4.0 standarden, til tross for at denne standarden har foreligget i noen år nå.

Det overrasker meg hvor lite folk her egentlig veit om standardene og hva som støtter hva. Det virker jo som om alle her bare refererer noe som en eller annen geek en gang har sagt, uten å sjekke om det faktisk er sant. Skjerp dere, folkens!

Seriøst?! Meiner du dette? Har du sett på standardane, og samanlikna korleis sidene *skal* visast (etter korleis det står i standardane), med korleis dei vert vist i Opera, Netscape og IE? IE har implementert ekstra-funksjonar, noko som gjer at den ikkje alltid viser sider korrekt. Opera støtter HTML 4.01, unnateke nokre få punkt i standarden (og dette er faktisk dokumentert grundig på deira heimesider). IE har vel heller ikkje støtte for .png-filer (denne informasjonen er ikkje bekrefta)? Opera gjer det...

PS! Ønskjer ikkje så starte ein browserkrig her i denne tråden, men eg kunne berre ikkje la eit slikt utsagn stå åleine.

mvh.,

Vegard,

moderator

Lenke til kommentar

IE støtter png. bare bøgger litt :smile:

Selv om IE har implementert ekstrating (det har også netscape, opera etc) så betyr det ikke at de ikke følger standarden. Det kan nevnes at opera ikke støtter css standarden fult ut (sist jeg sjekka hvertfall mangla det støtte for et par punkter)

Lenke til kommentar

Quote:

cyclo skrev (2002-07-12 13:36):

...Det kan nevnes at opera ikke støtter css standarden fult ut (sist jeg sjekka hvertfall mangla det støtte for et par punkter)

Jo, Opera støtter CSS1 fullt ut, mangler noko støtte for CSS2 på enkelte punkt. Husk at dette er to forskjellige standardar...

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har selv jobbet med utvikling av nettstedene for et av de større komersielle nettstedene i landet og må si at jeg skulle ønske alt annet enn ie kunne løpe avgårde å hjemme seg.

Blir forventet at alle browsere fra NS3.47, gammal ie, opera osv skulle støttes. 80% av tiden på utvikling av litt komplekse sider (ja det er grisete men man bygger ikke nytt system hver gang noe skal bli gjort, men strekker og tøyer og bøyer det gamle) brukes til å få ting til å virke i andre enn IE5 og høyere browsere. Disse andre nettleserne er 2% av brukerne. er det verdt det? 2% blir en del brukere på store steder, men hadde man kunnet kutte det ut kunne man brukt tiden og pengene på å lage enda bedre sider for de 98% som ville fått glede at dette.

Ja, jeg kjørte sidene gjennom validatoren til w3, og ja det var MASSE å rette opp, men så sidene ut i måneskinn i de andre nettleserne for det? Nei!

Endte opp med at sidene ikke ser ut i gammel ns (ny husker jeg ikke...), litt bedre i opera og helt fine i IE. lite penger i bransjen om dagen var vel med å ta beslutningen om hvordan det skulle løses.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...