Gå til innhold

Mobil reklamasjon - K700i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom det ikke medfører vesentlig kostnad for selger! (les hele lovsetningen, ikke bare fram til første komma ;))

Lånetelefon medfører ikke vesentlig kostnad for selger. Forhandlerne kan få kjøpt inn store partier utgåtte modeller for en slikk og ingenting.

 

Min butikk fikk inn 15 SE T300 og 10 Siemens C60 i høst. Kostet oss det samme vi tjener på 3 mobilsalg.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at du ikke kan kreve dette dersom de feks skulle være tom for telefoner. I min butikk har vi oppmot 50 telefoner til utlån. Men noen ganger går vi faktisk tom for det. Og da kan ikke kunde kreve å få lånetelefon etter min mening, for da blir det en vesentlig kostnad.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Det jeg mener er at du ikke kan kreve dette dersom de feks skulle være tom for telefoner. I min butikk har vi oppmot 50 telefoner til utlån. Men noen ganger går vi faktisk tom for det. Og da kan ikke kunde kreve å få lånetelefon etter min mening, for da blir det en vesentlig kostnad.

Ja, men man er ikke tom i ukesvis.

 

En mobilreperasjon tar i snitt 1,5 uker kanskje, og mange av disse 50 telefonene bør komme tilbake iløpet av den tida.

Lenke til kommentar
Dersom de ikke gir lånetelefon og det tar flere uker å reparere mobilen, vil et hevningskrav antagelig kunne føre frem.

Du har tydeligvis ikke lest det jeg skriver du? Kan være en av årsakene jeg har nevnt til at det ikke blir gitt lånetelefon.

Joda, jeg har lest det du skriver. Poenget er at i hevningsvurderingen vil det bli vektlagt blant annet hvilke negative konsekvenser mangelen får for kjøper. Hvis selger ikke tilbyr lånetelefon i noen uker, er det åpenbart et moment som vil bli tillagt betydelig vekt ved vurderingen om han kan heve kjøpet. Dette gjelder uavhengig av om det medfører betydelig ulempe for selger å gi ham en lånetelefon.

Lenke til kommentar

viss selger bare nekter og sier at jeg ikke får noen lånetelefon av han hvordan kan jeg da bevise/vise til at jeg har rett på og få lånetelefon.

jeg så litt på denne linken http://www.butikksiden.no/reparasjonmob.asp

å der sto dette "Som hovedregel kan du kreve gratis reparasjon i inntil fem år fra kjøpstidspunktet"

jeg har en nokia 6600 å den er blitt drit treig og t9 ordboka er helt.

så var jeg henne på et mobilverksted en dag og spurte hva som kunne være galt med den.

han i luka sa at det var softwaren som ikke var helt god å det var noen nyere versjoner og oppgradere til, men det skulle han ha 380kr + moms for og gjøre.

kan jeg gå inn og kreve det gratis eller på jeg betale de pengene.

Endret av andersr66
Lenke til kommentar
viss selger bare nekter og sier at jeg ikke får noen lånetelefon av han hvordan kan jeg da bevise/vise til at jeg har rett på og få lånetelefon.

jeg så litt på denne linken .......osv osv

Du kan reklamere på alle fabrikasjonsfeil (herunder også trøbbel med SW) i 5år når det gjelder mobiltelefon.

 

Er det forventet at du blir avkuttet fra mobilen din i over en uke har du krav på lånetelefon.

 

Du kan referere til "Lov om Forbrukerkjøp" paragraf 27 & 30:

 

§ 27. Reklamasjon

 

       Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

       Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

       Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

       Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro

 

og

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

       Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

       Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

       Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

       Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...