Gå til innhold

Mobil reklamasjon - K700i


Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Tenkte jeg skulle spørre før jeg tok en tur til elkjøp.

 

I går så gikk mobilen til hel****. Plutselig slutta joysticken å funke som den skulle, og alt gikk veldig tregt. Så skulle jeg skru den av, men det gikk ikke, så jeg måtte ta av batteriet. Når jeg skulle skru den på fikk jeg denne hyggelige beskjeden "Incert SIM". Sim kortet funker perfekt og er helt fint. Hjelper heller ikke å trykke ned dekselet bak :no: Denne telefonen ble kjøpt 23.07.04.

 

Jeg ringte Elkjøp og de sa at jeg måtte komme ut, og de regnte med at jeg måtte vente en stund. Og det har seg slik at jeg er fed up med å vente. Forrige mobilen min var en T610 og den hadde også problemer. De sa jeg skulle få den etter 2 uker, men det tok 4 uker og 5 dager før jeg fikk den. Jeg har også hatt K700i inne til bytte pga software feil, da måtte jeg også vente.

 

Har jeg noen rettigheter jeg ikke helt vet om ? Jeg har mest lyst å heve hele forbanna kjøpet å kjøpe en Nokia eller noe i en annen butikk... :hrm:

 

Om jeg sender den inn å bukker og neier som de vil, så ender det med 5 ukers vente tid, også får jeg samme dritten med en software oppgradering og masse feil på igjen.

 

Vil ha hjelp... Ikke lenge til jeg drar... :blush:

 

Edit: Jeg kom på en ting. Jeg spurte hu i telefonen om jeg kunne heve kjøpet, men da sa hun: Nei! Mobilen er snart et år gammel. Men da tenkte jeg, hva har det å si, hun sa jo just at jeg har 1års garanti :ohmy: Kan noen hjelpe meg med å forstå den ?

Endret av Mauro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien din i dette tilfellet er relativt uvesentlig. Mer vesentlig er reklamasjonsretten din som forbruker. På mobiler er denne reklamasjonsretten 5 år.

 

Du har ikke krav på pengene tilbake ved første reperasjonsforsøk. Om telefonen har samme feil etter 2 reperasjonsforsøk har du krav på pengene tilbake eller ny mobil.

 

Om reperasjonen er anntatt å vare i over 1 uke har du krav på lånetelefon med tilsvarende funksjoner som K700i.

Lenke til kommentar
Garantien din i dette tilfellet er relativt uvesentlig. Mer vesentlig er reklamasjonsretten din som forbruker. På mobiler er denne reklamasjonsretten 5 år.

 

Du har ikke krav på pengene tilbake ved første reperasjonsforsøk. Om telefonen har samme feil etter 2 reperasjonsforsøk har du krav på pengene tilbake eller ny mobil.

 

Om reperasjonen er anntatt å vare i over 1 uke har du krav på lånetelefon med tilsvarende funksjoner som K700i.

Tusen takk for et raskt svar.

 

Men jeg har hatt 2x K700i pga software feil, og bare måneder før det hadde jeg en T610 inne fordi jeg fikk "Incert SIM" på denne også...

 

Kan jeg heve kjøpet ?

 

Edit: Kan det ha noe å si at det har gått veldig lang tid ifra jeg hadde den forrige K700i til denne jeg har nå gikk i stykker ?

 

Hun damen sa: "Du har jo snart hatt den ett år" Akkurat som jeg ikke kan forvente at mobilen skal holde 12mndr....

 

Jeg er veldig forvirret :ohmy:

Endret av Mauro
Lenke til kommentar
Tusen takk for et raskt svar.

 

Men jeg har hatt 2x K700i pga software feil, og bare måneder før det hadde jeg en T610 inne fordi jeg fikk "Incert SIM" på denne også...

 

Kan jeg heve kjøpet ?

Altså, du har kjøpt K700i hos Elkjøp, og den mobilen har vært til reperasjon 2 ganger for samme feil?

 

Om dette er tredje gang de forsøker å reperare mobilen for samme feil (mangel er ordet som brukes i loven) har du krav på på pengene tilbake.

 

Hvis ikke det er samme feil har du desverre ikke krav på pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Tusen takk for et raskt svar.

 

Men jeg har hatt 2x K700i pga software feil, og bare måneder før det hadde jeg en T610 inne fordi jeg fikk "Incert SIM" på denne også...

 

Kan jeg heve kjøpet ?

Altså, du har kjøpt K700i hos Elkjøp, og den mobilen har vært til reperasjon 2 ganger for samme feil?

 

Om dette er tredje gang de forsøker å reperare mobilen for samme feil (mangel er ordet som brukes i loven) har du krav på på pengene tilbake.

 

Hvis ikke det er samme feil har du desverre ikke krav på pengene tilbake.

Det er det jeg lurer på. Er det samme feil ?

 

Jeg tror begge deler er software feil.

Lenke til kommentar

Hva feilen skyldes er egentlig uvesentlig. Om det er software- eller hardware-feil endrer altså ikke rettighetene dine. Det er vanskelig for meg å vite om feilen var den samme da du ikke har beskrevet hva som var galt før, annet enn at det var software feil.

 

Du kan likevel prøve å si det er samme software-feil. Print ut denne seksjonen av forbrukjerkjøpsloven:

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html

 

Vis til §§ 26, 30 og 32.

Lenke til kommentar
Fant denne som gir en ganske god oversikt:

 

http://www.butikksiden.no/reparasjonmob.asp

Ergo, jeg kan bestemme om jeg vil ha ny eller reparere ?

 

 

Hva om han sier at jeg ikke får velge, hva gjør jeg da?

Du får ikke velge, da kostnaden for selger ved reparasjon er såpass lav iforhold til kostnad ved å gi ny telefon. Du har lov til å velge dersom valget ditt ikke medfører urimelige kostnader for selger, dermed blir den reparert 9 av 10 ganger da dette er billigere.

 

Når det gjelder lånetelefon så skal den dekke de grunnleggende funksjonene en telefon har, å ringe, sende meldinger samt enkle grunnfunksjoner. jeg mener ikke du feks har krav på en telefon med blåtann. Dette er fordi utlånstelefon ikke skal føre til vesentlige kostnader for selger.

 

Jeg lurer på en ting som er litt uklart i det du skriver forresten, har du hatt 1 K700i med feil 2 ganger før, eller har du hatt flere ulike k700i'er med feil? Og hva slags feil har det vært?

Lenke til kommentar
Fant denne som gir en ganske god oversikt:

 

http://www.butikksiden.no/reparasjonmob.asp

Ergo, jeg kan bestemme om jeg vil ha ny eller reparere ?

 

 

Hva om han sier at jeg ikke får velge, hva gjør jeg da?

Du får ikke velge, da kostnaden for selger ved reparasjon er såpass lav iforhold til kostnad ved å gi ny telefon. Du har lov til å velge dersom valget ditt ikke medfører urimelige kostnader for selger, dermed blir den reparert 9 av 10 ganger da dette er billigere.

 

Når det gjelder lånetelefon så skal den dekke de grunnleggende funksjonene en telefon har, å ringe, sende meldinger samt enkle grunnfunksjoner. jeg mener ikke du feks har krav på en telefon med blåtann. Dette er fordi utlånstelefon ikke skal føre til vesentlige kostnader for selger.

 

Jeg lurer på en ting som er litt uklart i det du skriver forresten, har du hatt 1 K700i med feil 2 ganger før, eller har du hatt flere ulike k700i'er med feil? Og hva slags feil har det vært?

Jeg kjøpte en som skrudde seg av og hadde mye feil, og klagde på den og ventet 2 uker så fikk jeg en ny.

Lenke til kommentar

Viktig å poengtere at det er 2x med samme symptomer (uavhengig av grunnen) som teller. Å si at den har hatt softwarefeil to ganger er altså ikke tilstrekkelig om dette har medført ulike symptomer for bruker.

 

Du kan jo prøve å levere inn telefonen hos noen som benytter seg av Deltaservice eller et annet verksted som har kortere behandlingstid enn verkstedet til Elkjøp.

Lenke til kommentar

Husk du har rett til å få dekt fraktutgiftene som det koster for deg å reklamere. Altså hvis de ikke kan hente telefonen og du må levere den. Er de pliktig å betale reisen...

 

Husk du har rett til en lånetelefon som tilsvarer SAMME verdi/funksjonalitet.

 

Forbrukerrådet sa dette som står ovenfor på tv2 hjelper deg for noen uker siden...

 

 

Personlig mener jeg at elkjøp suger på disse to punktene.

Jeg hadde min telefon til reperasjon fik en lånetelefon som var 200% dårligere.

De sa at jeg IKKE hadde krav til en like god låne-telefon. Det nyttet ikke å diskutere. Så begynte de plutselig å si at dette var en bedere mobiltelefon.

Ikke bra elkjøp!

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar

hva tv2 hjelper deg sier er ikke noe hensikt i å trekke inn.

 

Sier seg selv at hvis jeg sender inn en Qtek 9090 eller Nokia 9500 så kan ikke jeg forvente at butikken har økonomi eller mulighet til å gi meg en slik i lån.

 

Det som forventes er en med tilsvarende muligheter. en telefon vil man da kunne si ringe og sende sms med pluss/minus

Lenke til kommentar

Jeg var leverte den inn... Så spurte jeg om jeg kunne få ny mob, eller velge en annen å betale et mellomlegg pga jeg er missfornøyd med den jeg har nå. Da svarte han: "Nei, det går ikke. Det har jo nesten gått et år siden sist det var noe galt med den." Etter det spurte jeg om jeg kunne låne en mobil. Da svarte han: "Nei. Du kan kun låne mobil om mobilen blir inne mer enn en uke." Ergo, jeg må dra til elkjøp om en uke å trygle om en mobil... Ikke faen...

Endret av Mauro
Lenke til kommentar
"Nei, det går ikke. Det har jo nesten gått et år siden sist det var noe galt med den."

 

Litt dumt formulert av han, men han har rett. Ettersom dette er 2. gang du leverer har du ikke noe kravpå heving. Du kan hevde rett til omlevering, men det er noe du må gjennom forbrukerrådet med (butikken sier neppe ja med en gang)

 

"Nei. Du kan kun låne mobil om mobilen blir inne mer enn en uke."

 

Dersom han vet saken vil ta mer enn 1 uke, så er det rimelig at du får det. Dersom det tar under, så er du pent nødt å vente til en uke har gått. Er ikke snakk om trygling da *hjelpes*

Lenke til kommentar
"Nei. Du kan kun låne mobil om mobilen blir inne mer enn en uke."

 

Dersom han vet saken vil ta mer enn 1 uke, så er det rimelig at du får det. Dersom det tar under, så er du pent nødt å vente til en uke har gått. Er ikke snakk om trygling da *hjelpes*

Ikke bare er det rimelig, men du har KRAV på en lånetelefon om servicen er FORVENTET å ta lenger tid enn 7 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...