Gå til innhold

Kan AMD 3500+ gjøre om til 1mb cache ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel slik at din cpu er solgt som en 3500+ fordi deler av cache'n ikke virket under testing. Så det er neppe mulig og fikse dette (hvis du da ikke er veldig god på å mekke 130nm teknologi med loddebolten din :p )

Poenget er at AMD visstnok var tomme for 3500+ "newcastle" og sendte ut 4000+ prosessorer i stedet, disse er det bare blitt deaktivert 512kb cache på, og derfor skulle det i teorien være mulig å få de tilbake igjen. Men jeg har ikke hørt om noen som har fått det til :hmm:

Endret av ADT
Lenke til kommentar
ADT Skrevet 28/04/2005 : 15:08

QUOTE (pcp160 @ 28/04/2005 : 14:10)

Det er vel slik at din cpu er solgt som en 3500+ fordi deler av cache'n ikke virket under testing. Så det er neppe mulig og fikse dette (hvis du da ikke er veldig god på å mekke 130nm teknologi med loddebolten din  ) 

Poenget er at AMD visstnok var tomme for 3500+ "newcastle" og sendte ut 4000+ prosessorer i stedet, disse er det bare blitt deaktivert 512kb cache på, og derfor skulle det i teorien være mulig å få de tilbake igjen. Men jeg har ikke hørt om noen som har fått det til 

Ok, da får jeg kanskje moderere meg til og si at det generelt sett er som jeg sier da...

However ser jeg ikke helt hvordan man skal kunne gjøre dette med software, eller noe annet sted enn på selve cpu'n, men mulig jeg tar feil :whistle:

Lenke til kommentar
Ok, da får jeg kanskje moderere meg til og si at det generelt sett er som jeg sier da...

However ser jeg ikke helt hvordan man skal kunne gjøre dette med software, eller noe annet sted enn på selve cpu'n, men mulig jeg tar feil :whistle:

Nei, det er ikke ødelagte minne-deler på en 3500+, de produseres på lik linje med 3200+ og 3000+ kun med 512kb cache. Hadde vært mye opp til tilfeldighetene om de kunne produsere nok enheter, om det skulle ta utgangspunkt i defekte toppklasse modeller, for ikke å snakke om uøkonomisk. Det var heller ikke snakk om å bruke software for å åpne resterende minne her. Er liksom ikke en BIOS på selve CPU'en man kan flashe...

Lenke til kommentar
ADT Skrevet 28/04/2005 : 18:55

Nei, det er ikke ødelagte minne-deler på en 3500+, de produseres på lik linje med 3200+ og 3000+ kun med 512kb cache. Hadde vært mye opp til tilfeldighetene om de kunne produsere nok enheter, om det skulle ta utgangspunkt i defekte toppklasse modeller, for ikke å snakke om uøkonomisk. Det var heller ikke snakk om å bruke software for å åpne resterende minne her. Er liksom ikke en BIOS på selve CPU'en man kan flashe...

Ok, jeg skjønner at det da er litt spesielt med akkurat denne 3500+ som vi snakker om, men hvordan er det snakk om gjøre dette da, om man ikke skal gjøre det fysisk på cpu og ikke med software?

Jeg kverrulerer ikke altså, jeg spør :)

Lenke til kommentar
Ok, jeg skjønner at det da er litt spesielt med akkurat denne 3500+ som vi snakker om, men hvordan er det snakk om gjøre dette da, om man ikke skal gjøre det fysisk på cpu og ikke med software?

Jeg kverrulerer ikke altså, jeg spør :)

Jeg vet ikke om du har fått det med deg. Men vi snakker her om en spesiell 3500+ ja, ikke Winchester eller en vanlig Newcastle. Et rykte sier at AMD gikk tom for 3500+ Newcastle, og brukte 4000+ prosessorer med originalt 1mb cache. Deretter fjernet de halvparten av cachen (mest trolig med laserkutting). Trådstarter spør nå om det er mulig å hente fram de 512kb'ene som AMD har kuttet bort. En såkalt hardmod, der man fysisk endrer prosessorene. Jeg har aldrig sagt at man ikke fysisk skal endre på den, snarere tvert imot. Dette er eneste måten man i det hele tatt kan få det til på. Ingen jeg har hørt om har fått det til, og det er en sabla vanskelig jobb tenker jeg, å finne ut hva man må lodde eller fjerne for å få de resterende 512kb tilbake altså...

Endret av ADT
Lenke til kommentar
ADT Skrevet 29/04/2005 : 16:34

Jeg vet ikke om du har fått det med deg. Men vi snakker her om en spesiell 3500+ ja, ikke Winchester eller en vanlig Newcastle.

Jepp, har fått det med meg, har forøvrig en slik selv også. Jeg ville bare ha klarhet i om det skulle være snakk om noen realistiske måter å gjøre dette på, og i så fall hva det skulle være.

Om det er snakk om som jeg litt spøkefult foreslo og fikse det med loddebolten, er det vel nesten en overdrivelse å si at det lar seg gjøre i teorien, det er jo en helt lukket enhet, ikke som feks gpu, og åpning av pipes.

Lenke til kommentar
Om det er snakk om som jeg litt spøkefult foreslo og fikse det med loddebolten, er det vel nesten en overdrivelse å si at det lar seg gjøre i teorien, det er jo en helt lukket enhet, ikke som feks gpu, og åpning av pipes.

Mye er blitt prøvd med slike prosessorer. Med HS'en av, kunne det være at det i likhet med noen Barton prosessorer er mulig å åpne mp lås for eksempel, så hvorfor ikke åpne den resterende delen minne? (ja, på samme måte som med en GPU-mod). Men jeg tror ikke noen har førsøkt å ordne dette...

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Kan fort bli ganske dyrt å prøve seg fram på forskjellige 3500+. Endel enklere og billigere (sannsynligvis) å bare kjøpe en CPU med 1mb catche.

Men da får man jo ikke muligheten til å få æren av å være den første som greier å få utnyttet 1mb catche på den CPU'en :thumbup:

Lenke til kommentar
hotstian Skrevet 30/04/2005 : 11:25

QUOTE (Skink_123 @ 30/04/2005 : 10:03)

AMD disabler den 512kb med cache samtidig som de disabler dual channel og låser multiplyer... bare for å ha det sagt 

på 754 ja. 

Jepp, jeg har da i alle fall dual channel, og multipler er ulåst (nedover that is)

Lenke til kommentar
hotstian Skrevet 30/04/2005 : 11:25

QUOTE (Skink_123 @ 30/04/2005 : 10:03)

AMD disabler den 512kb med cache samtidig som de disabler dual channel og låser multiplyer... bare for å ha det sagt 

på 754 ja. 

Jepp, jeg har da i alle fall dual channel, og multipler er ulåst (nedover that is)

MP er jo låst på AMD64.

hvordan fikk du den åpen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...