B4stian Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 - Western Digital Caviar 200GB SATA 8MB 7200RPM 34 db - Seagate Barracuda 7200.7 200GB SATA 8MB 7200RPM 25 db Er jo vesentlig stor forskjell på støynivået, hører man forskjell når de jobber? (vet jo at 9 db er _mye_) Lenke til kommentar
War Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 dette vil bråke. en q-tec psu har min 36 DB og en stille vifte kjører maks i 12DB Lenke til kommentar
leif_erikg Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Det vil oppleves som over dobbelt så høyt, men husk på at svært mange ikkje oppgir korrekt lydstyrke, eller bruker forskjellige standarder for måling... Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 En økning på 10 db skal i følge fysikken være en dobling av lydstyrken Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Heng dem opp i strikker så er det så vidt du kan høre dem når de jobber. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 For tenkte å kjøpe noen når jeg kjøper meg et kabinett med egen nordside for harddisker, optiske enheter og psu... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Gå for seagate disken, den kommer du til å trives med. I tillegg så kan det være lurt å støydempe kabinettet og henge opp diskene i strikkoppheng : Garantert lydløst (nesten da i alle fall). Lenke til kommentar
svingstang Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 En økning på 10 db skal i følge fysikken være en dobling av lydstyrken en økning på 10 dB er nå vitterlig noe over åtte-gangeren?? 3 dB per dobling.... Lenke til kommentar
fluxsoda Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 En økning på 10 db skal i følge fysikken være en dobling av lydstyrken Det er nok feil. En økning på 10db er en tidobbling av lyden. Dvs. 20 db er 10 ganger høyere enn 10 db. 30 db er 10 ganger høyere enn 20 db og 100 ganger høyere enn 10 db. osv. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Okey! Hvis jeg skal ha strikkoppheng da, hvor kjøper jeg det og hvor mye koster det? Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Det er forskjell på hvor mangedoblet den opplevde lyden er, i forhold til mangedoblingen av lydenergien. Energimessig tidobles lyden for hver 10 dB, mens den opplevde lyden fordobles for hver 3 dB. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Det er forskjell på hvor mangedoblet den opplevde lyden er, i forhold til mangedoblingen av lydenergien. Energimessig tidobles lyden for hver 10 dB, mens den opplevde lyden fordobles for hver 3 dB. Ok, så det vil si at je gkan ha 3 sånne Seagate i forhold til 1 fra WD da? Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Her var det mange rare meninger. 3dB er dobling. 10dB er tidobling. Dette gjelder lydeffekt. Opplevd lydnivå er derimot en annen sak. 3dB er knapt hørbart. 6dB vil være tydelig hørbart, mens 10dB oppfattes som dobling. Øret vårt er ikke linært, og heller ikke logaritmisk... Ko_deZ Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hehe, tror ikke du kan regne sånn på det. Jeg ser ikke på dB-måling som annet enn veiledende. Det er så mange andre faktorer som spiller inn, som gjør at ting oppfattes helt annerledes enn det kommer frem av på papiret. Senest i går satte jeg en WD-disk i et Emagic-kabinett med vifte og overførte en del filer. Ved siden av hadde jeg en Seagate i samme type kabinett, bare uten vifte. Jeg hørte så og si ingen forskjell på lyden før jeg la øret helt inntil, men det var fortsatt ingen stor forskjell i hvor mye de støyet, bare hvordan det hørtes ut. Dette var forresten en Seagate 200GB IDE og en Western Digital 200GB IDE, stort sett de samme diskene du spør om, bare med P-ATA istedet for S-ATA som du skal ha. Det kan godt hende du oppfatter WD-disken som mer bråkete om du får sammenlignet, men det har mye å si hva slags kabinett du har, hvilke andre deler som bråker, og hvordan støyen ellers i rommet ditt er. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Okey! Takk for mange gode tips. Får se hvilken disk jeg velger, men jeg har jo et par uker å tenke på. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Regning med dB Se f.eks. her: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3296151 eller her: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3980881 Kort fortalt vil en økning på 6 dB si at lydtrykket er doblet (for en sinus kurve, 3 dB økning for et vilkårlig signal), mens en økning på 10 dB vil oppfattes som en dobling. Ellers er jeg enig med Playmofetish. Slike lydtrykksnivåer må sees på som veiledende. For å kunne brukes til noe, bør slike nivåer være målt i ekkofritt rom i f.eks. 1 meters avstand, og tviler litt på om det er gjort i alle tilfeller. Endret 28. april 2005 av moskus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå