Naera Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hei.. Jeg sliter litt med en oppgave her.. Jeg skal finne gjennomsnittet til fire tall, som jeg skriver inn i hver sin tekstbox og jeg skal vise gjennomsnittet i en label.. Jeg fikser det ikke helt.. Læreren sier at jeg skla bruke FOR.NEXT løkke.. Hvordan gjør jeg dette? Lenke til kommentar
Rippey Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Edit, sry så ikke at det var VB forumet :S Endret 28. april 2005 av Rippo Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Hvordan pleier man å finne gjennomsnitt? Jo, man plusser sammen alle tall og deler på antall tall du plusset sammen. Dim i, Snitt as Long For i = 0 to Text1.Ubound Snitt = Snitt + Text1(i).Text Next i Msgbox "Svaret er: " & Snitt / (Text1.Ubound + 1) Koden er ikke testet, men ser ganske riktig ut. Edit: Jeg regner med at du bruker array siden læreren ber deg om å bruke for-next-løkke. Endret 28. april 2005 av Jonas Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Først må du lage en såkalt «control array» for å kunne lese tekstboksene på en lettvindt måte. Dette gjøres blant annet ved å innlemme fire tekstbokser i formen, og dernest sette Index-egenskapen i numerert rekkefølge fra null til tre. Endelig setter du Name til den samme i alle kontrollene, eksempelvis til txtNumber. Når dette er gjort, kan du referere til ett av de fire kontrollene ved å sette indekstallet i parantes ved siden av txtNumber. Det betyr at du lett kan gå igjennom alle kontrollene og lese Text-egenskapen: Dim Tell As Long, Sum As Double ' Gå igjennom alle kontrollene For Tell = txtNumber.LBound To txtNumber.UBound ' Summer dens verdi Sum = Sum + Val(txtNumber(Tell).Text) Next ' Returner gjennomsnittet til merknadsboksen "lblAverage" lblAverage.Caption = "Gjennomsnitt: " & Sum / txtNumber.Count Dersom du ønsker at gjennomsnittet skal oppdateres fortløpende mens brukeren skriver i tekstboksene, må du legge inn koden ovenfor i hendelsen Change. Edit: Var visst litt sen, må jeg innrømme. Endret 28. april 2005 av aadnk Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 ? visste ikke at du kunne ta Array.Ubound trodde det var UBound(Array)/LBound(Array)... vel, en lærer så lenge en ikke glemmer noe. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) .Ubound er vel bare en spesiell funksjon, laget i noen objekter, som returnerer Ubound(). (Etter hva jeg har forstått) Kan ikke bruke .Ubound på en vanlig variabel Endret 28. april 2005 av Jonas Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Ahhh, så det er en egenskap på en Collection? da så. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå