Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjellen mellom gateway og ruter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Gateway_%28te...mmunications%29

In telecommunications, the term gateway has the following meanings:

In a communications network, a network node equipped for interfacing with another network that uses different protocols.

A gateway may contain devices such as protocol translators, impedance matching devices, rate converters, fault isolators, or signal translators as necessary to provide system interoperability. It also requires the establishment of mutually acceptable administrative procedures between the two networks.

A protocol translation/mapping gateway interconnects networks with different network protocol technologies by performing the required protocol conversions.

Loosely, a computer configured to perform the tasks of a gateway. For a specific case, see default gateway.

Source: from Federal Standard 1037C and from MIL-STD-188

Routers exemplify special cases of gateways.

Lenke til kommentar
Ble ikke så utrolig mye klokere av det. Skal sette opp et trådløst nettverk som skal deles mellom 2bærbare, kan jeg bruke denne til det?

Ja, det kan du. Det der er en trådløs router. "Veien til internett". Jeg har den routeren selv, og er meget fornøyd. Bare husk å oppdatere til siste firmware.

At usb-adaptere har dårligere rekkevidde en pci-kort har ikke jeg erfart i hvert fall.

Lenke til kommentar

Ja, du kan bruke denne til å sette opp et trådløst nett. I tillegg kan du kople den til et ADSL/kabel-modem for å dele bredbånd. Hvis du ikke har behov for bredbånd trenger du egentlig bare et access point (AP). Prisforskjellen er imidlertid gjerne så lav at du likegodt kan kjøpe en gateway/router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...