ELR Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Heisann! Har installert Fedora Core 3 nå, og den fungerer finfint. Ett problem jeg har er at jeg ikke får lyd! Har oppgradert til nyeste kernel. HK: Asus A8V Deluxe Lydkort: Onboard AC97 Forslag til hvordan jeg kan få Linux til å kjøre lyden på den optiske porten? Er grønn på linux..... EDIT: Ble for mye stress... endte med analog lyd i stedet. Endret 29. april 2005 av Pitbullo Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Optisk lyd? Hva er det? Lenke til kommentar
ELR Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 hehehe ok da. Overføre lyd fra maskin til forsterker via optisk kabel (S/PDIF). Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Er det ikke et eget valg i mixeren din for den optiske utgangen? det kan hende at du må huke av et sted for å vise denne også. Heter vel Digital/Optical Out eller noe hvis jeg ikke husker helt feil. Med optisk overføring av lyd så sender du lyden ubehandlet til en ekstern forsterker, da får du bedre kvalitet på den. Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Kjør alsamixer i en terminal, så stikker du langt til høyre til du kommer noe som heter noe ala det Wraith sier her (digital out/optical out) og trykker på m. Du avslutter ved å trykke ESC to ganger. Lenke til kommentar
ELR Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Hei og hopp! Har testet. Finner ikke noe sted i mixeren der jeg kan slå på optisk. Alsamixer har heller ikke noe sted der jeg kan huke av for optisk. Finner alle kanalene, og det er mange av de utver til høyre, men det er kun "tekstbasert" så jeg får kun markert område som om det var tekst. Kan ikke trykke på noe som helst Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Du bruker tastane på tastaturet i ein konsoll, ikkje musa. Opp og ned styre volumet. M mutar og unmutar, ventstre- og høgrepila vel kva for kanal du vil styre osv. ESC avsluttar. Lenke til kommentar
ELR Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 De kategoriene jeg har i alsamixer er: < Master > Master M PCM Surround Center LFE Line Line-In CD Mic Mic As C Mic Boos Mic Sele Video Phone IEC958 IEC958 O IEC958 P PC Speak Aux Mono Out Capture Mix Mix Mono Duplicat External Input So Input So VIA DXS VIA DXS VIA DXS VIA DXS Det er vel IEC958 og IEC958 O (output) som styrer optisk ut. Problemet er her nå at den som heter IEC958 står det PCM over, og den andre, IEC958 O har volumskalaen, men er umulig å justere. Den er ikke satt i mute heller. Alle de andre er satt til max volum, det er kun PC-Speaker som er slått av. Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Jeg har samme lydkort som deg, innser jeg nå. Stikk bort på IEC958 O og trykk m på den, slik at det blir grønt. Jeg vet ikke om dette fungerer, for jeg har ingen måte å teste det på. Den var mutet hos meg, og jeg har aldri fiklet på den. Lenke til kommentar
ELR Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Card: VIA 8237 │ Chip: Realtek ALC850 rev 0 │ Item: IEC958 Output Slik står det til vanlig, velger jeg mute kommer det opp [Off] etter output. Kan ikke regulere noe volum i det hele tatt Indikatoren flytter seg ikke, ser ut som om volumet er skrudd helt ned. Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 IEC958 O slår vel av og på optisk lyd, mens IEC958 P er volumet for denne. Det er ihvertfall det jeg innbiller meg. Lenke til kommentar
ELR Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Det stemmer nok det du sier her. Vet bare ikke hvordan jeg slår på denne saken. Som nevnt før, er helt fersk på linux, så den simpleste ting tar litt tid for meg å få til Endret 28. april 2005 av Pitbullo Lenke til kommentar
ratix Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Du kan slå av og på "brytere" med m og justere en volumkontroll med piltast opp og piltast ned. Lenke til kommentar
wil Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 er det slik og forstå at du skal koble annlegget til pc`en slik at du kan bruke annlegget når du hører på musikk på pc`en? er det da du ikke får lyd? hmmm, hvis det er slik du mener så har aldri jeg hatt noe problemer med det. dette har funka både i Ubuntu, Slackware og Fedora (den tiden jeg brukte den) har du satt forsterkeren til AUX da? det lønner seg, også må du vel sette kablen fra forsterkeren i den utgangen som er grønn mener jeg på lydkortet ditt. Lykke til. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 er det slik og forstå at du skal koble annlegget til pc`en slik at du kan bruke annlegget når du hører på musikk på pc`en? er det da du ikke får lyd? hmmm, hvis det er slik du mener så har aldri jeg hatt noe problemer med det. dette har funka både i Ubuntu, Slackware og Fedora (den tiden jeg brukte den) har du satt forsterkeren til AUX da? det lønner seg, også må du vel sette kablen fra forsterkeren i den utgangen som er grønn mener jeg på lydkortet ditt. Lykke til. ??? Det er snakk om optisk overføring av lyd til anlegget (SPDIF). Lenke til kommentar
ratix Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 er det slik og forstå at du skal koble annlegget til pc`en slik at du kan bruke annlegget når du hører på musikk på pc`en? er det da du ikke får lyd? hmmm, hvis det er slik du mener så har aldri jeg hatt noe problemer med det. dette har funka både i Ubuntu, Slackware og Fedora (den tiden jeg brukte den) har du satt forsterkeren til AUX da? det lønner seg, også må du vel sette kablen fra forsterkeren i den utgangen som er grønn mener jeg på lydkortet ditt. Lykke til. Haha. Det er jo klart at _det_ fungerer da, men det var ikke problemet her, les første post neste gang. Lenke til kommentar
huf Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 (endret) edit Endret 29. april 2005 av huf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå