Stian89 Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hei igjen, nå er knoppix oppe og kjører, men maskinen min er egentlig beregnet til 1280x800, men kjører bare 1024x768. Hvordan endre dette? Så en guide et sted, der jeg måtte edite en eller annen config fil, men når jeg prøvde å lagre endringene, får jeg beskjed om at jeg ikke har skrive tilgang til disken. Hvordan få skrive tilgang til disken, og ikke bare til mitt, "brukerens" område? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Kortversjon: Du skal ikke ha tilgang til noe annet enn ditt eget område. Hvis du må endre noe utenfor dette, bruker du root-brukeren. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Kortversjon: Du skal ikke ha tilgang til noe annet enn ditt eget område. Hvis du må endre noe utenfor dette, bruker du root-brukeren. Hvordan logger jeg på root da? Når jeg prøver å logge inn via GUI'en som dukker opp når maskinen starter, får jeg beskjed om at jeg ikke kan logge inn med root derfra.. Så, hvor logger jeg inn? Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Kortversjon: Du skal ikke ha tilgang til noe annet enn ditt eget område. Hvis du må endre noe utenfor dette, bruker du root-brukeren. Hvordan logger jeg på root da? Når jeg prøver å logge inn via GUI'en som dukker opp når maskinen starter, får jeg beskjed om at jeg ikke kan logge inn med root derfra.. Så, hvor logger jeg inn? Logg inn som vanlig bruker, og kjør su, evt sudo hvis det er bare en liten ting du skal gjøre. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Ehh, sorry altså, Men hvordan kjøre su/sudo? (Har bare brukt linux i noen timer) Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Ehh, sorry altså, Men hvordan kjøre su/sudo? (Har bare brukt linux i noen timer) Bare skriv su/sudo. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 I terminal, altså. Du logger inn på vanlig måte i KDE, åpner terminalen ("DOS"-vinduet) og skriver "sudo detduvilgjøre" for å være samme bruker, men å kjøre kommandoen som root, eller "su -" for å bytte til root-brukeren. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Sudo "detjegvilgjøre" Sorry, med fatter lite. Hvordan kan jeg endre skjerm oppløsningen min, og hvordan skrive til disken via konsollen? Noen guider et sted, eller noen av dere som gidder å forklare meg? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 "detjegvilgjøre" var bare noe jeg skrev for en tilfeldig kommando. Vil du f.eks redigere /boot/grub/grub.conf med teksteditoren vi, skriver du "sudo vi /boot/grub/grub.conf" Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Det du truleg vil er å redigere xorg.conf. su - pico /etc/X11/xorg.conf I KDE kan du vel velge å opne fila som root også. Finn fila i filbehandlaren > Høgreklikk > Open file with (ein eller anna plass der) > kdesu kwrite Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 "detjegvilgjøre" var bare noe jeg skrev for en tilfeldig kommando. Vil du f.eks redigere /boot/grub/grub.conf med teksteditoren vi, skriver du "sudo vi /boot/grub/grub.conf" Ok, så bruker jeg VI. Men hvordan lukke programmet? Fant kommandoene. Men hvis jeg f.eks skriver ":q" og trykker enter, regnes det bare som tekst, hvordan få kommandoen til å fungere? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 "detjegvilgjøre" var bare noe jeg skrev for en tilfeldig kommando. Vil du f.eks redigere /boot/grub/grub.conf med teksteditoren vi, skriver du "sudo vi /boot/grub/grub.conf" Ok, så bruker jeg VI. Men hvordan lukke programmet? Fant kommandoene. Men hvis jeg f.eks skriver ":q" og trykker enter, regnes det bare som tekst, hvordan få kommandoen til å fungere? <esc> :q Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 <esc> funket ja, takk. Videre. Hvilken fil editer jeg, for å få endret skjermoppløsningen? Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Det du truleg vil er å redigere xorg.conf. su - pico /etc/X11/xorg.conf Her... Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Ta en backup før du du begynner å fikse på den cp filnavn{,.backup} Når du har tullet det til skriv cp filnavn.backup filnavn Når du har fikset på filen må du restarte X det gjør du med <Ctrl>+<Alt>+<BackSpace> Får å slippe å logge inn og åpne filen er det best å jobbe i en ekte terminal <Ctrl>+<Alt>+<F1> F7 for å gå tilbake igjen Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Det du truleg vil er å redigere xorg.conf. su - pico /etc/X11/xorg.conf Her... Den filen finnes ikke på systemet mitt Istedet konfigurerte jeg XF86Config-4, og nå fungerer oppløsningen slik den skal. Takk for hjelpen folkens Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Det du truleg vil er å redigere xorg.conf. su - pico /etc/X11/xorg.conf Her... Den filen finnes ikke på systemet mitt Istedet konfigurerte jeg XF86Config-4, og nå fungerer oppløsningen slik den skal. Takk for hjelpen folkens Bra. Då har du XFree og ikkje Xorg. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Det du truleg vil er å redigere xorg.conf. su - pico /etc/X11/xorg.conf Her... Den filen finnes ikke på systemet mitt Istedet konfigurerte jeg XF86Config-4, og nå fungerer oppløsningen slik den skal. Takk for hjelpen folkens Bra. Då har du XFree og ikkje Xorg. Knoppix bruker Sarge-repositoriet som ennå ( ) ikke har skiftet til Xorg... Lenke til kommentar
ratix Skrevet 29. april 2005 Del Skrevet 29. april 2005 Knoppix bruker Sarge-repositoriet som ennå ( ) ikke har skiftet til Xorg... nja, jeg overlever.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå