TBG Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hei! Har bestemt meg for å gå til innkjøp av Canon EOS 20D, da jeg har en analog Canon EOS m/tilbehør fra før. Har objektivene Canon EF 28-105mm f/3,5-4,5 II USM og Sigma 100-300mm. Jeg trenger derfor en linse i vidvinkel-området, men ser at det objektivet som følger med i et vanlig "kit", EF-S 18-55, får tildels dårlig omtale. Tenker nå på enten EF 17-40 /f4L USM eller EF-S 17-85 f/4-5,6 IS USM. Den første er i god L-kvalitet, har fått god omtale, og dekker mitt manglende zoom-område godt. Den andre har bildestabilisering, har fått god omtale, og dekker et mer praktisk zoom-område, slik at man slipper å bytte objektiv like ofte. Men det blir en stor overlapp med 28-105... Er det noen som har erfaring med noen av disse objektivene, og som kan komme med en anbefaling? Hvor godt egner disse objektivene seg til makro? På forhånd takk for hjelpen! -Thomas Lenke til kommentar
SOGM Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Jeg har hørt at Canon EF-S 17-85mm IS ganske bra, tror den har en makro funksjon som fortstører 1,5 ganger (?). Ellers er jo EF-S 10-22 en mulighet, men den koster sjorta (og kansje sokkene og). jeg har den ikke, men vurderer å kjøpe den til samme kamera. Tror den er bra. Kom foresten over en omtale av den og kareaet. Les denne, her står det litt om linsen på side 2... http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/20d_pg2.html Lenke til kommentar
Sigurd A. Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Hei TBG, Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg har en gammel EOS 500 med 28-105mm f/3,5-4,5 II USM og en 75-300mm. Selv om 350D lenge var en aktuell kandidat endte jeg tilslutt med en EOS 20D. Den gamle 28-105mm linsa var jeg kjempefornøyd med, men jeg så jo at vidvinkelområdet ble litt snevert på 20D. Jeg var lenge på tanken på å kjøpe en 18-50 f/2.8 linse fra Sigma slik at jeg kunne bruke den sammen med de to gamle linsene mine. (Den linsa kan være et godt alternativ til 17-40 /f4L) I utgangspunktet var jeg ikke begeistret for 17-85mm linsa fra Canon da den er relativt lys-svak, men likevel endte jeg opp med denne linsa. Hovedgrunnen min var at den dekket hele zoom-området jeg var interessert i slik at jeg ikke trengte å bytte så mye frem og tilbake mellom linsene. Etter å ha brukt kamera med denne linsa en periode nå angrer jeg ikke. Jeg er meget fornøud med kvaliteten både på bilder og i bruk. Eneste ulempen er at jeg nå har en kjempefin 28-105mm som ikke kommer til å bli mye brukt ... Makroområdet har jeg ikke testet. M.v.h, -Sigurd A. Lenke til kommentar
TBG Skrevet 2. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2005 Takker for svar! Morsomt å se at flere sliter med akkurat de samme "problemene". Strengt tatt er jo ikke et objektiv til overs et problem, men man liker jo å få brukt utstyret man har investert i... Heller derfor litt mot 17-40 løsningen. Men kanskje burde jeg heve meg over kjærligheten til mitt 28-105 objektiv, selge det, og kjøpe det langt mer praktiske 17-85 objektivet. Det eneste som er sikkert, er at det ikke er behov for begge... Klarer forhåpentligvis å bestemme meg snart... T. Lenke til kommentar
royend Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Har lest ett eller annet sted at 20D fungerer spesielt godt med objektiver som har f2.8 eller bedre, sammenlignet med 350D. Kan ikke huske når og hvor jeg leste dette, og har litt vanskelig for å forstå hvorfor dette skulle være tilfelle. Vil 20D ha mer nytte av et lyssterkt objektiv (2.8 eller bedre), enn et 350D? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det eneste jeg kan tenke meg er at f/2.8 objektivene ofte er store og tunge noe som gjør at 350D vil virke litt ubalansert siden det er et mye mindre kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå