Gå til innhold

Råd om kjøp bærbar Mac. Kun til billedbehandling

Anbefalte innlegg

Hei.

I forbindelse med kjøp av digital speilrefleks. Trenger jeg en bærbar Mac som kun skal brukes til å laste inn bilder til gjennomsyn og kanskje også med Photoshop.

Er det noen som har et godt tips til en bærbar Mac som ikke koster all verden,

men som har en allrigt skjerm?

Edit: Mac'en skal brukes når jeg er på reise, ferie og på hytta.

Endret av Durabont
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel egentlig bare an på hvor mye penger du vil legge i det hele...

iBook-maskinene er helt fine til bildebehandling, men skaff nok minne. Powerbook har fordelen at de kan kjøre dual-screen, samt at de er noe kjappere.

Men som sagt - alle maskinene til apple vil duge, det er bare et spørsmål om penger og hvor stor maskin du vil ha.

Lenke til kommentar

PowerBook er alt i alt litt kjappere (prosessor osv) og kommer med 5400rpm-disk i alle modeller. Jeg tror iBook har 4200rpm.

Om du har råd, velg en PowerBook i valgfri størrelse, kjøp med 512MB RAM og kjøp en Crucial 512-brikke ved siden av, dersom du tør å montere slikt. Så sparer du litt penger.

Lenke til kommentar

Du har RAM-slot under tastaturet ikke sant? Har ihvertfall vært det på to-tre Powerbook og en iBook jeg har skiftet RAM på. Jeg syns det er VELDIG lett ja, men det kan være en del som vegrer seg for å tukle med utstyr til 15-20000,- uten å vite helt hva de gjør.

To skruer på tastaturet, av med tastaturet, passe på tastaturkabel. Fjerne evt. Airport-kort med fire småskruer, kanskje koble fra Airport-kort, løfte vekk den lille "kassa" Airport-kortet sitter i, og så sette i RAM-brikke.

Det er tross alt litt plunder hvis man ikke har gjort sånt før.

Lenke til kommentar

Alle Mac laptops skal duge godt til bildebehandling. Om man ønsker å bruke ekstern skjerm er PowerBook å foretrekke. På de PB`s nye er det veldig enkelt å sette inn mer ram, skru kun løs et lite deksel på undersiden og saken burde være biff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...