Howard Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Intel: 45 cm-wafere i 2012 En talsmann for Intel har uttalt at selskapet planlegger å ta i bruk wafere med 45 cm diameter i 2012. Les artikkelen her Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Planlegging langt fram i tid Lenke til kommentar
czr Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 hehe.. De kunne jo klinka til med 100cm wafere :!: Da ville prosesen blitt billigere da Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Jeg synes ikke det er så interessant å vite hvor store wafere Intel bruker om 7 år... Jeg har nemlig stor tro på at andre arkitekturer (Cell) tar over hele markedet. Først i PS3 og i workstations til forskning or rendering, og så i hjemmemaskiner, "skrivemaskiner". Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hva er det som hindrer f.eks. AMD i å hoppe direkte fra 20cm nå til 45cm i steden for 30cm? Det hadde jo ført til billigere produksjon, og AMD hadde nok helt sikkert gjort det hvis det var mulig i dag. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Tenkte nettopp det samme da jeg leste artikkelen. Hvorfor peiser de ikke bare på med enda større wafere? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hvorfor bruke de ikke firkantede wafere? Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Godt poeng, efikkan. Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Dere har gode spørsmål, og jeg vet ikke svarene. Det jeg vet er at hvis det hadde vært billigst med firkantede/100 cm wafere, så hadde nok Intel brukt det. De er sikkert ikke helt idiot de i Intel som bestemmer dette. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Jeg synes ikke det er så interessant å vite hvor store wafere Intel bruker om 7 år... Jeg har nemlig stor tro på at andre arkitekturer (Cell) tar over hele markedet. Først i PS3 og i workstations til forskning or rendering, og så i hjemmemaskiner, "skrivemaskiner". jeg tror ikke at cell tar over, viss de prøver seg kommer sikkert amd og Intel til å utklassere de med etteller annet.... Lenke til kommentar
tommis Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Grunen til at waferene er sikulære er måten de lages på. En silisiumbit dyppes mens den roterer i flytene silisuium, meget kort sagt. Derfor er de runde for å utnytte mest mulig av arealet. Edit: Nesten som å lage stearinlys på barneskolen... Endret 28. april 2005 av tommis Lenke til kommentar
MAndreas Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Grunen til at waferene er sikulære er måten de lages på. En silisiumbit dyppes mens den roterer i flytene silisuium, meget kort sagt. Derfor er de runde for å utnytte mest mulig av arealet. Edit: Nesten som å lage stearinlys på barneskolen... Takk! Tror en del trengte svar der Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hva er det som hindrer f.eks. AMD i å hoppe direkte fra 20cm nå til 45cm i steden for 30cm? Det hadde jo ført til billigere produksjon, og AMD hadde nok helt sikkert gjort det hvis det var mulig i dag. Du må også ha utstyr som kan håndtere 34cm-formatet, bl.a. - resist-spinnere - wafer-kassetter - vakuumutstyr: sluseåpninger må være store, og uniformitet i temperatur er vanskeligere med større areal. I tillegg er det problem å lage så store krystaller (eller boule som det heter på fagspråket) etter Czochralski-prosessen (CZ), siden en da må løfte dette monsteret opp etter et lite feste i toppen. Lenke til kommentar
tommis Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Takker Codename_Paragon for utfylling og mye bedre forklaring enn det jeg fikk til på dirrærn her... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå