Gå til innhold

Misbruk av hacker begrepet?

Carnifex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vet hva en hacker er vs hva en cracker er, jeg vet det og mange her på forumet vet det. Men mamma vet det ikke, og folk flest har null peiling på forskjellen. Derfor bruker man kjente begrep.

Det samme gjelder ord som satanist, gother og pønker.

edit: Det kan også nevnes at det står "den såkalte hackeren", og at det var "hackeren" selv som brukte ordet hack(er).

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
edit: Det kan også nevnes at det står "den såkalte hackeren", og at det var "hackeren" selv som brukte ordet hack(er).

Det var det jeg reagerte på. At han er frekk nok til å kalle seg hacker uten å vite noe så elementert som hva 127.0.0.1 er syns jeg vitner om helt fantastisk liten iq. :p Ingenting galt i å ikke ha datakunnskaper men da mener jeg det er en fordel å ha litt selvinnsikt å innse dette ;)

Lenke til kommentar
En hacker er jo f.eks Linus Torvalds (eller hva han nå heter, han som lagde Linux). En "Black Hat Cracker" er vel definisjonen på en ondsinnet cracker.

Mener å ha lest dette i HjemmePC for fire år siden.

For dere som ikke vet, så har vi tre typer hackere (som egentlig heter crackere men den diskusjonen kan vi ta et annet sted). Vi har blackhat hackere som hacker med hensikt å skade/stjele/manipulere data ulovlig. Greyhat hackers er de "glemte". Jeg vil nesten påstå at alle hackere har vært greyhat en gang i tiden. Greyhat hacker er i midten av blackhat og whitehat. De kan f.eks finne feil i systemer, utnytte det og evnt. si ifra til whitehat hackers ang. feilen. Greyhat er rett og slett tvilsomme! Whitehat hackere er de som har en "inside view" i hackermiljøet og jobber mot blackhat. Whitehat hackers har stor innsikt i hackermåten og har derfor kunnskap til å hindre hacking. Whitehack hackere kan også bli ansatt for å teste ut nye sikkerhetssystemer ved å prøve å hacke seg innpå systemet og gi tilbakemeldinger på hva som er bra og ikke

Å "hacke" betyr egentlig å skrive på tastaturen så alle er egentlige hackere igrunn..

Endret av ohh-noo
Lenke til kommentar
Jeg må bare få si: Fy faen så dumt å skrive om noe sånt i en nettavis.

Makan til idioter hos itavisen og nettavisen, får da være grenser.

Også den syke overdramatiseringen i artikkelen.

*argh*

Du vet at det er vår kjære moderator, DesertGlow, som har skrevet den? Desertglow er da ikke en idiot...kanskje du syntes det Goophy?

Lenke til kommentar

Denne saken er diskutert opp og ned i mente og man vil aldri komme fram til en enighet. Dette er en diskusjon mellom miljøet selv som ønsker å skille mellom ting og den store allmennheten som ikke har den fjerneste anelse om forskjellen.

I Norge snakker vi om snø (og kanskje slafs og sludd), mens man i Sibir har 29 ord (eller noe slik) for det. Snakker vi om snøen i Sibir vil vi bruke ordet "snø", selv om de som bor der etter all sannsynlighet vil mene at dette er svært unyansert og kanskje feil.

Ordet hacker har fått en meningsforandring gjennom årene og det er noe som man bare er nødt til å akseptere. Miljøet selv må gjerne skille klart mellom hackere og crackere, men man vil etter all sannsynlighet aldri klare å overføre denne sjargongen til de store massene, hvor en hacker er og forblir en person som bryter seg inn i andres systemer - enten det er med gode eller dårlige hensikter.

Viser til Wikipedia-artikkelen som det linkes til her:

"Currently, "hacker" is used in two main ways, one complimentary and one pejorative. In popular usage and in the media, it generally describes computer intruders or criminals. "Hacker" can be seen as a shibboleth, identifying those who use it in its positive sense as members of the computing community. The term "hacker" can also be used in the computing community to describe a particularly brilliant programmer or technical expert (for example: "Linus Torvalds, the creator of Linux, is a genius hacker."). This is said by a minority to be the "correct" usage of the word"

--

Når det gjelder hvorvidt det er tåpelig av IT-avisen og Nettavisen å skrive om slikt så synes jeg folk her viser en liten evne til å se virkeligheten i øynene. Begge er tabloide nettsteder, noe som betyr at man ikke bare bringer de viktigste nyhetene, men også kuriositeter som ikke er av så høy kunnskapsmessig verdi, men som folk kan dra litt på smilebåndet av og like å lese. Nettavisen leses av 3 millioner lesere og IT-avisen rundt 500 000 om jeg ikke husker feil. Da må man tilby noe til de fleste.

Har man problemer med at nettaviser med hauger og lass av artikler hver dag også skriver noen kuriositeter, da vil man få et problem med å forholde seg til det meste av medier både i Norge og utlandet med noen få hedelige unntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...