nordin Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Nå er jeg så inni hampens lei av å ikke få til ting når det gjelder hardware og tilbehør til PCen. Jeg kjøpte varer for 1500kr fra Komplett i påskeferien og har enda bare fått bruk for musa til en verdi av 300. Jeg kjøpte en NEC dvd-brenner til 550kr som visstnok var en bulk versjon uten kabler, manual, skruer eller noe som helst. Hyggelig det. Var vel egentlig bare min egen feil da jeg ikke visste forskjell på bulk og retail. Uten noen "oppskrift" gikk jeg hardt til verks og tok ut den gamle cd-brenneren min og erstattet den med den nye dvd-brenneren. Koblet opp samme ledninger som var koblet til den gamle. Da jeg skrudde på maskina trodde jeg at den skulle være ferdig og klar til bruk. Der tok jeg feil. DVD-rom'en min (som var øverst), var ikke å finne under min datamaskin. Jeg prøvde å gå inn i bios og søke den frem, men der var den heller ikke å finne. DVD-brenneren kom opp under "min datamaskin" og vistes under oppstarten av maskinen, men av en eller annen grunn forsvant den og kom den tilbake hele tiden. Det gikk ikke an å bruke den heller. Jeg prøvde på nytt for noen dager siden. Satte da DVD-brenneren øverst og flyttet den vanlige rom'en et hakk ned. Det som skjedde da var at rom'en forsvant sporløst på nytt, mens DVD-brenneren endelig kom til sin rett under "min datamaskin". Det som nå er problemet er at den har betegnelsen "lokal disk" med et rødt spørsmålstegn over drive-ikonet. Hva er det jeg har gjort galt her egentlig? CD-brenneren funket jo perfekt sammen med DVD-rom'en når den var koblet opp identisk. Kan jeg ha koblet noe feil? Jeg har koblet diskene sammen med en IDE-kabel (tror jeg da? bred, grå, tynn ledning), hvor brenneren står som master og rom'en som slave. Videre ned til porten på hovedkortet. Og strømforsyning til begge, selvfølgelig. Er det noe mer jeg må gjøre for å få det til å virke? Begynner å bli mektig irritert. Er helt grønn på dette feltet. Så til vifta... Ikke en gang den lille uskyldige dingsen til 139kr klarer jeg å montere. Det fulgte ikke med en dritt til vifta heller. Da jeg endelig fant en "vifteplass" bakerst i kabinettet ble problemet hvordan jeg skulle få den til å henge der. Jeg har prøvd med et titalls skruer (blant annet en del av de som følger med PCen), uten suksess. Jeg sendte en mail til Komplett, og de sa de kunne sende meg noen skruer. De skruene de sendte meg var noen miniatyr-skruer som brukes til å skru fast brennere og andre disker, og var følgelig for små til å passe inn i viftehullene. Hvilke skruer er det egentlig man skal bruke? Det er en helt vanlig PAPST kabinettvifte. Vurderer seriøst å lime den fast dersom ingen kan hjelpe meg med "problemet". Og som ikke det var nok får jeg heller ikke bruk for kjølepastaen min. PCen skrur seg rett av når jeg spiller krevende spill (selv med kabinettet åpent), og jeg mistenker at det har noe med tempen i CPU'en å gjøre. Problemet her er at vifta/ribba sitter BOM fast. Jeg har gjort dette før med andre datamaskiner og har aldri hatt noen problemer, men denne har jeg aldri rørt. Kunne tro det var en japansk zumobryter på 179kg som på død og liv kjempet desperat for å holde vifta på plass. Noen tips? Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Har du cd-rommen som master eller slave? pass på at det ikke er 2 mastere/2 slaver på hver IDE kanal. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Førts DVD-brenneren. Bak på den, har du noen små "Slotter", står den ene her på "Master" og den andre på "Slave"?? Hvis ikke, så mye de altså det. Til å feste viften skal du bruke skruere laget spesielt for vifter, disse har ganske grove gjenger, skruene kalles "vifteskruer". Finner desverre de ikke nå, og har ikke tid til å leide mer. Håper dette hjalp. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Jeg bruker slike gummi plugger til viftene, da stopper du spredningen av vibrasjoner fra vifta i tillegg. Angående CD-ROM og DVD-brenner, sjekk at kabelen sitter skikkelig i. Du må som sagt enten ha den ene som Master og den andre som Slave, eller begge som Cable Select. Velger du den siste vil den som står ytterst på kabelen være Master. Hvordan du setter dem til Master eller Slave pleier å stå oppå enheten, eller rett ved siden av der du setter i kabelen. Det kan jo også være at kabelen din er defekt, kan være smart å sjekke med en annen kabel bare for å være sikker. At PC'en skrur seg av under krevende spill har nok mest sannsynlig noe med temperatur å gjøre ja, men kan også være minne feil, men da tror jeg du hadde fått blå skjerm først. Prøv Speedfan til å overvåke temperaturene i PC'en. Tviler på at ny kjølepasta vil hjelpe hvis ikke du selv har montert PCen en gang og glemt å ta på. Du bør være forsiktig med demontering, du kan knuse prosessoren hvis du er uheldig. Se heller om det ligger et stor støvlag under viften som hindrer lufttilførsel. Hva slags PC er dette egentlig, det sier du ikke noe om, Pentium, Athlon, kjører du XP? Litt sånn info hjelper også litt. Endret 28. april 2005 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Hei! Høres gøy ut ;-) Kanskje du har en ide-kabel med cable-select. Dvs. at du må sette masterdiske på den ene pluggen og slave på den andre. Du kan da sette "jumperne" på "cs". Prøv å husk hvilken plugg som gikk til hvilken enhet og sett det slik det var. P.s. brenneren burde egentlig være master. Evt. har du byttet ut ide-kabelen? Kan hende den kabelen ikke er kompatibel med dvd-rom`n. Men sannsynligvis ikke.. Får du løftet ut vifte med kjøler og prossessor?? Kanskje du kunne skjære av kjølepastaen med ett tynt baufilblad o.l. ? Thomas! edit: ups, noen andre som skrev det samme.. Endret 28. april 2005 av thomas111 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Problemet med kjøleren som sitter fast kan vært at den har "sugd" seg fast. Prøv å vri litt på den før du drar den av. Det bør gå an å løsne den da. Prøv også å gjøre det mens den er varm/kald. Lenke til kommentar
nordin Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Takker for mange svar. Bortsett fra dette med vifta er jeg dog enda like langt. Dere snakker om master, slave og cable select. Jeg har aldri bygd en PC før og ble som sagt meget skuffet da det ikke fulgte med manual eller noe som helst. Dette er som gresk for meg. Jeg har nå koblet ut absolutt alt. Begge diskene er i PCen min, men jeg har ikke koblet til noe som helst. Gidder noen å lage en step-by-step oppskrift til meg som forklarer til punkt og prikke hva jeg nå skal gjøre for at BEGGE diskene skal fungere samtidig? Hva er egentlig dette slave, master og cable select greiene? Takker for svar. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Et lite søk på google anngående master, slave og cd-rom, vil nok gi deg noe å lese på! :-) Evt. hvis du har en datakynnig venn som kan vise det hva dette der. Er en lite "plastbit" bak på CD-romen som du flytter for å velge om det skal være Master, Slave, eller Cable Select. Ta en titt da vel! Lenke til kommentar
nordin Skrevet 1. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2005 Ah! Da er jeg ett skritt lengre. Prøver i morra. Takk skal du ha Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 1. mai 2005 Del Skrevet 1. mai 2005 Har du kamera, så kan du ta et bilde og fyre inn her. Så kan vi sikkert marker hva som skal gjøres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå