Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

flere datamaskiner med chello pluss

Anbefalte innlegg

jeg har prøvd å søke litt, men jeg har ikke funnet et sikkert svar, så jeg spør her...

jeg har for øyeblikket bare en data koblet til, men jeg har enda en data her som jeg har lyst til å få tilkoblet internett snarest, og etterhvert kommer det til å bli 4 maskiner..

jeg har funnet ut at chello pluss leverer 3 ip'er, og at man må bruke switch for å dele ut dette, men jeg skal med tiden ha en fjerde pc koblet til også, og da kreves det en router såvidt jeg har forstått (sett at jeg ikke kobler igjennom en annen pc)

jeg så også noe om en router med innebygget switch, kan jeg bruke det, slik at de to første dataene får egen ip, og de to siste deler den siste ip'en via routing?

er dette vanskelig å konfigurere selv?

og kan jeg få noen tips på en switch/router jeg bør kjøpe, sett at jeg har forstått alt riktig?

Mvh Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg så også noe om en router med innebygget switch, kan jeg bruke det, slik at de to første dataene får egen ip, og de to siste deler den siste ip'en via routing?

Det burde i utgangspunktet gå bra. De fleste routere har i dag innebygget en fireporters switch. Ulempen med denne løsningen, er at de maskinene som står bak routeren vil befinne seg på et annet subnet enn maskinene som får IP-adresse direkte fra Chello. Litt avhengig av hvordan Chello tildeler IP-adresser, så kan det bli litt upraktisk å adminstrere kommunikasjon mellom maskinene, hvis du er avhengig av dette. Det kan derfor være mest praktisk å koble alle fire maskinene til routeren.

er dette vanskelig å konfigurere selv?

og kan jeg få noen tips på en switch/router jeg bør kjøpe, sett at jeg har forstått alt riktig?

Mener du å konfigurere routeren? Konfigurering for basis tilgang til Internet er ikke vanskelig. Noen routere har til og med en wizard som du klikker deg igjennom, tilsvarende wizardene i WinXP. Hvis brukervennlighet står høyt, så er det vanskelig å slå 3Com. Ellers leverer Linksys gode produkter.

Lenke til kommentar

Det går normalt fint å sette opp servere (ftp, web, spill osv) bak en router, selv om de deler en offentlig IP-adresse. Man bruker da en funksjon som kalles portforwarding (åpning av porter), og de fleste routere støtter dette.

Tror ikke det vil spille noen rolle hvilken router du velger, med hensyn til dine ønsker om maskiner på to nettverk. Utfordringene vil være de samme. Blir det for vanskelig å få til, så kan du jo bare flytte alle maskinene bak routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...