Gå til innhold

Strømforbuk CBR vs. VBR

Anbefalte innlegg

Noen som vet om variabel bitrare krever mer strøm enn konstant?

I starten brukte jeg 256 kbit konstant, før jeg oppdaget Lame med sin fantastiske alt preset standard innstilling.

Dette har resultert i at et album tar ca 10-15 Mb mindre plass, men i den senere tid synes jeg spilleren min (Creative Zen Touch) har begynt å få merkbart kortere batterikapasitet. Lurer på om det kan være det at VBR er mer krevende og derfor bruker mer strøm?

Har også eksperimetert litt med WMA filer (men sluttet fort med dette da dette ga klikkelyder i sanger). Noen som vet hvordan strømforbruket er på WMA vs. MP3 (ved samme bitrate)?

Må vel også legge til at jeg har begynt å bla ganske ofte og skifte sang, mens jeg i starten stor sett brukte random avspilling. Skrur den også mye mer av og på enn før, så det er mange faktorer som spiller inn på den forkortede batteritiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på om det har stort å si på strømfobruket mellom VBR og CBR, hvis ikke prosessoren krever mer strøm for å spille av en VBR fil så vil jeg si at VBR bruker mindre strøm enn CBR på grunn av følgende:

Desto mindre filene dine er i MB desto mer spilletid får du. Når du velger en sang i en mappe så lastes den og påfølgende sanger inn i minnet, desto mindre sangene er i MB desto flere får du plass til i minnet og en VBR fil vil ta mindre plass en en som benytter CBR. Når minnet er fylt opp med sanger skrus hardisken av til den har behov for å fylle opp minnet igjen. Hardisken er den som krever mest strøm, hver gang du velger en sang som ikke er i minnet så må hardisken skrus på.

Det beste er derfor å bare la den spille av seg selv, ikke skifte sang hele tiden, liker du ikke rekkefølgen så velg random funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...