Biggus Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Jeg har tenkt å strekke en kabel fra pc'n eller routeren på kontoret, opp på loftet og ned igjen i stua. Lengden på kabelen blir nok 20-30 meter. Skal brukes til å få en dvd spiller i nettverk (trådløst er for buggete på spilleren). Blir litt i tvil hvilken kabel jeg bør velge, krysset, eller ikke krysset? Ser at det er en del forskjellige kabler å velge i, UTP patch, FTP patch. Tenger helst en hvit fin kabel og kontakter. Ideer? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 om du skal ha krysset eller ikke avhenger av hvordan du skal koble det. skal du stappe dvd-spilleren inn i en switch/hub skal du ha vanlig tcp mens du må ha krysset hvis den feks skal rett inn et nettverkskort på maskinen din,..... Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Med de lengdene du snakker om her, så skal det godt gjøres at du finner ferdige lengder. Du kan bestille en customkabel fra et installasjonsfirma, men da må du vite mer nøyaktig lengde og om den skal være krysset eller ikke om du bestiller med ferdige RJ-plugger. Det å strekke en kabel med plugger på, er ofte upraktisk, og du står i fare for å ødelegge pluggen(e). De tåler ikke all veden av strekk. Så det beste er nok å bestille kabel uten RJ-plugger. De eneste som jeg fant som solgte hvit UTP-kabel over 10 meter, er HPX. FTP er skjermet kabel, og er sjelden nødvendig, og bortkastet om termineringsutstyret ikke støtter dette. Et alternativ til hvit kabel, er å bruke en diskret liten kabelskjuler. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=102063&cks=PRL eller kva med denne? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300445&cks=PRL Lenke til kommentar
Øyst Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 ClasOhlson selger nettverkskabler i mange farger, også hvit. Der kan du også kjøpe det som metervare Lenke til kommentar
P4niX Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Jeg har tenkt å strekke en kabel fra pc'n eller routeren på kontoret, opp på loftet og ned igjen i stua. Lengden på kabelen blir nok 20-30 meter. Skal brukes til å få en dvd spiller i nettverk (trådløst er for buggete på spilleren). Blir litt i tvil hvilken kabel jeg bør velge, krysset, eller ikke krysset? Ser at det er en del forskjellige kabler å velge i, UTP patch, FTP patch. Tenger helst en hvit fin kabel og kontakter. Ideer? Om jeg skjønner deg rett har du tenkt å først strekke kabelen opp, for så å legge enda en ned igjen? Hvis dette er tilfellet hvorfor bruker du ikke en switch nede for å slippe overflødig kabling? Har selv 25 meter nettverkskabel opp til rommet mitt fra uttak i 1. etasje, noe som fungerer utmerket. Skal du ha dvd-spilleren koblet til en switch/router er det en slik kabel du søker. Skal du derimot koble den direkte til din pc (tungvint?) er det en slik du trenger. Trenger du en spesiell farge er det bare å lete litt rundt på ulike webshops, men har en grå kabel selv og denne synes knapt om man gjør skikkelig arbeid. Endret 28. april 2005 av ^ViFtA^ Lenke til kommentar
Biggus Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 (endret) Japp, takker for tips, muligens jeg prøver meg på en slik homeplug til strømnettet, om ikke det går for tregt Er kun snakk om en kabel ja som strekes via loftet for å gjøre den mindre synlig. Endret 28. april 2005 av Biggus Lenke til kommentar
Biggus Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Trur jeg har funnet en lur løsning, inspirert av testen av Kiss DP1500 på HW.no. Tror jeg går for en slik: aksesspunkt Setter den ved siden av dvd-spilleren med tp-kabel fra aksesspunktet til spilleren. Så har aksesspunktet kontakt med den trådløse routeren min. Satser på det Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Kan nok fungere den, men vær oppmerksom på at den interne antennen på denne kan gi litt dårligere signalforhold, enn tilsvarende produkter med ekstern antenne. Tenker da på f.eks. Linksys og D-Link. Lenke til kommentar
Biggus Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Kan nok fungere den, men vær oppmerksom på at den interne antennen på denne kan gi litt dårligere signalforhold, enn tilsvarende produkter med ekstern antenne. Tenker da på f.eks. Linksys og D-Link. Du er god sofTest Blir nok den D-Link saken i stedet da resten av det trådløse utstyret mitt er D-Link. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå