Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke kontakt med internett..

Anbefalte innlegg

Ok. Jeg har en PC med MSI Wifi kort og MSI hovedkort med 2 LAN-porter.

Jeg har koblet den ene LAN-porten til en PC og Wifi kortet er koblet til routeren.

Nå starter prblemet:

Hvis jeg har LAN-porten på aktiv, kommer jeg ikke på internett. Hvis jeg deaktiverer den, kommer jeg med en gang på internett. Slenger med noen skjermbilder som kanskje kan hjelpe..

Med slik oppsett, kommer jeg IKKE på internett:

prob1.jpg

jeg har prøvd å deaktivere Internett-tilkobling ikonet men får ikke gjort det. Den vil rett og slett ikke deaktiveres og prøver jeg å slette den, får jeg tilbakemelding om at den er i bruk.

Med slik oppsett, kommer jeg på internett:

prob2.jpg

(jeg vil forøvrig dele internetten slik at den PCen koblet til LAN-porten kan også komme seg på nett men først så bør jeg fikse slik at LAN-porten kan være aktiv samtidig at jeg kan surfe..)

Endret av ohh-noo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den trådløse routeren satt til bare å fungere som access point? Når du setter opp windows med internet connection sharing fungerer denne som en router og det er best å unngå å ha to routere på samme nett...

Skal ikke se bort fra at Realtek-kortet ditt er satt til samme ip-adresse som den trådløse routeren, dermed blir det forvirring når begge er aktivert.

Lenke til kommentar

Utstyr:

- 1 router med gateway 192.168.0.1 (IKKE accessspunkt!)

- 1 PC(a) med IP 192.168.0.2 koblet opp til routeren

- 1 PC(b) med IP 193.168.0.2 koblet opp mot PC A med RJ45 kabel full duplex

Problem:

Når jeg slår NIC'et på som aktiv, kommer jeg ikke på internett MEN får kontakt med routeren så det er ikke trådløse NIC'et kortet som bryter sammen.

Med engang jeg slår av NIC'et, kommer jeg på internett med en gang!

Lenke til kommentar

"- 1 PC(a) med IP 192.168.0.2 koblet opp til routeren"

Er dette ip-adressen til det trådløse kortet eller Realtek-kortet?

Det som skjer når du har aktivert internet connection sharing er at windows setter "det delte" nettverkskortet til ip-adressen 192.168.0.1 automatisk.

Lenke til kommentar

fikk fikset slik at begge NIC'ene kan være aktive og jeg får kontakt med nettet. Jeg endret IP'en på kabel NIC'et til 192.168.0.50 med gateway 192.168.0.1 og trådløse NIC'et har 192.168.0.2 og samme gateway.

Nå har jeg da bare ett problem igjen, dele internetten! Det stemmer som du sier EMM386, når man deler internet, får den delte kortet ip adressen 192.168.0.1 men jeg får bare en feilmelding om at en av NIC'ene bruker nettopp denne adressen selv om jeg fjernet alle statiske adressene jeg hadde skrevet inn på begge :hmm:

Lenke til kommentar

Den enkleste løsningen her er nok å disable gateway-funksjonen på routeren, hvis den har denne muligheten. Da bruker du altså routeren som et rent access point. Så setter du opp internet connection sharing på PC(A), der du deler det trådløse kortet (den får da ip 192.168.0.1).

Lenke til kommentar

ok..så hvis jeg bytter IP-rangen på routeren, må jeg sette opp en ny statisk adresse på wifi kortet. Men hva skal jeg endre på kabel kortet? Jeg må ha en statisk adresse der også..

Jeg endret IP'en på kabel NIC'et til 192.168.0.50 med gateway 192.168.0.1 og trådløse NIC'et har 192.168.0.2 og samme gateway.
Lenke til kommentar

Poenget er at det kablede kortet, og det trådløse kortet skal være på hvert sitt subnet, som ICS vil bridge. Tror det enkleste er at du setter deg inn i hvordan man konfigurerer ICS fra grunnen av. Det er en meget god guide her. Da får du vite hvordan du konfigurerer ICS-serveren og ICS-klienten. Uansett, å bridge to subnet som er på samme IP-adresseområde gir problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...