Durabont Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Jeg får snart mitt 350D og har lært endel om objektiver, lys og teknikker blandt annet her på forumet. Men jeg har et spørsmål om ISO og da særlig bruken av dette i praksis. Jeg ser at noen, som eksemplet under, velger å skru opp ISO-verdien kraftig selv under gode lysforhold utendørs. http://www.pbase.com/image/41404474 Mens andre gjør det motsatte (selvfølgelig). Beholder lav ISO-verdi under nattfotografering. Motsatt gjøres skulle det trodde jeg. Jeg trodde det skulle gjøres motsatt. http://www.pbase.com/image/34509290 Kan noen forklare en beklemt landsens gutt hvordan dette henger sammen? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Poenget med å øke ISO-verdi på dagtid, kan være å prøve å etterlikne den gammeldagse kornstrukturen på gamle filmer. Det første eksemplet ditt viser nettopp dette - det prøver antakelig å etterlikne svart-hvitt-film. Hvis dette ikke er effekten du ønsker, bør du heller bruke lavest mulig ISO i alle situasjoner. Hvis du f.eks. skal ta nattfoto, kan du sette kameraet i stativ, og da spiller lukkertiden mindre rolle. Antakelig vil du ønske å ha lengst mulig lukkertid, for å kunne vise bevegelse (f.eks. lys fra biler som suser forbi) og da er det naturlig å bruke lav ISO både for å få lengre lukkertid og for å få mindre støy. Bruk høy ISO hvis du ønsker å få kornete bilder eller hvis du MÅ bruke høy ISO for å få korte nok lukkertider til å holde kameraet med hendene eller ta bilder av action, men ellers bør du altså bruke lavest mulig ISO. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hei! Dette med at fotografen prøver å etterlikne sorthvittfilm i første eksempel er jeg bare delvis enig i. Jeg tror heller han utnytter den relativt lave billedstøyen ved høy ISOverdi på 20D til å få kombinere raskest mulig lukkertid med minst mulig blender, slik at bildet får stor dybdeskarphet og lite eller ingen bevegelsesuskarphet.. Bildet ser nesten støyfritt ut for meg, sammenliknet med f.eks nr. 3 her, som er tatt med TMAX3200 sorthvitt film.. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=13275314 Ellers er jeg meget enig med konklusjonen til anderfo, og synes det er viktig å beherske mulighetene med ISO-valg på digitalkamera på lik linje med lukkerhastighet og blenderåpning! Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Zork Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Vanskelig å spekulere i hvilke motiver fotografen av det første bildet hadde for å velge iso 800. Med 1/800 lukkertid skulle det ikke være noe problem å gå ned ihvertfall ett iso-trinn og likevel unngått bevegelsesuskarphet. Men 20D er meget god på høy iso, så det er mulig han ikke tenkte så mye over det ekstra trinnet - for min del bruker regner jeg stort sett opp til og med iso 400 for å være så godt som støyfritt på mitt 20D, men 800 vil heller ikke skape problemer på de fleste motiver. Når det gjelder å sette isoen høyt for å få korn på bildet, så synes jeg ikke dette er noen god idé på digitale kameraer. Mens man på film får korn som kan gi en flott steming og effekt på bilder, så blir støyen fra digitale kameraer av en helt annen art som mange (deriblant meg) ikke synes er noe å trakte etter. Da er det mye bedre å få bildet så støyfritt som mulig og så heller legge på korn i ettertid - dette gir en korn-effekt som er mye mer lik den tradisjonelle film-varianten. Lenke til kommentar
Durabont Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 Takk for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå