Gå til innhold

Ringenes Herre; Diksuter!

Anbefalte innlegg

Hva syns du? Hvem er din favoritt karakter? Hvorfor?

Hvilket er ditt favoritt kapittel? Hvorfor? osv....

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hvorfor RH trilogien er så bra....den bare er det! Favoritt karakateren min må være Gandalf eller Eomer, Gandalf er vis og mektig og han blir så bra framstilt i boken. Eomer er trofast og en dyktig kriger...

Favoritt kapittelet må være Elrond's Council, det kan jeg lese om og om igjen...

Diskuter i vei! :thumbup:

Endret av figure_02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er så utrolig mye å diskutere om RH. Finnes jo et helt eget RH-forum der ute. Men vi kan godt ta en tråd her.

Er en stund siden jeg har lest RH nå. Har begynt på nytt (igjen), er på kapittelet med Den Steilende Ponni.

Av favorittkarakterene i boka så er det jo umulig å velge seg EN favoritt. Er så mange bra som er kule på hver sin måte. Men Gandalf har du helt rett i, at han er fantastisk. Sam er også veldig bra framstilt, liker det utrolig sterke vennskapet som er mellom han og Frodo :love:

Lenke til kommentar

Ahh, Ringenes Herre, min favoritt :)

Liker veldig godt Gandalf selv. Det jeg liker med Ringenes Herre er at det er at en får så mye spørsmål som senere kan bli besvart med å sette seg inn i andre verk av Tolkien, eksempelvis Silmarillion. Da fr en se hvor omfattende Tolkiens univers egentlig er.

Ringenes Herre i seg selv kan appelere til mange lesergrupper. Det er en rimelig lettlest bok (språklig ihvertfall) og vil dermed passe bra til yngre, om ikke barn så ihvertfall yngre ungdommer; det er en fin historie som er ganske rett frem. Allikevel har den dybde for de av oss som ser på boken som mer enn en enkel historie, men en del av en større historie.

Boken (tenker på det som en bok) er ganske spesiell med at begynnelsen er betraktelig lengre enn slutten selv om det er i nettopp slutten det meste av handling skjer. Likte selv begynnelsen veldig bra da jeg liker detaljerte beskrivelser. :) Vel, kunne sagt så meget mer, men....:p

Lenke til kommentar

Favorittkarakter av hovedpersonene må nesten bli Gandalv. Mest fordi det er så lenge siden jeg har lest bøkene, og på den tiden så var det alltid trollmenn som var min greie (spillte D&D og AD&D mm.).

Når det gjelder bipersoner så liker jeg Treebeard veldig godt. Jeg synes både han og historien hans er fasinerende.

Favorittdelen av boken er turen gjennom Moria.

Lenke til kommentar

Glemte å skrive noe om min favorittdel i boka. Selv om det er mange deler jeg liker så falt også jeg for turen gjennom Moria. Et veldig spennende sted :) Så mye av stedet er ukjent, kunne lagt flere bøker bare om ting der inne for min del! Liker, selv om Gandalf dør, når han sloss mot Balrogen og de faller langt nedi jorden for så å klatre til toppen av fjellene mens de sloss. Morsomt!

Denne kampen mellom det gode og det onde, særlig når en tenker på at Gandalf og Balroger (samt også Sauron) er av samme "type" (nemlig Maiar som var de som hjalp Valar (gudene) til å forme verden) er veldig viktig. Det er en kamp mellom krefter som har sitt utspring lenge før historien i Ringenes Herre.

Obs, havna nok mer oppi innholdet av Silmarillion enn RH her på slutten :p

Lenke til kommentar
Det jeg liker med Ringenes Herre er at det er at en får så mye spørsmål som senere kan bli besvart med å sette seg inn i andre verk av Tolkien, eksempelvis Silmarillion.

Du må jo for all del ikke glemme "Ufullendte verk", som ble redigert og utgitt av JRR's sønn Christopher Tolkien.. Det står det mye bakgrunnsstoff om det meste... ;)

Lenke til kommentar
Det jeg liker med Ringenes Herre er at det er at en får så mye spørsmål som senere kan bli besvart med å sette seg inn i andre verk av Tolkien, eksempelvis Silmarillion.

Du må jo for all del ikke glemme "Ufullendte verk", som ble redigert og utgitt av JRR's sønn Christopher Tolkien.. Det står det mye bakgrunnsstoff om det meste... ;)

Nei, det finnes mange aldre verker av Tolkier som er interessante, for all del :) Men igrunn er Silmarillion (som også ble avsluttet og redigert av sønnen) "hovedboken" til Tolkien, en bok han jobbet med gjennom hele livet sitt og aldri ble ferdig med.

Figure_02: Hvis "alle" betyr de vi har snakkt om her (RH-serien, Silmarillion of Ufullendte fortellinger) så kan du jo ta et raskt søk på haugenbok f.eks. Disse sender også fraktfritt så det er bare å bestille :) Men finnes jo en del andre bøker også som jeg ikke vet om de har :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Dette må være det dårligste forsøket på en LOTR tråd jeg har sett noen steder...

For det meste svar som:

Bumpettibump

Nå begynner tråden og komme seg osv

Virker som om det er en pers som bare vil ha en stor-tråd på "CV'en"...

Når det er sagt elsker jeg måten Gandalv er fremstilt på.

Man kan aldri helt vite hvordan han vet det han vet, hvorfor han velger å gjøre som ham gjør, men alikevel tvile man aldri på noen av avgjørelsene hans.

Han er så dyp :p

Ene settingen er han en gammel og krøpelig mann med gylne øyne, andre settinger er han en makt du aldri skulle ønske du måtte møte.

Klarer på en annen side ikke å velge meg en person, siden det er alle personene sammen som gjør boken/bøkene så bra.

Liker det at de er "menneskelige". Som med Boromir sitt fall, Frodo som tviler og Sam som hjelper han osv

Kan ikke beskrive hvor mye glede jeg har fått ut av disse bøkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...