Gå til innhold

xp2100 varm som ....

Krisss

Anbefalte innlegg

Hjelp!

Nå er det på tide at temperaturen kommer ned...

Har en xp2100 og et Asus A7V 333 kort. Forsøkte først med en EKL Papst vifte fra Komplett som visstnok skal passe med denne prosessoren. Da påstår AsusProbe at tempen er 71 grader.

Forsøkte så med en Alpha PAL8045 med en EKL 80x80 på toppen. Og nå er tempen 67.

Har også en vifte til å suge ut luft fra kabinettet som er et Chieftech Dragon.

Har ikke prøvd goop da jeg ikke kan forstå at noe sånt kan får tempen ned så mye. Og ihvertfall ikke ned i 40-45 som mange her sier de har. Da må i såfall maskina høres ut som et fly....

Har også lastet ned nyeste AsusProbe i tilfelle... og har prøvd med Sisoft Sandra....

Dette må da være skadelig for prosessoren eller er det ikke skadelig for det blir en 90?

Og hva med stabiliteten??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke 100% men det er muligt at hovedkortet leser av CPUens indre diode og derfor for du exact indre varme og ja den ligger om trent på dette nivo. Dette er normalt og ikke noet at beskymre seg over. Min ligger på 72grader hele tiden under load og 66 idle. PCen står på hele tiden og gjøre SETI@home når den er ikke i bruk.

Hilsen,

Lenke til kommentar

Hei..

Jeg har XP1900+ og ASUS A7V333 tempen min ligger på 40-50 kan overstige 50 etter en lang dag.Jeg har en TaiSol CGK og en 60x60mm Papst som bråker 37DB!

Uten kjølepasta.Men jeg har 3 kabinettvifter(Papst)

Som bråker hele 39DB!! Tempen min lå på 55-60 før kabinettviftene.

Lenke til kommentar

du har nok forstått det riktig ja.

har selv en xp1600+ og en xp1800+. 1600 holder ca 60-65 grader (133Mhz), mens 1800 gjør 50 grader (med 100Mhz).

Jada, jeg vet at jeg er lat som ikke justerer opp hastigheten på 1800, men den funker utmerket nå. i en hastighet av 1150Mhz!

Lenke til kommentar

Akkurat nå er tempen oppe i 70 grader med 35 grader på hovedkortet. Men nå er det vel en 26-27 grader inne på rommet her også da....

Ved å åpne sidedekslet gikk tempen ned med maks 3 grader på cpu og ca 5 i kabinett.

Tør ikke å tenke på hva som vil skje hvis jeg starter ett av de morsomme spillene.....

Lenke til kommentar

Kan hende at hovedkortet ditt leser av varmen fra innsiden av coren, bruk kjølepasta - artic silver 3, kan hende at kjøleribba di ikke sitter ordentlig på.... ikke helt nedpå altså, sjekk dette, kanskje du skal investere i en kobberribbe... Har selv en athlon XP og volcano 7+ kjøler + 4 kabinnett vifter (12 db) har cpu vifta på det laveste (24 db) har ca 48 grader load når den er overklokka fra 1667 til 1750 mhz

Lenke til kommentar

Ta på kjøleribben med en finger så kjenner du fort om prosessoren faktisk holder 70 grader.

Du har sikkert en kammerat som fikler litt med pc, så spør han om du kan få låne litt goop.

Er ikke noe å tape på å prøve iallefall.

Lenke til kommentar

Er sjokkert over de høye temperaturene deres :eek:

Har hatt mange cpu'r og ingen har hatt mer enn 52c!

Nå har jeg vannkjøling som holder cpu-tempen på min xp2000+ ned på 42c i sommervarmen (gleder meg til vinter'n!).

"Alt over 37c er feber for meg!!!!"

..men seriøst, mener da at en xp cpu "normalt" skal ha en temperatur på rundt 50c.

Når dere snakker om at dere ligger på 70c så syns jeg det høres skremmende ut.

Kjent sak at lav temperatur øker holdbarheten.

Chieftec Dragon Black 340W

Asus A7M 266 DDR

Asus GF4 Ti4400 128mb

AMD xp2000+

AMD Pro Waterkit

768 Mb TwinMos DDR 2100

Seagate Barracuda IV 60 GB

Lenke til kommentar

26-27grader på rommet? Hva med å åpne et vindu da?

Om det finnes?

Eller bor du på sydligere breddegrader?

Varmeledende pasta er et _must_ for å få ned temperaturen!

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-07-09 21:46 ]

Lenke til kommentar

Til: Alle som får 15-20C ut av å ha på goop.

Fra: jevel

Hvis du ser slike forskjeller ette å ha hatt på goop kan det være to forklaringer på det du ser:

1. Vifta satt ikke skikkelig på før, men ble riktig satt på etter du hadde på goop.

2. Undersiden på heatsinken din er umenneskelig dårlig, og gav dermed ikke kontakt med coren på skikkelig vis. Goopen la seg mellom og fyller tomrommet.

Ren fysikk tilsier at alt annet er _kun_ eventyr og fanteri. :grin:

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-10 00:56, jevel skrev:

Hvis du ser slike forskjeller ette å ha hatt på goop kan det være to forklaringer på det du ser:

1. Vifta satt ikke skikkelig på før, men ble riktig satt på etter du hadde på goop.

2. Undersiden på heatsinken din er umenneskelig dårlig, og gav dermed ikke kontakt med coren på skikkelig vis. Goopen la seg mellom og fyller tomrommet.

Ren fysikk tilsier at alt annet er _kun_ eventyr og fanteri.
:grin:

-KJ

Sorry mack, men alle de tingene var sjekket..... Vifta SATT sikkelig på...

Og jeg VET det var kontakt....,

Lenke til kommentar

Jeg har også en XP2100+, på et MSI KT3 Ultra-ARU hk.

Jeg har en Zalman 5100-CU som sviver på max, samt 4 kabinettvifter. De er justerbare og sviver ikke på max. Lydløs er den jo ikke, men støyen er langt fra plagsom. Jeg synes iallefall ikke det. Det er etter min oppfatning langt igjen til 'støvsugereffekten'.

Akkurat nå:

- romtemp 26 grader. (noen snakket om å åpne vinduet i en post lenger oppe. Det hjelper faktisk ikke å åpne vinduet når man har ettermiddagssola inn på rommet i 2. etasje hele kvelden. Det som hjelper noe er å blende igjen vinduene. Men det kan fort bli nærmere 30+ på en varm dag)

CPU: 46

System: 44

Dette er ifølge Motherboard monitor, som forøvrig bruker de samme sensorene som BIOS, slik at det er samsvar mellom disse.

Jeg brukte Artic Silver III goop.

Når jeg starter PCen på morgenen ligger den lenge på rundt 43+ idle. Senere på kvelden kan idle ligge rundt 45-47. Jeg har enda ikke kommet over 51+ etter spilling og 25+ i romtemp.

Hadde vel kanskje ventet noe lavere temp, men er vel egentlig fornøyd med den jeg har. Jeg har ikke så mye erfaring ang. prosessorer og temperaturer, og etter det jeg har forstått utvikler XP mye varme.

Comments?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-10 00:56, jevel skrev:

Ren fysikk tilsier at alt annet er _kun_ eventyr og fanteri.
:grin:

-KJ

Les testen jeg linket til tidligere i tråden (ID 6). Maks temperatur varierte ca 20 grader fra "ingen goop" til "riktig goop".

Jeg har ikke testet dette selv (hva er poenget?), men jeg stoler på resultatene ok.no fikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...