raaij Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Har fått min Tundra 1557K i dag. Batteriet ble fulladet (?) på 1 time - er det sannsynlig? Mener å ha lest her at batteriet skal lades i opptil 16 timer første gang...? Bør jeg allikevel la den stå natten over, selv om batteri-måleren viser full opplading? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 er sikkert lurt å la den stå et par timer ja, men absolutt ikke nødvendig.. de aller fleste lappiser har en form for batterikalibrering som bør gjøres et par ganger i året. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 De gangene jeg har fått ny bærbar så har jeg ladet til batteri lyset har blitt til grønn. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Ladd den en natt. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Førstegangsopplading bruker å være min. 14 timer. Deretter skal batteriet tappes nesten helt ut, så lades i 14 tim. igjen. Dette gjentas noen ganger. Alle former for smålading (eller langlading uten ordentlig uttapping) setter ned batterikapasiteten og ødlegger batteriet. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 (endret) Førstegangsopplading bruker å være min. 14 timer. Deretter skal batteriet tappes nesten helt ut, så lades i 14 tim. igjen. Dette gjentas noen ganger. Alle former for smålading (eller langlading uten ordentlig uttapping) setter ned batterikapasiteten og ødlegger batteriet. Gjelder ikke dette kun for eldre batterityper/teknologier? Mener å huske at nyere batterier ikke krever en slik form for spesialbehandling. Endret 27. april 2005 av apwr Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Gjelder ikke dette kun for eldre batterityper/teknologier? Mener å huske at nyere batterier ikke krever en slik form for spesialbehandling. Det er sånn forvirring som gjør at folk sliter med dårlig battetikapasitet. Jeg er nøye på dette punkt og har gode batterier i årevis. Det er riktig at noen av de nyeste mobiltelfonbatteriene ikke skal behøve "spesial" -behandling. Men jeg såg på bruksanvisningen på en slik (stod med små skrift) at den burde tappes ut til displayet tonet ut to ganger. Må si det overrasket meg.... Lenke til kommentar
Musty Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 med Litium-Ion og Litium-Polymer batterier er det ikke nødvendig å lade de helt ut HVER gang.. Det er sikkert lurt å lade de ut en gang i blant, og det er en del av grunnen til at de fleste maskiner har en kalibreringsfunksjon. På en laptop jeg hadde fungerte kalibreringen slik at den tømte batteriet helt, ladet det fullt opp, tømte det igjen og ladet det opp igjen. Prosessen tok ca 6-7 timer. Maskinen anbefalte denne kalibreringen minst en gang hver 6. mnd.. Samboern min sin Mac vil at hun skal gjøre det hver mnd, men det er en noe enklere prosess på den. Når dette er sagt er jeg usikker på hvilke batterier som brukes til laptoper i dag, men jeg regner med at det er Li-Ion eller Li-Polymer. Det jeg sa er i allefall aktuellt for produkter som har det, som bl.a. de fleste nyere mobiltelefoner, iPod o.l. osv... Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Batteriet ble fulladet (?) på 1 time - er det sannsynlig? Det er riktig at de fleste apparater viser fullt oppladet etter kort tid. Batteriet er da la oss si 80% oppladet og blir bedre av at man lader det lenger. Grunnen til dette er at indikatoren egentlig er et voltmeter som indikerer fulladet ved la oss si 13V mens batteriet tar 14V (eller mer)... Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 God-natt lesestoff fra batteryuniversity.com Jeg lader helt til batteriet er fullt. Dette gjelder alt fra mp3 utstyr, til bærbar og mobil. For folk; hva tror dere er vitsen med å lade den totalt fult opp og totalt ned når maskinen kommer litt oppladet? (Ulogiskt) Men til syvende og sist avhenger alt av batteritypen. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 (endret) God-natt lesestoff fra batteryuniversity.com Jeg lader helt til batteriet er fullt. Dette gjelder alt fra mp3 utstyr, til bærbar og mobil. For folk; hva tror dere er vitsen med å lade den totalt fult opp og totalt ned når maskinen kommer litt oppladet? (Ulogisk) Men til syvende og sist avhenger alt av batteritypen. Endret 28. april 2005 av Remerser Lenke til kommentar
raaij Skrevet 28. april 2005 Forfatter Del Skrevet 28. april 2005 med Litium-Ion og Litium-Polymer batterier er det ikke nødvendig å lade de helt ut HVER gang.. Det er sikkert lurt å lade de ut en gang i blant, og det er en del av grunnen til at de fleste maskiner har en kalibreringsfunksjon. På en laptop jeg hadde fungerte kalibreringen slik at den tømte batteriet helt, ladet det fullt opp, tømte det igjen og ladet det opp igjen. Prosessen tok ca 6-7 timer. Maskinen anbefalte denne kalibreringen minst en gang hver 6. mnd.. Det er et Litium-Ion batteri. Ang. denne kalibreringen - er det en funksjon som ligger i pc'en? Hvor bør jeg lete? (er 100% fersk) Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 svjv har nyere batterier innebygget kalibrering li.ion osv har etter sigende ikke særlig godt av mange, dype utladinger. Lenke til kommentar
titus Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Mye fokus på kalibrering her. Kalibreringens eneste funksjon er at nivåmeteret som viser ladetilstand skal vise korrekt ladenivå. Nyttig det, men trådstarters utfordring i første omgang er å behandle batteriet slik at det varer lengst mulig. Og det er riktig at Litium ion -batterier ikke har godt av å lades helt ut, stikk motsatt av NiCd og Nmhd-batterier. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Det er ikke noen vits i å lade Lithium-X batterier lenger enn til at det "lyser grønt" eller det ikke lyser eller hva nå beskjeden er for at batteriet er fullt. Er batteriet fulladet, så sier elektronikken inni der stopp og du får ikke ladet det mer om du vil en gang. Lad batteriet så lenge du vil, maskinen bruker bare nettspenning etter at batteriet er ferdig ladet allikevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå