Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er neonlys lovlig?

ntec

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

du kan ha dem der men ikke på når du kjører, samme gjelder neon uder bilen..

men hvem i alle dager vill sette sånt på bilen sin?!

Lenke til kommentar

EKSTRA EKSTRA!!

http://omcoslo.com/morty/Nytt/Svar%20fra%2...Neon%20Kit..jpg

Ting som kan distrahere andre biler er ikke lov. Slik som kraftige lys eller blinkende lys.

Og eks. sexy reklame plakater. Det ble revet ned noen sexy plakater i fjor sommer husker jeg.

Samme med grøfte lys. Er ikke lov til å bruke til daglig. De kan være blendende sammen med hovedlyset.

Da må i såfall hovedlyset være av, og det må være dagslys.

Og orginale grøftelys!!! (Ikke de blå man finner eks på biltema.)

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Ja de er godkjent på visse kriterier som er standard i EU. (Agurk over x cm etc.) Men de er likevel fullt ulovelig å bruke, likedans med Xenon ombyggingssettet til biltema som koster 3500 kr + en eventuell saftig bot fra onkel blå :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke lov til å endre bilens lys så mye at man ikke kan kjenne igjen bilen ved å kun se på lysene.

Sa dem på biltilsynet. dvs ikke lov til å montere rektangulære lys på en gammel golf med runde lys osv.

Lenke til kommentar
Det er ikke lov til å endre bilens lys så mye at man ikke kan kjenne igjen bilen ved å kun se på lysene.

Sa dem på biltilsynet. dvs ikke lov til å montere rektangulære lys på en gammel golf med runde lys osv.

Faen, men det er jo din bil, som man har jobbet for, også kan man ikke gjøre noe med den?! Det er jo for sikkerhets årsaker at man foandrer de lysene, Kommer ikke sikkerhet først?

Lenke til kommentar

CE-merking er ikke en valid godkjenning når det gjelder lys, den betyr bare at produktet tilfredstiller ditt og datt... Det meste av matrielle ting er CE-merket.

Lykter må være E-merket for å kunne bli godkjent.

Btw, så passer tråden bedre under 'Bil->Styling'

Flyttes.

Lenke til kommentar
Samme med grøfte lys. Er ikke lov til å bruke til daglig.

Da må i såfall hovedlyset være av, og det må være dagslys. Og orginale grøftelys!!!

Fjas. Tåke/grøfte/kurvelys er lov å bruke i dagslys, i kombinasjon med parklys. Om de er orginale eller uorginale spiller ingen trille så lenge de er godkjente.

Lenke til kommentar
Samme med grøfte lys. Er ikke lov til å bruke til daglig.

Da må i såfall hovedlyset være av, og det må være dagslys. Og orginale grøftelys!!!

Fjas. Tåke/grøfte/kurvelys er lov å bruke i dagslys, i kombinasjon med parklys. Om de er orginale eller uorginale spiller ingen trille så lenge de er godkjente.

Vel når jeg slår av hovedlyset (Nærlys) Da får jeg SEFØLGELIG parkeringslys. Men nå vet jeg ikke hvordan din bil funker da! :cool:

Og uorginale mener jeg de som bare kjøper det på biltema og klistrer på bilen uten mer ettertank. Har selv vært med når kompiser måtte fjerne de. PGA at politiet ikke likte de.

Om de er CE godkjent teller ikke uansett hva du mener.

Tåkelys (kurvelys)

Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.

Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Et eksempel.

Eller 2

Lenke til kommentar

Neon-lys under bilen er bare lov dersom de er avslått under kjøring. Det samme gjelder neon i bilen tror jeg.

Og sist: Grøftelys/Tåkelys ER LOV

"Er det lovlig å benytte tåkelys som kjørelys på dagtid?"

Vi tok kontakt med Statens Vegvesen og fikk følgende svar:

"Ja, det vil fortsatt være lovlig å bruke tåkelys som kjørelys på dagtid. Forutsetningen er at nærlysene ikke samtidig er tent. Husk også at parkeringslys alltid skal være tent, også når tåkelys brukes som kjørelys."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...