Gå til innhold

Lage mulighet for kommentarer

Anbefalte innlegg

Om eg vil lage ein mulighet for gjester på sida mi til å legge igjen kommentarer på sida, er det ein vanskelig operasjon, er det muligt for ein med mine "skills"(basic html, uberbasic CSS) å lage eit kommentarsystem?

Finnes det nokken enkle modeller på nettet?

All hjelp mottas med takk! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gjøre noe aktivt på en side, må du bruke et serversidespråk som PHP. Om du har HTML-kunnskapene inne, burde du kunne lære deg slike ting som å sette inn ferdigprogrammerte kommentarfelt / gjestebøker på en kveld. Søk litt i google, finn script på www.hotscripts.com. Kan kanskje lønne seg å bruke flatfil-script (som lagrer i txt-filer) til å begynne med. Husk at disse må CHMODes til 777.

Lenke til kommentar

The ultimate hitchhikers dictionary:

Flatfil

En fil. Punktum. Uttrykket brukes da det legges vekt på at informasjon lagres i filer på en maskin istedenfor i en database.

txt-filer

Se flatfil.

CHMOD

Et UNIX-program som endrer rettigheter på filer, «change file access permissions»

777

777 er en «rettighetsmaske» som sier hva som kan gjøres med en fil, og hvem som kan gjøre det.

Et 7-tall betyr at filen kan kjøres, leses og skrives til. Hvem som kan gjøre dette, avhenger av hvor den er plassert.

Det første sifferet sier noe om hva eieren av filen har rettigheter til. Det andre sifferet gir info om hva gruppen som eier filen kan gjøre med den, og det siste fortelle hva alle i hele verden kan gjøre med filen. I dette tilfellet kan hvem som helst kjøre, skrive til og lese filen.

777 er i de aller fleste tilfeller unødvendig og feil bruk av rettigheter.

Lenke til kommentar
Mener du et kommertarsystem til et nyhetssystem ol. eller en gjestebok?

Gjerne en nyhetssystem med kommentarmuligheter....

Er dette vanskelig å få til?

Vel, det finnes mange nyhetssystemer der ute med kommentarsystem. Her har jeg listet opp noen nyhetssystemer, og alle innebygget kommentarsystem.

Lenke til kommentar
Er vel strengt tatt en kommando, er det ikke? Og ikke et program?  :ermm:

Slik jeg har forstått det er det begge deler. Det er en FTP-kommando og det er et program, og begge deler gjør det samme. (Kanskje FTP-kommandoen egentlig bare kjører chmod-programmet?)

Okei.. Mener jeg har lært at det er en kommando som kjøres når man skal endre rettighetene til f.eks. en fil, katalog osv..

Lærte dette både i OOP og Linux, der jeg studerer nå.. Men men, mye mulig det også er et program.

Lenke til kommentar
Med kommando mener jeg f.eks. når man sender CHMOD, LS eller FEAT til en FTP-server. For alt jeg vet kan dette også være programmer på serveren, har bare ikke satt meg inn i det. :)

Tenkte litt på det samme, at det jeg kaller for "kommandoer", kanskje er programmer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...