Gå til innhold

Hva bør cpu temperatur ligge på?


Anbefalte innlegg

Hvilken temperatur bør cpu ligge på?

Min ligger på rundt 60 grader. Har en følelse av at dette er for mye

 

Dette spørsmålet kommer opp veldig ofte... noen burde lage en FAQ eller no. *hint ops*

 

Prosessoren min idler på 72 grader, så jeg synes ikke det er så varmt nei.

Neida, det går fint det, er bare en XP2600+ uansett, har et par ekstra liggende. Den takler nok 100+ i et par timer også.

 

Au da... idle på 72? Overklokka? Hvis ikke, så må du ha noe innmari med støv på kjøleribba. Bra du har ekstra prosessorer :D ... 100 grader er flere grader mer enn maksimum temp for den prosessoren :no:

 

Min 4000+ Idler på ca 35-37 grader

og er ca på 50 under heavy load, med stock vifte faktisk... syntes ikke det er så halv gærnt

 

Stock vifte? Dæven... har du noengang prøvd å overklokke prosessoren? Enten er det noe galt med temperaturproben eller så kan det hende du har svært mye rom for å klokke i og med at den utvikler så lite varme.

Prøvde så smått litt i går kveld å OC min 4000, men prøvde ikke ut dens potensialle så veldig, satte FSB til 220MHZ og multi var på 12 (om jeg ikke husker feil) altså 2640MHZ, og dønn stabil, vet ikke om noen har noe formening på hvor bra en 4000 bør klokke på stock vifte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HAr en AMD Athlon 64 3200+ som jeg skiftet Boxed vifte fra Artic silencer ut med en Zalman 13,6 cm i kobber. Tidligere kjørte jeg et gigabyte kort nf4, og der pleide temperaturen å ligge normalt på 46-55 grader ca. Da lå klokkinga på 2Ghz, og klokket opp mot 2,2Ghz

 

Med DFI Lanpaerty NF4-DR kortet og Zalman vifta, ligger temperaturen normalt fra 33-42 grader avhengig av hvor mye jeg spiller osv. Skal klokke opp prosseroren til mellom 2,4 og 2,5 via BIOS. -da er jeg spent å se utviklingen.

 

Jeg har selvsagt brukt Artic Silver kjølepasta. Den anbefales sterkt. Jeg trodde ikke før jeg hadde prøvd den hvor stor forskjell på kjølepasta det kunne være.

 

 

Mvh.

 

Bjørn

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte min stasjonære pakke pc på elkjøp i våren 2003, så tempen under spilling max 42 C ( det er snakk om en Intel P. 4 3,06 GHz, Socket 478), og 28-30 C under idling, nettsurfing, chat and so on..

 

Dere har altfor høy standard når det gjelder grader, 50+ er for mye..taper mye ytelse da..

 

Nå i 2005, så har CPU'n vært fra kabinett til kabinett..og jeg har bare rensket ribba 1 gang..og den CPU'n ligger nå på 60 C under idling..Jeg må også legge til at jeg fremdeles bruker original vifta, og den henger slakt på kjøleribba..så nå er det på tide med ny CPU vifte...

Lenke til kommentar

Min AMD Athlon 64 3800+ venice ligger på ca. 40 idle

 

Har ikke testkjørt den skikkerlig ennå , men jeg syns det er for mye.

 

Hadde ikke mer artic silver igjen og brukte noe keramikkbasert kjølepasta, tror jeg må kjøpe meg mer sliver kjølepasta

 

Btw , den klokker fint og jeg kjører på 2.52 GHz

 

På min gamle AMD Athlon 64 3500+ newcastle hadde jeg ca. 32 - 35 grader på idle

Endret av jor-el
Lenke til kommentar
Prosessoren min idler på 72 grader, så jeg synes ikke det er så varmt nei.

Neida, det går fint det, er bare en XP2600+ uansett, har et par ekstra liggende. Den takler nok 100+ i et par timer også.

 

Au da... idle på 72? Overklokka? Hvis ikke, så må du ha noe innmari med støv på kjøleribba. Bra du har ekstra prosessorer :D ... 100 grader er flere grader mer enn maksimum temp for den prosessoren :no:

Den er overklokket ca. 250MHz, kjører på 1,7v.

Men kjøleblokken er litt halvtvilsom.

Den temperaturen du tenker på (90 grader?) er bare anbefalt max. die temp.

De fleste tåler noe mer enn det. Hadde en XP2500+ på i 18 timer med gjennomsnittstemp. på 112 grader før den døde. Ja, målt med eksternt utstyr.

 

Så 60 grader er ikke farlig, men jo lavere jo bedre.

Det må være no galt med din... Jeg har en XP 2800+, klokka ca 200MHz, Vcore 1.775, men den ligger på ca 48 grader idle. Stiger til ca 51 etter ei god stund på maks... Så jeg tror jeg ville ha sjekka litt nedi der hadde jeg vært deg...

Lenke til kommentar

ang. min forrige post: Jeg fikset 60+C grader problemet med å ta støvsugeren og suge ut all driten som var i kjøleribba, og så så jeg at kjølepasta'n på cpu var nesten oppløst vekk..så jeg tok litt kjølepasta på cpu'n..Når jeg idler nå, så ligger CPU'n på 29C, og når den er under multioperasjoner og spill, så ligger den på 35C...Supert! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...