Gå til innhold

Bør jeg vente på dobbelkjernene?

Anbefalte innlegg

Topic sier vel det meste. Skal ha ny PC snart men kan tyne det litt til.

Bør jeg vente til dual-core kommer?

Det store spørsmålet er om de to kjernene samarbeider når man kun utfører en oppgave? Vil en dual-core 3,0ghz være raskere i alle sammenhenger enn en vanlig 3,6ghz eller gjelder dette kun ved multitasking?

Prisene ser jo ikke ut til å bli altfor gærne, så det kan jo være verdt ventinga.

Noen som har et svar på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja tja, man vil jo alltid få noe bedre om man venter, men det kommer jo litt an på hva man bruker data'n til da. Til spilling er det vel pr idag neppe noen god ide og vente for å få dual (Om du ikke skal vente veldig lenge). Til de oppgaver som passer for dual virker det jo til å være ganske betraktelig mye bedre, ting som ikke passer faktisk dårligere.

Men så kan man jo gjette og gamble på hvor fort programmer vil tilpasse seg dual, og dermed gjøre det mer nyttig. Personlig tror jeg det vil ta sin tid, akkurat som AMD har hatt 64 bit ganske lenge nå uten at det har hatt noe særlig for seg, og tildels det samme gjelder jo Intel's HT, er ikke så allverdens mye som er tilpasset dette enda heller.

Lenke til kommentar

Det som er kanskje mest gunnstig er vel og kjøpe seg for eks 939 med en single core cpu sånn at du kan oppgradere senere....jeg vet ikke hvilken plattform Intel vil stase på i framtiden(mest sannsynlig 775, men jeg er ikke helt sikker). Jeg vet at AMD skal sattse socket 939 i lang tid...de nye dualcore kommer jo til å være 939 så om du kjøper en single så venter en stund til dual-core blir "allemanns eie" og det blir faktisk vært de pengene som det kommer til å koste....

Bare sånn for oss folk som har vært borte en stund fra IT-verdenen er det noen som har noen datoer til når dual-core vil komme?

Endret av Jolt
Lenke til kommentar

En 3.0GHz dual-core som blir brukt på et system som kjører programmer optimalisert for multiprosessering vil nok være kjappere enn en enkelt 3.6GHz-kjerne. I spill vil du få dårligere resultater så lenge spillet ikke er optimalisert for flere prosessorer.

Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 28/04/2005 : 10:47

Det som er kanskje mest gunnstig er vel og kjøpe seg for eks 939 med en single core cpu sånn at du kan oppgradere senere....jeg vet ikke hvilken plattform Intel vil stase på i framtiden(mest sannsynlig 775, men jeg er ikke helt sikker). Jeg vet at AMD skal sattse socket 939 i lang tid...de nye dualcore kommer jo til å være 939 så om du kjøper en single så venter en stund til dual-core blir "allemanns eie" og det blir faktisk vært de pengene som det kommer til å koste....

Bare sånn for oss folk som har vært borte en stund fra IT-verdenen er det noen som har noen datoer til når dual-core vil komme? 

For Intel dual er det vel 955 som gjelder, 755 som forsjåvidt er det mest aktuelle akkurat nå, vil ikke støtte dual som 939 vil med AMD. Men om man også kan bruke singel core på 955 vet jeg ikke.

Jeg mener at det er rundt Juni dette skal være på plass, og som med alt annet vil det jo være relativt dyrt i starten, men igjen, det kommer alt an på hva det skal brukes til. Det gunstigste om man ikke MÅ ha det nyeste til enhver tid er vel og følge rådet til Jolt...

En ting jeg lurer litt på med dual er hvordan det faktisk vil fungere i praksis på feks spill. En ting er at det på rene benchmark- tester kommer ut ca 10% dårligere enn "tilsvarende" singel core, en annen sak er jo kanskje hva som vil skje i praksis om man tar utgangspunkt i den jevne bruker som gjerne har 50 kjørende prosesser, antivirus, rusk og rask som stjeler resurser mens man feks spiller. Mulig at dual i et slikt scenario vil ha mer for seg enn det ser ut til i tester..?

Lenke til kommentar

pcp160: Hvor har du denne infoen i fra?

(For Intel dual er det vel 955 som gjelder, 755 som forsjåvidt er det mest aktuelle akkurat nå, vil ikke støtte dual som 939 vil med AMD. Men om man også kan bruke singel core på 955 vet jeg ikke.

The Intel 955X Express Chipset enables Intel's highest performance platforms, with support for the new Intel dual-core processor.

Supports the high-performance Intel desktop processors on the LGA775 processor package.

Måtte undersøke da eg leste posten din, tenkte, hæ nye sokkel igjen fra intel.

Lenke til kommentar

755 tar han vel ut i fra løse lufta. Det er jo i915-serien og i925-serien som er på markedet nå. i955-serien og mest sannsynligvis i945-serien vil støtte Pentium D (dualcore). nVidia sin Intel Edition av nForce4 støtter også som regel Pentium D, men man bør sjekke med hovedkort-fabrikaten før man er sikker.

Det er ingen programmer eller spill som klarer å ta i bruk ekstra kraft av dualcore, med mindre dem er skrevet for det. Så nei, det vil ikke gå noe fortere med dualcore, enn en singlecore på samme frekvens. Det sagt, så tenker jeg det går mye fortere å multitaske, swicthe mellom spill og windows og andre programmer, man vil få en helt annen brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

Kjetil Lura Skrevet 28/04/2005 : 22:30

pcp160: Hvor har du denne infoen i fra?

Måtte undersøke da eg leste posten din, tenkte, hæ nye sokkel igjen fra intel.

Beklager, ble en kraftig sammenblanding av brikkesett og sokkeler i det innlegget :blush:

Hva jeg mente var i grunn bare at dagens mest aktuelle LGA775 i915/i925 ikke vil støtte dual, at man da må over på i955 brikkesett.

Beklager rotet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...