Gå til innhold

Hva skjer ved for dårlig kjøling av CPU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på hvordan dårlig kjølingen er. Hvis ribba ikke ligger plant ned på cpu'en, så vil du sannsynligvis oppleve et meget ustabilt system, og en fare for at cpu'en brenner.

Dårlig kjøling, er en vidt begrep, kommer litt an på type cpu AMD eller intel, men de fleste amd funker vel greit opp til 60+ men tåler varme på opptil 90+

intel er jeg mer uskikker på.

Tidsperspektivet du spør om er fryktelig relativt.

Lenke til kommentar

AMD skal tåle opp til 90 grader før det blir kritisk, men i de fleste tilfeller vil hovedkortet restarte PC'en din om temperaturen når et spesifikt nivå i et forsøk på å redde CPU'en fra en sikker brennene død (ikke bokstavelig, tar ikke fyr altså).

De fleste hovedkort kan stille restart-temperaturen via BIOS.

For Intel Pentium 4 har jeg fått med meg at selve CPU'en kan begynne å hoppe over klokkeslag for å gjøre mindre og dermed redusere temperaturen sin om den skulle bli for varm. Dette vil du da merke om ytelsen plutselig ramler.

Men vil tro også Intel-baserte hovedkort har en form for automatisk restart om temperaturen når et spesifikt nivå. Men siden jeg ikke har hatt Intel siden 1996 kan jeg ikke bekrefte dette. Hva den kritiske temperaturen for de forskjellige Intel-modellene vet jeg heller ikke.

Min gammle AthlonXP 2000+ har vært oppe i 82 grader i sin tid, men lever den dag i dag :)

Alt som skulle til var å støvsuge kjøleribbene.

Lenke til kommentar
Min 3.2 prescott var oppe i 75 grader med orginal kjøler....funket jo fint for det. Men en cpu bør vel ikke komme så mye over 60 grader..... :ermm:

Eller.......

Er ikkje særleg bra for cpu'en over lengre tid.

Cpu'en får mindre livstid ved høge tempraturar over lengre tid. Den vil ta skade av det.

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg spurte var fordi jeg kjøpte en brukt CPU(AMD XP 2200) å satte den i hovedkortet mit, jeg var ikke sikker på om kjølinga var "sterk" nokk til CPUen, så startet jeg PCen å den kom så langt at den begynte å loade windows men så skrudde den seg av eller restartet seg(husker ikke helt.) dette gjorde jeg noen ganger og den kom kortere og kortere for hver gang(håper dere skjønner hva jeg mer her her) helt til skjermen bare ble helt svart når jeg skrudde den på...det er det som skjer nå.

PS: jeg veit at Hovedokortet skal kunne ta denne CPUen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vanskelig å si, men ting tyder på at noe er gått "føyken"..

Som noen skriver her,... så har Intel (P4) CPU'er innebygd "thermal throttling" som skal hindre at den "brenner opp" ved feilmontering av/manglende kjøler.

Alle nyere(gode) socket-A HK har "thermal shutdown" BIOS. Uten denne "feature" har en socket-A (Athlon XP) CPU ingen "intern" beskyttelse mot overopphetning.. og kan i teorien(og praksis) brenne opp (finnes en del "morsomme" video-snutter om det på nettet).

Om dette har skjedd i ditt tilfelle.. Tja.. sjekk om CPU'n ser "brent" ut (brunsvidd).. sjekk om sinken blir varm når du starer opp.. Blir den ikke det.. så kan det tyde på dårlig kontakt med HS(HeatSpreader).. og da kan ett eldre HK uten Bios med "thermal shutdown" forårsake en "brent" CPU..

RIP.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...