Gå til innhold

Hva anbefaler dere: Redhat eller Mandrake?

Anbefalte innlegg

Jeg skal installere Linux på den stasjonære maskinen min. Kommer til å kjøre med to partisjoner, hvor den ene har Windows og den andre har Linux.

Jeg har vært borti Linux før, men har ikke noe særlig med kunnskaper om os-et.

Vi kan si at jeg er en nybegynner, og jeg trenger anbefaling av hva som passer best for meg. Jeg har god forståelse for det meste, så jeg vil ha en avansert og god versjon med det beste grafiske grensesnittet.

Jeg var inne her og kikket litt: http://www.linux-iso.org/

men den siden så jeg ikke helt vitsen med. Det er bare en rekke sponsede linker.

Har noen en direktelink til beste gratis nedlastning av de to systemene henholdsvis Redhat og Mandrake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fedora er ikke med grafisk grensesnitt, og fungere som server?

Da passer det kanskje ikke, eller?

Skal bruke os-et til arbeids og multimediamaskin. Hvilket Linux egner seg best til det?

Joda, Fedora har grafisk grensesnitt (Gnome), og passer til desktopbruk.

Jeg anbefaler Ubuntu ;)

Lenke til kommentar

Altså, alle distroer er ulike på forskjellige måter, men jeg ville anbefale en distro som shippes med KDE 3.3 (Helst 3.4), da KDE er blitt utrolig bra til multimedia, brukervennlighet og forskjellige innstillinger man kan kjøre. Kjører også på et grafikk-API lagd i norge (Trolltech) :D

Grunnene til at jeg ville ha valgd KDE, er at den leveres med all slags programvare man stort sett trenger, og har en utrolig bra alt-mulig-filbrowser (Konqueror), i min mening helt overlegen nautilus (som leveres med gnome).

Selfølgelig, smaken er som baken, men til nybegynnere, ville jeg ha anbefalt en brukervennlig distro med KDE 3.4. (Typ fedora, kan sikkert få denne med kde også. Jeg vet ikke, har ikke testa fedora på lenge)

Kjører selv ArchLinux.

Peace

Lenke til kommentar
Fedora er ikke med grafisk grensesnitt, og fungere som server?

Da passer det kanskje ikke, eller?