Gå til innhold

Program til å lage logoer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En logo skal lages i vektorgrafikk, og da er det adobe illustrator som gjelder.

Men nå er det mange her på forumet som sier at de skal lage en logo mens egentlig mener de en header til websiden deres osv, da til slik bruke er photoshop fin og bruke.

Lenke til kommentar

Jaså? Så det finnes ikke alternativer i det hele tatt? Det er mulig Illustrator er det beste vektorgrafikkprogrammet, men det finnes da alternativer som ikke koster så mye? Han sier jo tross alt at han bare skal lage en liten logo ...

Mitt forslag: Last ned prøveversjoner og finn deg det programmet du vil ha.

Lenke til kommentar

Ikke helt enig.

Adobe Illustrator er ikke det eneste programmet for vektor, men dog det beste, IMO. Men man har jo også vektorprogrammet fra Macromedia, nemlig FreeHand. Hvis ikke kan man faktisk også bruke Flash, da dette også bruker vektorer til en viss grad.

Dette er jo programmer man må betale for, men det finnes nok gratis programmer også, men disse er ofte for dårlige til at jeg har giddet å bry meg med dem.. Men et raskt søk på google burde nok fikse biffen for deg :)

Lenke til kommentar

Jeg sier at det er illustrator som gjelder, med andre ord det er det beste programmet der ute til dette formålet. dere begge sier dere jo enig at det er det beste programmet så skjønner ikke va dere syter etter. jeg har da aldri sagt noe om at det ikke finns alternativer. jeg mener bare at det er ingen alternativer som kan konkurerre med illustrator i lengden.

og ja, man får gratis 30 dagers trial versjon på adobe sin hjemmeside, så det burde holde til og lage en liten logo.

Lenke til kommentar

Off. Gidd zealot. Adobe-hoder. Ærlig talt, alt Adobe lager er ikkje best kun pga.

det er Adobe. Det er ikkje best i alle samanhenger heller. Til logo synest eg

Inkscape fungerer mykje betre - rett og slett av di det er så mykje enklere.

Det fungerer òg lettere for oss som ikkje jobber med vektor, og som kun

trenger det av og til.

Akkurat som å seie at ein *må* ha Windows for å kunne jobbe. Det er berre

teit. Slutt å seie teite ting. Så phax, du meiner at alle saman på død og

liv skal bruke Illustrator av di det er sett på som best av proffe brukare? Det

er jo like teit som at alle skal kjøpe ferrari av di dei er raskast og finast.

Alle trenger ikkje ein ferrari, av og til kan det vere rein sløsing.

http://inkscape.org <- anbefalt.

Lenke til kommentar
Off. Gidd zealot. Adobe-hoder. Ærlig talt, alt Adobe lager er ikkje best kun pga.

det er Adobe. Det er ikkje best i alle samanhenger heller. Til logo synest eg

Inkscape fungerer mykje betre - rett og slett av di det er så mykje enklere.

Det fungerer òg lettere for oss som ikkje jobber med vektor, og som kun

trenger det av og til.

Akkurat som å seie at ein *må* ha Windows for å kunne jobbe. Det er berre

teit. Slutt å seie teite ting. Så phax, du meiner at alle saman på død og

liv skal bruke Illustrator av di det er sett på som best av proffe brukare? Det

er jo like teit som at alle skal kjøpe ferrari av di dei er raskast og finast.

Alle trenger ikkje ein ferrari, av og til kan det vere rein sløsing.

http://inkscape.org <- anbefalt.

Jeg har ikke sagt at alle bruke illustrator, jeg sier bare at illustrator er uten tvil det beste programmet for å lage logoer. jeg er fullstendig klar over at det finnes mange alternativer der ute og ja mange er sikkert mindre komplisert og billigere, men jeg kan garantere deg at pr dags dato finnes det ingen andre programmer som kan måle seg med adobe illustrator, og hvertfall ikke nå som cs2 slippes!

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal kritisere sånn bare fordi jeg gir trådstarter tips han om det beste programmet som er og finne der ute.

og det med at inkscape er bedre fordi det er lettere er vel som og si at windows er bedre en linux siden det er lettere? regner med du ikke er enig i den påstanden? og va mener du egentlig er så mye bedre og lettere i inkscape iforhold til illustrator?

Lenke til kommentar
og det med at inkscape er bedre fordi det er lettere er vel som og si at windows er bedre en linux siden det er lettere? regner med du ikke er enig i den påstanden? og va mener du egentlig er så mye bedre og lettere i inkscape iforhold til illustrator?

Hø? Linux er jo heilt klart lettere/enklere/betre enn Windows! -- Her ser du, forskjellige

behov, forskjellige kompetansenivå, forskjellige utfall.

For meg er Linux mykje enklare, for deg er Illustrator mykje enklare. Ja, Illustrator er

meir kraftig, det har eg ikkje sagt noko mot. Men det er slike uttalelsar som er så teite:

Javel? Då kan jo eg seie at alle *skal* ha ein stabil, kraftig pc som ein kan gjere masse

tøft med, og då er det Linux som gjelder. For Linux er heilt klart betre *FOR MEG*.

Slik eg ser det trenger denne personen lage _ein_ (1) logo, _ein_ (1) gong. Kvifor skal

han måtte lære seg eit digert, vanskeleg program for å gjere dèt? Eller måtte betale

masse penger? -- Nett som eg synest det er greitt at folk bruker Windows av di dei ikkje

gidder å lære seg noko betre, og at det fungerer for dei - så burde no du kunne akseptere

at ein kan lage vektor i andre program enn Illustrator. Dei har ikkje akkurat monopol på å

lage vektor.

Det beste for nokon er ikkje alltid det beste for andre. Dessutan synest eg ærlig talt at

mitt forslag er litt meir realistisk for ein person som spør om korleis han skal lage ein

logo på eit dataforum. Det er trass alt ikkje ein proff du skal gje råd til. (eg hadde aldri

anbefalt Inkscape til ein proff, - Gimp begynner å kunne konkurrere med Photoshop, men

Inkscape kan ikkje måle seg i forhald til Illustrator - men dei har *forskjellige mål*)

Lenke til kommentar

altså nå prater du bare tull her som er totalt off topic.. du kan ikke sammenligne det og lage en logo i vectorgrafikk med og ha en kraftig pc.. alle med et litt grunnleggende kompetansenivå innenfor grafisk design vet at en logo må lages i vectorgrafikk.

uansett, trådstarter har fått noen tips nå så han er sikkert fornøyd.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

En logo bør(og hvis du er bransjen og jobber proffesjonelt: må) være lagt i vektor grafikk. Grunnen til dette er så enkel som at vektorgrafikk er ikke begrenset av pikser og blir ikke stygg om en forstørrer/forminsker den. En logo bør/ må tåle det.

MEN: Når det gjelder dette "Illustrator som gjelder" så er jeg enig i utrykket men det betyr bare at Illustratoren er standarden, ikke at en må bruke Illlustrator.

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...