Gå til innhold

Bra backup løsning på win 2003

Gjest Slettet-df17e

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Har en liten oppgave på gang og skal ordne en fin backup løsning for ett fullverdig windows 2003 nettverk! Er en go del server og det meste av tjenester..

Så noen som veit om noe bra dokumentasjon/srkiverier angående dette ?

Har leita men, finner ikke no som er spessielt bra..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F
Her kan du laste ned forskjellige datasheets om Veritas Backup Exec 10 som er et fullverdig program for et helt domene med alle typer servere...
Lenke til kommentar

En mulighet som og kan fungere ganske bra er å bruke (for eksempel) en egen server som tar seg av alt av backup (bra med plass er kjekt da), da kobler du opp diskene på de forskjellige serverene til en stasjon på backup-boksen. For så å bare bruke microsoft sitt eget backup program til å ta backup av stasjonen som har blitt mappet opp.

Dette er noe som og er lett å sette opp et script for, slik at det kun gjørs når de trengst.

Lenke til kommentar
En mulighet som og kan fungere ganske bra er å bruke (for eksempel) en egen server som tar seg av alt av backup (bra med plass er kjekt da), da kobler du opp diskene på de forskjellige serverene til en stasjon på backup-boksen. For så å bare bruke microsoft sitt eget backup program til å ta backup av stasjonen som har blitt mappet opp.

Dette er noe som og er lett å sette opp et script for, slik at det kun gjørs når de trengst.

Vel.. Hvis det er snakk om å sette opp backup for tjenester som faktisk brukes i daglig drift (tjenester bedriften er avhengig av) så anbefaler jeg IKKE å ta backup via file shares, dette vil kun lage problemer.

1). Du kan glemme å ta backup av filer som er åpen

2). Glem backup av databaser/exchange

3). NTBackup (windows sitt innebygde backup-program) er så utrolig nedstrippa at det ikke er verd å bruke tid på en gang.

4). Backup Exec koster faktisk ikke så mye, bare husk å sleng på "Advanced Open File" og "Remote Agent" option. Husk også Exchange eller SQL option hvis du bruker disse tjenestene.

Lenke til kommentar

Enig med paulsen og *.

Backup Exec er verdt pengene sine. Det er ikke på backup man sparer penger. Men det kunne vært spennende å høre litt mer hva du skal ta backup av. Ueland har rett i at den innebygde backupløsningen er god nok....dersom man bare skal ta backup av flatfiler. Du sier også at det gjelder flere servere. Er det driftskritiske servere? Er du avhengig av rask oppetid etter kræsj? eller kan den være nede flere dager uten problemer? Man bør ta noen slike vurderinger før man går til innkjøp av backupløsning. Tror nesten jeg vil anbefale deg å ta kontakt med et IT-firma som hjelper deg, eventuelt kontakte Veritas. Det værste man kan ha er en backup man tror fungerer....men som faktisk ikke fungerer. Falsk trygghet....

Lenke til kommentar
Har en liten oppgave på gang og skal ordne en fin backup løsning for ett fullverdig windows 2003 nettverk! Er en go del server og det meste av tjenester..

Så noen som veit om noe bra dokumentasjon/srkiverier angående dette ?

Har leita men, finner ikke no som er spessielt bra..

Forstår jeg riktig at dere har en god del servere med det meste av tjenester? I så fall så bør dere jo vurdere et Tape Library som HP Storageworks modeller TLxxx/MSLxxxx

Lenke til kommentar
Man kan fint endre mitt forslag til at backup tas lokalt, da det vil få backup av tjenester til å funke. Så kan du f.eks ha en boks nr.2 som tar en kopi av backup filene igjen, på den måten får du et automatisert system som funker. :)

Hehe hørtes ut som en veldig mellomløsning. Hvorfor ikke bare ta backupen på en tape med en gang i stedet for å styre med backup av backup

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor bra det er av meg å komme i en heftig diskusjon med forummoderator her hehe. Men i tittellinjen på tråden står det han ønsker en "bra backupløsning" noe som jeg ærlig synes ikke dette høres ut som (men det er jo bare en manns mening)

Det høres rett og slett ut som en "billigløsning"

Det skal jo tross alt kunne tas restore også uten et ork og styr her sannsynligvis

Lenke til kommentar

Dobbelklikk på en backupfil, du får en liste over backup-datoer(navn), velg den du vil restore og klikk ok. ;)

Billig trenger ikke å være dårlig heller, bare poengterer at det ikke er nødvendig og betale når man har integrerte systemer som gjør jobben.

Regner ikke med at Microsoft legger det med bare for "å ha det" heller :)

Lenke til kommentar

Hvordan backupen lagres eksternt har ikke så mye med saken å gjøre da, siden det er noe som kan endres ganske så raskt, systemet funker for små/mellomstore bedrifter, selv om backup-tapes f.eks og er å anbefale siden de tar mindre plass og holder seg bedre enn disker.

Er som alt annet innen det meste, smak og behag.

Lenke til kommentar

Hvordan backupen lagres eksternt betyr jo veldig mye ville jeg si da

Jeg ser bare ikke helt hvordan du skal få til en skkkelig automatisert prosess som lager 1 backupfil for hver dag og med mulighet for lagring foreksempel 3 måneder tilbake (ikke hver dag 3 måneder tilbake)

Enten får du alle backupene på 1 disk eller så må du bytte på disker

Jeg sier ikke systemet ikke fungerer. Det gjør det men det er ikke noe god løsning synes jeg.

Men rett gjerne på meg :-)

Lenke til kommentar

Kjører en automatisert prosess som oppdaterer et backup bibliotek på serveren, dvs at hver natt legges det til et sett i backup biblioteket med dagens endringer. På den måten vil biblioteket inneholde alle filer for så lenge det måtte være (bruker det slik at dette er en server med ikke alt for mange titalls Gb med data)

Backup boksen tar så en kopi av biblioteket fra serveren, slik at den blir liggende utenom serveren. Backup boksen har og 2-3 ekstra versjoner av biblioteket liggende i tilfelle en skulle bli korrupt.

backup biblioteket er i dette tilfellet en fil.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Denne løsningen vil jo kreve en konstant administrering. Hvis det kjøres en incremental backup hele tiden som du sier så vil backupen bli veldig stor og til slutt ta opp diskplass

Men du kan ikke kjøre 1 normal backup og så kun ta endringer i 1 måned fremover. Du må jo ha flere normale backuper

Jeg er med på at det fungerer men synes bare at det er mye lettere/bedre med tape. For ikke snakke om det skulle bli brann/innbrudd i serverrom. Taper lagres som regel ofte i safer også

Lenke til kommentar
Jeg er med på at det fungerer men synes bare at det er mye lettere/bedre med tape. For ikke snakke om det skulle bli brann/innbrudd i serverrom. Taper lagres som regel ofte i safer også

Taper har ikke jeg heller så mye imot, fordelen med de er jo at de er fysisk mindre og greie å ta med seg. (backup skal jo helst ikke være i samme bygg en gang)

Men du kan ikke kjøre 1 normal backup og så kun ta endringer i 1 måned fremover. Du må jo ha flere normale backuper

?

Og btw, diskusjoner med moderatorer er ikke farlig, interresante diskusjoner er interresante diskusjoner. :)

Lenke til kommentar

Med dette tenker jeg på "hva hvis den ene incremental backupen var korrupt en dag ville du fått problemer med ny incremental backup neste dag

Poenget er at hvis du skal restore en incremental backup den 26 dagen må du først restore den normale backupen og så alle de incremental backupene til du kom til den siste....det er mye arbeid

Lenke til kommentar

Ah, jeg regner med at hvis en incrementel backup er korrupt så vil det bare hoppes over, dog er jeg ikke hundre prosent sikker på det.

vel, mye jobb var det ikke, jeg tok en stikk prøve der jeg valgte at jeg ville ha filen x fra dag x, og det gikk ganske så raskt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...