Gå til innhold

Frysing av harddisk - virker likevell (?)

JKJK

Anbefalte innlegg

Da jeg har vært borti mange diskkrasjer opp i gjennom tidene, har jeg fått mange snåle forslag som "muligens kan hjelpe". En av disse kjerringrådene var å fryse disken hvis man fikk det berømte "click of death".

Da en av diskene her på bruket bestemte seg for å lage klikkelyder (ny WD800JB-00JJA0) bestemte jeg meg for å teste myten (hm... jeg burde vært med i mythbusters)

Lang historie kort:

Etter over en halv boks med isspray så disken slik ut:

icydisk.jpg

Resultat: ingen endring.

Etter en halv isboks til ble disken detektert som en WD 6GB --- et eller annet kodenavn. Husker ikke hva det var, og har ikke klart å provosere det fram i etterkant heller.

Konklusjon: Myth busted! :)

Å fryse en disk hjelper ikke (vell, i alle fall ikke denne gangen).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke avlivet noen myter. Nedkjøling hjelper i noen tilfeller, men slettes ikke alle. Det at det ikke fungerer akkurat på din disk er vel egentlig statistisk lite signifikant.

Til orientering kan jeg nevne at jeg gjennom årene har greid å få ut data fra disker ved noen anledninger på denne måten, men det har som regel dreid seg om relativt gamle disker med betydelig mindre kapasitet en trådstarters eksemplar. Dessuten laget ingen av dem klikkelyder.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at en kræsja disk fungerte i noen minutter etter at jeg hadde kjølt den i kjøleskapet en stund. Men den feilet igjen så fort den ble gjennomvarm. Etter noen runder med nedkjøling fikk jeg reddet alt av betydning.

Synes dog at isspray var litt drøyt; blir jo ikke akkurat noen kontrollert og jevnt kjøleeffekt... Høres ut som en 'fort og gæærnt'-løsning som Adam i Mythbusters ville ha gjort. Jamie ville nok gått mer forsiktig og metodisk til verks ;)

Lenke til kommentar

Er ikke bare en myte det der...

Jeg har en gammel WD disk på 12.5GB. Plutselig en dag ville den ikke boote etter en restart på et lan jeg var på. Etter å ha latt den ligge ute en time (var på vinteren dette) så startet den uten problemer. Sjekket den grundigere etterhvert, og fant ut at den startet og fungerte fint, bare den kom forbi oppstarten. Den ble jo varm i bruk, men den virket fint helt til maskinen restartet. Det viste seg etter litt mer testing at den måtte ha det kaldere enn 18 grader før den ville starte. Ikke allverdens nedkjøling altså. Men når den først kom i gang så virket alt som det skulle.

Dette er 4 år siden nå, og jeg har fremdeles disken liggende, og jeg får liv i den når jeg har lyst ved å kjøle den ned - hver gang. Kommer til å beholde disken som en kurositet tror jeg...

Og forresten...isspray? Tror ikke jeg hadde valgt den metoden til nedkjøling... ;)

Lenke til kommentar

Hehe. Ble litt respons ser jeg.

Ja, dette var et "fort og gæli" prosjekt som jeg gjorde på tampen av dagen, da jeg ikke hadde noe annet å gjøre likevell :)

Vi erklærte disken død, og da det tilfeldigvis stod en boks isspray på bordet måtte jeg jo bare prøve :!: At den ikke ble jevnt nedkjølt er så som så, men den ble i alle fall skikkelig kald! Fikk vondt i fingrene av å holde den, og det tok rundt 5 minutter før isen smeltet fra jeg startet den.

Men det var litt morro å se at disken endret "navn"! Bare jeg kunne kommet på hva som stod. :hmm: Var et slags "workname", har for meg det var et dyrenavn eller noe sånt.

Fikk uansett ikke lest ut en pøkk fra disken, men det hente i ny og ne at den dukket opp i BIOS, både som 80giger og 6giger :w00t:

Muffinman: tviler ikke på at metoden fungerer, men ved "click of death" er det vel relativt liten sjans. Har en IBM 30giger liggende her, som bare er "kræsj", men ikke klikker. Tenkte jeg skulle prøve det samme på den for å se om det har noe virkning da. Kanskje med jevnere nedkjøling.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Jøss!

Etter å ha ligget et døgn og tørket opp etter frysinga fungerte plutselig disken og nå driver jeg å kopierer ut filer fra den. Ja, den sliter. Ja, det går treigt, men det ser veldig lovende ut foreløbig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...