Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN, ADSL og koblingsskjema

Anbefalte innlegg

Hei.

Eg har tinga ADSL frå BKK med "gjør det selv pakke". No viser det seg at telefonkontakten min er kopla ut, og at telefonleidningen går rett i ISDN boksen min (ein grå sak det står NT 1 på). BKK kallar dette "gammelt oplegg" og skal ha ha 1000 NOK (!) for å kopla det opp med montør.

Spørsmålet mitt er: Kan eg enkelt og greit gjera dette sjølv? Telefonledningne har 4 ledningar, to er kopla til ISDN boksen og to er ikkje kopla til. Er det berre å kopla desse ledningane tilbake til telefonkontakten (gamal type med tre hol), ev kjøpa ein RJ-11 kontakt og kopla til denne? Og i tilfelle kva farge skal i kvar i kontakten?

Etter dette er gjort, kan eg berre kopla til splittar og ruter slik det står i monteringsanvisinga, eller må det gjerast noko i andre enden av linja? Eg har og tinga IP-telefoni frå BKK, og dei seier opp telenor abonnementet. (Eg skal kvitta med med telenor for godt).

Eg har og høyrt at telenor tek pengar for å kvitta seg med ISDN. Stemmer det?

N

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, du kan fint klare det selv såvidt jeg kan se, utifra det jeg forstår av din forklaring, men du må ha spessielt verktøy for RJ-kontaktene.

Hvor ledningene går/hvilken farge er hipp som happ, det går som regel begge veier, og om du tviler, er det bare å prøve seg frem (2 ledere = 2 muligheter). Setter du de i en RJ-kontakt, skal de være plassert i midten.

Telenor tar penger hvis du skal flyttes fra ISDN til PSTN (vanlig telefon), men det er fordi de må ha en montør ut til den sentralen du er koplet til, for å kople deg på en annen boks. Hvis det ser så at du ikke skal ha ISDN lenger og bare avslutte abbet, så er det noe som gjøres ved hjelp av programvare på en server, og mann trenger ingen montør.

Lenke til kommentar

Om du kan gjøre dette selv, er litt avhengig av hvor fingernem du er, og hvilket verktøy du har tilgjengelig.

Det enkleste er å sette på en RJ-11/RJ-45 kontakt på de to lederene som går inn på NT-1-boksen. De to lederene skal, som beskrevet over, sitte i midten av RJ-pluggen. Du må også lage en ledning som går fra splitteren og inn i NT-1-boksen igjen. Det letteste er å klippe av en standard nettverksledning, og ta de to lederene som står i midten av pluggen i den andre enden (normalt blå og blå/hvit), og sette de inn i NT-1-boksen der inntakskabelen gikk inn direkte før. Rekkefølgen skal ikke spille noen rolle.

Når det gjelder den trepolige kontakten, så er jeg ikke sikker på hvilke to av de tre som brukes i moderne telefoni, men mener å huske det er de to som står nærmest hverandre. Hvis du ønsker å ha en veggkontakt, så er det å anbefale å bytte denne ut med en moderne kontakt for RJ-plugger. Da gjelder samme regel som ovenfor, de to lederne kobles til de to i midten (nr. 4 og 5). Fysisk, så er er terminalene du kobler ledningene til litt forskjellige fra produsent til produsent, så du får sjekke merkingene inni boksen. Det vil med en slik løsning være lett å koble fra ADSL igjen, ved at du plugger kabelen som kommer fra NT-1-boksen rett i veggkontakten.

Hvis du ikke har verktøy og plugger/kontakter, så er nærmeste Biltema eller Clas Ohlson et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...