Gå til innhold

Markedsføring av "gratis-varer"

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp mottatt spam fra et norsk selskap, og da er det alltid moro å følge opp litt. Disse har i tillegg prestert å reklamere for "gratis" produkter, men som det viser seg at man ikke får med mindre man kjøper noe annet i tillegg. Er ikke dette ulovlig?

Akkurat denne saken dreier seg om at de reklamerer med overskriften "GRATIS BREVARK", for så senere å spesifisere at man må kjøpe et antall brevark til full pris, for så å få et tilsvarende antall "gratis" i tillegg. I praksis er det altså snakk om "ta to, betal for en".

Er det noen som vet mer om dette? Jeg tror jeg faktisk har krav på å få gratis brevark av dem uten å betale for det, men jeg kan ikke finne noen kilder rundt dette. Er det noen som kan hjelpe til med å lage litt problemer for en spammer? :)

Håper på seriøse svar, gjerne med linker til dokumentasjon rundt saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei sakser ut fra lovteksten:

Markedsføringslovens

§ 1. Alminnelig bestemmelse.

I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom, eller er urimelig i forhold til forbrukere eller som for øvrig strider mot god markedsføringsskikk.

§ 2. Villedende forretningsmetoder.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

Kunngjøring eller andre meddelelser om utsalg, realisasjon, eller annen form for salg i detaljhandelen til nedsatte priser må bare anvendes når prisene på de tilbudte varer virkelig er nedsatt.

§ 4. Tilgift.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet avsetningen av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser (hovedytelsen) ved å by eller la by tilgift til forbruker.

Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene. En pengeytelse reknes likevel for tilgift bare når den mangler naturlig sammenheng med betalingen for hovedytelsen, eller når det blir brukt merker, kuponger eller liknende dokumenter som hovedsakelig har til oppgave å tjene som bevis for rett til pengeytelsen. Som tilgift anses det også om det reknes særlig lav pris for tilleggsytelsen.

Som du ser fra loven så er en slik markedsføring både villedene og uetisk. Tilgift som i dette tilfelle er "brevark" skal ikke markedsføres som gratis, når man må kjøpe noe annet for å få det.

Har begrenset med tid akkurat nå, men skal prøve å skrive mer på senere.

Lenke til kommentar

§ 4. Tilgift.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet avsetningen av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser (hovedytelsen) ved å by eller la by tilgift til forbruker.

. En pengeytelse reknes likevel for tilgift bare når den mangler naturlig sammenheng med betalingen for hovedytelsen, eller når det blir brukt merker, kuponger eller liknende dokumenter som hovedsakelig har til oppgave å tjene som bevis for rett til pengeytelsen. Som tilgift anses det også om det reknes særlig lav pris for tilleggsytelsen.

Som du ser fra loven så er en slik markedsføring både villedene og uetisk. Tilgift som i dette tilfelle er "brevark" skal ikke markedsføres som gratis, når man må kjøpe noe annet for å få det.

Har begrenset med tid akkurat nå, men skal prøve å skrive mer på senere.

Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene

Her er det vel en naturlig sammenheng eller ?

Kjøp brevark og få noen brevark gratis....

Lenke til kommentar

Når det gjelder §4, er de nok dekket ettersom brevark hører med brevark.

Var det slik at du fikk vite at du etter å ha svart på henvendelsen fra firmaet fikk vite at du må kjøpe brevark for å få noe "gratis"? I så fall er nok markedsføringa deres ulovlig. Ellers er jeg litt tvil, men at markedsføringa deres er tvilsomt er ikke i tvil om

Lenke til kommentar

Om du ikke har et kundeforhold til dem sendte deg mailen eller ikke har bedt om å få tilbud på epost, kan denne brukes.

markedsføringsloven §2b

§ 2b. Begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder

Det er forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved hjelp av elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin).

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved hjelp av telefon.

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved hjelp av elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å frabe seg slike henvendelser.

Med elektronisk post menes i denne bestemmelse enhver henvendelse i form av tekst, tale, lyd eller bilde som sendes via et elektronisk kommunikasjonsnett, og som kan lagres i nettet eller i mottakerens terminalutstyr inntil mottakeren henter den. Herunder omfattes tekst- og multimediemeldinger til mobiltelefon (SMS og MMS).

Ehandelslovens bestemmelser, herunder § 9 om elektronisk markedsføring, gjelder i tillegg til bestemmelsen her.

Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om hva som omfattes av første ledd.

ehandelsloven §9

§ 9. Tjenesteyterens opplysningsplikt ved elektronisk markedsføring

Ved elektronisk markedsføring skal det fremgå klart hvem markedsføringen skjer på vegne av. Sendes uanmodet markedsføring ved hjelp av elektronisk post, skal det fremgå at meldingene inneholder markedsføring idet meldingene mottas.

Hvis det angis priser i forbindelse med en informasjonssamfunnstjeneste, skal det opplyses om avgifter og leveringsomkostninger. I forbrukerforhold skal det opplyses om totalkostnadene forbrukeren skal betale, medregnet alle avgifter og leveringskostnader, med mindre opplysninger om prisen for tjenesten er regulert i annen lovgivning.

Reklametilbud, som for eksempel rabatter, premier og gaver, skal lett kunne identifiseres. Opplysninger om vilkår for å benytte seg av tilbudene skal være klare og lett tilgjengelige.

Salgsfremmende konkurranser eller spill skal lett kunne identifiseres. Opplysninger om vilkår for å delta i konkurransene eller spillene skal være klare og lett tilgjengelige.

Markedsføringslovens bestemmelser gjelder i tillegg til bestemmelsene i paragrafen her.

Forbrukerombudet er instansen en klage skal rettes til

Lenke til kommentar

Først og fremst, takk for alle inspill.

Det at de kontakter meg uten at jeg har bedt om det er en sak for seg. Adressen mailen kom på var tidligere den offisielle kontaktadressen til firmaet mitt, så det kan hende de har sitt på det tørre her. Det finner jeg ut av når jeg får svar på kravet om at de opplyser om hvor de har adressen min fra.

Det mest spennende her er jo hvor mye bry jeg kan lage for dem ang. bruken av ordet "gratis". De bruker "GRATIS BREVARK" i store typer, men forklarer senere i eposten at man må bestille for å få noe gratis. Jeg er såpass lei av spam og sleip markedsføring at jeg har lyst å være litt vanskelig i denne saken, og vil prøve meg på en av følgende ting:

1: Sørge for at de bli bøtelagt for villedende markedsføring.

2: Kreve å få gratis brevark uten å kjøpe noe. I utgangspunktet vil jeg be om å få en mengde brevark tilsvarende det billigste tilbudet deres, for å ikke kreve for mye. Dersom de prøver seg videre og sier noe om at de ikke sa noe om hvor mange brevark man skulle få tilsendt, vil jeg be om å få ett gratis brevark. Noe mindre går det jo ikke å sende, men det blir fortsatt masse bry for dem med å starte opp pressa osv. Er jeg litt ond nå? :) Det føles godt å sloss litt tilbake mot spammerne....

PS., denne saken gjør jeg på privat basis, og det har ikke noe med min arbeidsgiver Hardware Online AS å gjøre.

Lenke til kommentar

Gå for oppsjon 1.

Prinsippsaken er at de kommer til å fortsette å sende mail om du får lurt de til å gi deg et slikt gratis "brevark". Du kan jo kombinere begge også først krever du "brevark" og så melder du i fra og får de bøtelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...