runegri Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Hei dere. Nå begynner jeg å få kontroll med bråket, og det er skjermkortet mitt (viften :wink: som bråker mest. Dette er en Radeon 8500, Built by ATI. Er det noen som har byttet ut viften på denne og som kan anbefale en som passer? Jeg vurderer å kjøpe en av chipsetkjølerene fra microplex.no, men er ikke sikker på hvilke som er kraftige nok. Kanskje jeg klarer å feste en CPU kjøler for Socket 7/370? Microplex har en dyr (312 kr) en som bare lager 12dB. Så. Er det noen som har gjort dette og som kan anbefale noe? Hvordan er det å fjerne den eksisterende viften? Må kortet fryses ned for at limen skal løsne? Lenke til kommentar
[nicko] Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Du er ikke stor nok i tankegangen! Kjøp en taisol cgk760 mmed kobberbunn og arctic silver lim. Så sager du opp ribba slik at du får en stor bit og to små litt lenger. Du setter den store på gpu og de små tynne på rammen. Kjøp eventuelt en rheostat til vifta eller aller helst en helt ny og støysvak 80mm eller større. F.eks. papst 12db Dette blir garantert mye bedre og kanskje også billigere... Lenke til kommentar
runegri Skrevet 9. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2002 Hehe. Det blir sikkert mye bedre, men jeg gidder ikke å mekke SÅ mye. :wink: Jeg har ikke planer om å overklokke kortet noe særlig. I allefall ikke enda... Er det ingen andre som har noen mer konvensjonelle forslag eller kommentarer? Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Jeg tok av den orginale viften og satte på en zalman GPU kjøler. Har festet en 80mm 24dB papst vifte til å blåse på kjøleren. Viften er regulert ned til minimun hastighet med en zalman retrostat. Viften ble festet i vifteopphenget til zalman 6000 AlCu CPU kjøleren. Dette blir stille og sikkert ikke noe dårligere enn den orginale kjøleren. Se på testen til overklokking.no her: Zalman VGA Cooler Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Er da ikke så forferdelig mye stress å bytte kjølern. Bare kjøp en heatsink du mener passer, sleng på en litt større vifte enn standard, ikke vær sjenerøs på fôret (minsk spenningen) vips, det bråker mye mindre.. Gidder du ikke kjøpe AS3 Thermal Adhesive til 170kr, så nøy deg med Zalman's Thermal Adhesive til 32kr. Kjøper du en av de flotte, billige, Zalman Northbridge kjølerne, slipper du støyen derfra, pluss at limet medfølger. Du har sikkert AS3 goop reserver, så klatt det på i midten.. Har nettopp moddet mitt GeForce2 GTS. Gjorde vel alt jeg har nevnt her tenker jeg. Ikke helt optimalt med Zalman termisk lim, men det limer i hvert fall! Mekka en langt større heatsink enn stock, skrudde fast 50x50x10mm, loddet inn motstander på plussledningen. Fôrer vifta med 6V.. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 9. juli 2002 Del Skrevet 9. juli 2002 Skyt meg om jeg tar feil, men jeg tror det er slik man gjør for å fjerne møkkakjølere limt med termisk lim! 1.Stapp kortet i ESD-pose 2.Gjør posen heelt luftett 3.Putt den i frysern.. 4.Vent 15-30 minutter 5.Plukk ut kortet og bend kjøleren forsiktig av med f.eks. et barberblad. Limet er sprøtt, den "spretter" av! Lenke til kommentar
runegri Skrevet 10. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2002 Quote: Den 2002-07-10 01:37, mFaFa skrev:(...)Gidder du ikke kjøpe AS3 Thermal Adhesive til 170kr, så nøy deg med Zalman's Thermal Adhesive til 32kr. Kjøper du en av de flotte, billige, Zalman Northbridge kjølerne, slipper du støyen derfra, pluss at limet medfølger. Du har sikkert AS3 goop reserver, så klatt det på i midten.. Jeg installerte nettopp en slik, så jeg har termisk lim og kjølepasta liggende :smile: Så en gjennomsnittlig liten CPU kjøler holder? Det høres bra ut! Det skal bli godt med enda mer stillhet! Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 10. juli 2002 Del Skrevet 10. juli 2002 Tenk logisk Stock coolern er miniatyrisk! Skulle hatt digitala kamera nuh, så kunne jeg vist deg kortet mitt. Tok en vanlig kjøler fra Coolermaster til Athlon 650 Slot A. Kappet den opp i 3 biter. Den i midten sitter på skjermkortet Den er mer eller mindre kvadratisk, arealet er litt større enn GPU'en, fire ganger høyere enn stock kjølern og 50x50x10mm vifte som jeg kjører på 6V =) Jeg har riktignok ikke R8500, men Gayforce2 GTS. Ikke det at kortet mitt ikke utvikler særlig varme.. Vet faktisk ikke *hvor* fornøyd jeg skal være. Med stock kjølern montert med Arctic Silver 3 fullførte jeg 3dmark ved 200 @ 249mhz. I starten gjorde jeg det med den nye kjølingen også. Så begynte den å henge (?) Kjører 200 @ 245mhz nuh, virker stabil.. Men -det viktigste- skjermkortet er *stille* Stock kjølern bråkte noe forferdelig med svingende tone (grunnet at det er liten møkkavifte med dårlig smurt kulelager fra produsent..) Lenke til kommentar
runegri Skrevet 11. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2002 Så du bare limte på kjøleren? Holder det godt nok altså? Det høres jo herlig ut! Da kan jeg ta en av de gamle CPU kjølerene mine og sette på en 80mm vifte og nye stillheten! Takk for tipsene! Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Limer paa kj0leren med termisk lim. Men det er grenser for hvor tung kj0ler du b0r lime paa. Kj0leren jeg limte paa er ikke veeldig stor.. Men det funker fint. Bare husk aa rense flatene godt med isopropanol f0rst, eller blir det jo aa lime fett mot fett, og DET holder ikke godt akkurat. Da dette kj0leren av, og det blir katastrofalt! :< Hvis CPU kj0lern er saan passe stor, hvis du skj0nner hva jeg mener, saa, JA. Jeg satte bare paa 50mm vifte jeg da, den var like stor som kj0lern.. saa da skj0nner du at min kj0ler ikke er den st0rste.... Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Off topic: Hehe... Zalman kjøleren til mitt R8500 datt av på mandag. Den datt sansynligvis av mens jeg var ute en tur, men maskinen sto og gikk når jeg kom hjem. Skulle egentlig bare legge ned toweret for å kjenne om kjøleribben var kald nok til å kutte ut viften. Når jeg la toweret ned på siden hørte jeg et lite dunk av metall mot hk. Fikk litt panikk når jeg så at kjøleribben lå litt skrått ned på hk, men siden windows fortsatt funka så avsluttet jeg filkopieringen jeg hadde satt på og slo av maskina forholdsvis rolig (ok da... kontrollert panikk kalles det sikkert). :smile: GPU'en ser ikke svidd ut, var faktisk ikke værre enn at jeg kunne ta på den rett etter at maskina var slått av. (vil gjette på ca 50-60 grader etter fingermålingen) Jeg hadde bare limt med litt lim i hjørnene og brukt AS3 på resten. Alt limet og litt AS3 satt på ribba, mens gpu'en kun hadde litt rester av AS3. Det så nesten ut som at AS3 hadde blandet seg litt med limet i 1 eller 2 av hjørnene. Det holdt iallefall i 2-3 mnd. :smile: Når jeg kommer meg hjem og får hentet lim og AS3 så skal jeg prøve med en litt større "dasj" i hvert hjørne, og kanskje litt langs sidene. Blir artig å teste om kortet har overlevd helt uten varige mèn. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 En annen måte å feste en kjøler på kan være med hyssing og strikk. Strikken bør være kraftig og legges i løkker slik at den blir fire-dobbel eller 8-dobbel. Hyssingen tres gjennom ene enden på strikket, gjennom det ene festehullet på grafikkortet, over kjøleribba, inn det andre hullet på kjøleribba, og gjennom løkka i andre enden av strikket. Så er det bare å stramme og knyte. Sammen med kapillæreffekten fra goopet burde denne festemåten kunne brukes på kjøleribber som veier opptil 100-150 gram, vil jeg tro. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 20. juli 2002 Del Skrevet 20. juli 2002 Jeg var ikke langt fra å stripse fast kjølern på GeForce2 kortet. Tok en strips og la den over kjøleren (ikke lurt?) og gjennom det ene hullet, stopp. Den andre stripset jeg innpå denne stripsen rett på baksiden av kortet. Dro stripsen vannrett bortover GPU'en på baksiden av kortet, og opp det andre hullet, rett i den første stripset.. Etter litt stramming på annenhver strips satt kjølern mer enn tilfredsstillende. Men jeg droppet det hele. Turte ikke. Kunne ikke om eller hvor mye stripsen vil gi etter for varmen. Måtte nok etterstrammet hele tiden, stripsen ville blitt strekt, og til slutt gitt helt opp. Kjølern hadde nok falt av.. Kanskje det ville rennt litt plastikk nedover kortet? Hadde ikke blitt pent. Stripsene var vanlige små svarte av typen Nylon Weatherable. Altså en type Nylon som skal tåle vær og vind.. Aner ikke om dette ville fungert. Hadde stripsene holdt, ville det fungert helt toppers! Resultatet hadde blitt sikker (hvis dem garantert holder), og god kjøling. Hadde jeg fått stripset kjølern fast hadde jeg brukt bare litt Arctic Silver III. Nå som jeg limte den blei det mye Zalman Termisk Lim og litt AS3 i midten.. hmhmmmhm.. Finns det små, spesielle strips, konstruert med tanke på å ikke gi etter for middels høye temperaturer? Kanskje Clas Ohlson eller Biltema har noe slikt? Det hadde vært toppen :smile: [ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-07-20 23:10 ] Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 mfafa, stripsing høres ikke så dumt ut. Hiv stripsa i noe kokende vann hvis du lurer på om de tåler varme. Jeg holder en knapp på bomullshyssing, ullgarn eller lignende da jeg tror det er lettere å få til. Eventuelt kan man jo bruke strips til å stramme på baksida istedenfor strikk, jmf. mitt første innlegg over. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå