Gå til innhold

MiniDV-kamera til kr 4000-6000 - forslag?

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har forslag til hva jeg bør velge? Kameraet bør ikke være for stort, det bør være lett å bruke (mye automatikk) og fungere bra også i dårlig innelys.

Noen som har forslag til hva jeg bør velge? Noen som vet hva som gir "mest for pengene"?

Kjempeglad for svar :-)

Hilsen Christine

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 4000-6000 finnes det mange kamera å velge mellom, men jeg drister meg til å påstå at du dessverre ikke får et som er godt i dårlig belysning. Nå er kvalitet selvfølgelig et subjektivt tema, så det er vanskelig å vite hvor mye støy du godtar før du vender tommelen ned.

Det at kameraet skal være lite, er på mange måter omvendt proposjonalt med bildekvaliteten i dårlig belysning. Lite kamera har som regel liten optikk, som igjen fanger lite lys. Anbefaler deg å sjekke ut Sony HC22 for ca 4000 kr og Sony HC42 for ca 5700 kr på Elkjøp, og benytte deg av deres returrett hvis ytelsen i dårlig belysning blir for svak. Med HC42 så får mulighet å benytte kameraet som videoopptaker, og kan overføre gamle filmer over til MiniDV - veldig kjekt.

Sony-kameraene er ekstremt små, har en "easy"-knapp som automatisk stiller inn kameraet etter forholdene og er et pek-og-film kamera. Ytelsen i dårlig belysning er noe svak, men det er noe du vil oppleve med alle kamera i den prisklassen.

Lenke til kommentar

Nei, det er kun HC42 som har analog inn - som du trenger for å ta opp fra VHS eller TV. I tillegg har HC42 følgende fordeler fremfor HC22:

- Dockingstasjon

- 1Mpix CCD

- Widescreen LCD skjerm

- Digital zoom (ubrukelig...)

Det er imidlertid en del ting som er bedre på HC22 enn HC42 da, spesielt 20x optisk zoom på HC22 kontra kun 12X optisk zoom på HC42. I tillegg kan du oppleve at HC42 overdriver blåfarge endel i bildet. Dette er selvfølgelig bare småpirk. Du får nå HC42 til 5690 NOK på Elkjøp, og det er en veldig god pris.

Smartclub selger forresten Sony 5pakk MiniDV taper med rensekasset til 249NOK ;-)

Lenke til kommentar
I tillegg har HC42 følgende fordeler fremfor HC22:

- Dockingstasjon

- 1Mpix CCD

- Widescreen LCD skjerm

Hei igjen Linuxguru! Er du sikker på at HC22 leveres uten dockingstasjon? Jeg har sett på noen nettsteder, og alle oppgir at dockingstasjon følger med. Ellers lurer jeg på følgende:

1. Vil det egentlig være noe særlig forskjell på videokvaliteten HC22 og HC42 (jeg tenker her spesielt på filming i dårlig belysning)

2. Er det en stor fordel å kunne filme med widescreen? Jeg kommer til å vise filmene på vanlig TV uten widescreen og på en slik ny, stor skjerm som kan henges på veggen, samt med prosjektor.

3. Jeg ser at du skriver om Sony DCR-HC 90 et annet sted. Vil du heller anbefale meg å kjøpe det? Er det MYE bedre?

Lenke til kommentar
I tillegg har HC42 følgende fordeler fremfor HC22:

- Dockingstasjon

- 1Mpix CCD

- Widescreen LCD skjerm

Hei igjen Linuxguru! Er du sikker på at HC22 leveres uten dockingstasjon? Jeg har sett på noen nettsteder, og alle oppgir at dockingstasjon følger med. Ellers lurer jeg på følgende:

1. Vil det egentlig være noe særlig forskjell på videokvaliteten HC22 og HC42 (jeg tenker her spesielt på filming i dårlig belysning)

2. Er det en stor fordel å kunne filme med widescreen? Jeg kommer til å vise filmene på vanlig TV uten widescreen og på en slik ny, stor skjerm som kan henges på veggen, samt med prosjektor.

3. Jeg ser at du skriver om Sony DCR-HC 90 et annet sted. Vil du heller anbefale meg å kjøpe det? Er det MYE bedre?

Da tar jeg nok feil med dockingstasjonen, det er HC17/19 som ikke har dockingstasjon. Ang widescreen så får du det på HC42 også, og jeg mener det er verdt det. Synes formatet er mer behagelig enn 4:3. Du får avgjøre selv :-) Følg med i den andre tråden ang HC90 - det er pengeboka som avgjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...