Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontering fjernstyrt sentrallås


Anbefalte innlegg

Har en 1996 Volvo 460 med sentrallås som jeg lurer på om jeg skal ettermontere fjernstyrt sentrallås i. Vet at det finnes orginalt fra Volvo, men er vel kanskje ganske dyrt å ettermontere en original en? Har funnet to andre som nok kan monteres den ene er en som heter Speedy (PDF fil) som jeg fant ho Per Hagen. Den andre er en Enforcer SLI 830 hos bilradiospesialisten. Vet dere om noen andre alternativer? Har sendt en mail å spurt etter pris på den hos Per Hagen, noen som vet ca hvor mye denne koster? Finnes det billigere alternativer eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jo sentrallås fra før av, så selve sentrallåsen trenger jeg ikke, men kan jeg brukke fjernstyringen fra dette settet på mobilsentrum.no og koble den på det orginale sentrallås systemet på en eller annen måte? Er jo mye billigere å bare kjøpe det settet der å bruke fjernstyringen fra det. Er jo på tilbud også nå så.

Lenke til kommentar
du må nokk bytte hele sentrallås systemet for å bruke det settet der ja..

 

virket litt humbugg det systemet der.. bare 298..

Jo, virker jo ganske billig ja. Men hva er det jeg trenger for å koble på fjernstyring på det systemet jeg har nå? Er det ikke bare en mottaker som jeg kobler på sentralen til sentrallås-systemet? Vil det ikke bare være ett eller annet som gir et signal til sentrallås-systemet om at dørene skal låses/åpnes? Noen som vet hvor sentralen til denne sitter i min bil? Er det muligheter at det er noen inngang for dette på sentrallåsen min siden det fantes fjernstyring til denne bilen eller?

Lenke til kommentar
Kjøpte min sentrallås på mobilsentrum.no, funker som bare det :yes:

Kjøpte du den med fjernstyring da? Hvis du gjorde det, vet du om dette er det samme systemet som den uten fjernkontroll, men bare med en eller annen styringsboks for fjernstyring du kobler på den boksen som styrer sentrallåsen? Litt dårlig forklart, men hva er det som er med i denne pakken bortsett fra selve motorene og ting til montering av disse?

 

Ganske sikker på at styringenheten er flyttet inn i dashen på min bil ja, var i hvert fall ikke noen synlige i førerdøra. Vet noen hvordan jeg kommer til denne og hvor den er montert? Har sett på noen tegninger til volvo, og der ser det ut til at den er på venstre side i dashbordet over beinan en plass. I Haynes boka står det at den skal være bak hanskerommet, og i engelske biler er jo dette på venstre side. Noen som har en svensk haynes bok eller noe til denne og kan se hva det står der? Er vel kanskje mest sansynilig at den er på venstre side, men den tegninga jeg så var ganske utydelig, så derfor jeg lurte på om den ligger bak hanskerommet på alle biler.

Lenke til kommentar

Du kan jo kanskje heller få montert alarm med fjernstyring istedenfor? Det koster jo riktig nok, ca. 3500 fra Bilradiospes.

Pluss at du får en veldig liten reduksjon på forsikrings premien din da. I tillegg så minsker jo sjanse din for at bilen din skal bli stjålet..

 

Edit: Glemte også at det er noen forsikringsselskaper som også gir reduskjon av egenandel ved tyveri på bilen hvis du har alarm.

Endret av otis
Lenke til kommentar

Hvis du har ferdig innstalert sentrallås anbefaler jeg alarm. DEFA sin 400 serie passer da for deg. Skal selv ha alarm til sommeren, så da går nok den boksen ut og ledningene blir koblet på alarm boksen i stedet..

 

Jeg har den med sender, vet ikke om det er samme 100 % med den uten. Men uansett så virker det 1000 %, har hatt det innsatlert siden september tror jeg.

 

Gleder meg til jeg får alarm :dribble:

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg gidder å koste på meg alarm på bilen. Bor et godt stykke utpå landet, og VELDIG skjelden det er noen biltyverier her. Hvis de skal ha noe er det ikke bilen, bare stereoen, og ikke så veldig mange som er innteresert i en original Volvo kasett spiller med CD skifter da.. Pappa har ikke låst sin bil på 10 år nå, så tar vel heller den som er ulåst hvis de skal ha noen. Kommer ikke til å være spesielt mye i byen heller.

 

Har snakka med mobilsentrum som selger denne fjernstyrte sentrallåsen, og er vist integrert fjernkontollstyring i sentrallåsenheten, men hvis denne gir 12 V til motorene i ca et sekund når man låser opp/igjen, blir det vel det samme om det er denne sentralen som styrer motorene, eller den originale? Noen som vet om det er slik den gir signalene? Ville tro at det var denne måten de fleste gjorde det på? Utifra det mobilsentrum sa, virket det som den passer med noen originale systemer, men kunne ikke garantere at det virket med mitt system.

Lenke til kommentar
Hvis du har motor til sentrallåsen i førerdøren, så tror jeg at du kan koble det slik at den motoren får signal og da vil den jo låse de andre dørene...

Ikke sant?

Har vært ute å sjekket nå, og tror ikke den i førerdøren har motor, men dette er jeg ikke sikker på. Men hvis jeg bytter denne ut med den motoren jeg får med og kobler det slik du sa, vil det ikke da virke? Slik at den jeg får med gir signal til resten av dørene?

 

Trenger uansett en ny sentrallåsmotor til venstre bakdør siden denne er helt død. Skrudde den ut i dag å gå den 12 volt fra batteriet, men ingen reaksjon i den. En ny en fra Volvo koster 390,-, men hvis en av de som følger med dette settet kan passe inn i stede for denne blir det jo billigere å kjøpe hele det settet og prøve en å kjøpe en ny motor fra volvo.

 

Er det ikke mest naturlig å tro at disse motorene får 12 volt akkurat i det du låser akkurat slik som det systemet som sitter i fra før av? Ser at det bare er 2 ledninger på de til bakdørene, så er vel ikke så mange andre muligheter da en at de får 12 volt akkurat når de skal gå opp eller ned?

Lenke til kommentar
på din bil er det nokk bare en mikrobryter, som registrerer når du åpner døren og stenger denne.

 

Og nei.. du kan ikke blande 2 forskjellige systemer, iallefall ikke ett volvo system med ett annet.

Kan ikke helt se hvorfor jeg ikke kan blande to forskjellige systemer. Burde jo kunne bruke den motoren som følger med det sette på bakdøren uansett. Det eneste som skjer når jeg låser fordøren er jo at sentralen da sender 10 V til motoren i bakdøren i omtrent et sekund eller noe. Hvis jeg da finner en motor som går opp og ned omtrent like raskt og denne får 12 V vil jo den også bare gå opp og ned, eller hva? Det eneste problemet burde jo bare være at de må gå omtrent like raskt opp og ned, eller at de må ha strø like lenge da.

 

Mulig det bare er en mikrobryter i førerdøren, har lagt ved et bilde av den som er koblet til låsemekanismen i bunnen her. Den eneste synlige forskjellen på denne og den som er i bakdøra er igrunne at denne har tre ledninger ut mens den i bakdøra bare har 2. Men den ene ledningen i fra den i fordøra er ikke koblet til heller, så er bare 2 ledninger som går mellom sentralen og denne.

 

KVTL: Den sentrallåsen du kjøpte, går motorene seint eller fort når du låser døra? I min spretter de omtrent rett opp, men har sett i enkelte VW at de går mye seinere opp og ned. Bruker vel rundt 2 sekunder i noen av de jeg har sett mens min bare spretter rett opp og ned.

Lenke til kommentar

Hadde fått svar på en mail jeg sendt til mobilsentrum nå, og de sier at styreenheten til sentrallåsen gir strøm til sentrallåsmotorene i ca et sekund. Har sett at det er omtrent det samme på min bil med det systemet som sitter i nå. Men er kanskje ganske nøye at de gir strøm akkurat like lenge slik at den ene motoren ikke kommer lenger en den andre? Men lurer på om jeg bare skal ta sjansen på at det vil virke og bestille den. Hvis det blir helt galt får jeg vel bare prøve å slenge den inn i bobla eller noe..

 

Men n oen som vet hvor sentralen til sentrallåsen sitter nå? Prøvde å finne den idag, men kunne ikke se den. Ser ut som ledningene går over til venstre side, så tviler på den er bak hanskerommet da eller noe sånt. Prøvde å se opp under ratte også, men kunne ikke se den. Kan den sitte bak det dekselet nede på A-stolpen? Vet det er plasert en ECU hva det kalles på denne plassen på høyre side. Noen som vet hvordan styreboksen til sentrallåsen ser ut i denne bilen?

 

Vet noen om det står hvem som har produsert de sentrallåsene på mobilsentrum.no? Noen som vet hvilken produsent det er?

Endret av trondbue
Lenke til kommentar

Når du låser opp på passajer siden på din bil, går da alle dørene opp eller ikke?

Hvis alle dørene går opp da, så har du motor i fører døren og dermed kan du bare montere en slik en i bilen.

 

Det finnes også en annen mulighet som heter Speedy og det er CdCardic som fører denne. De har lednings overganger som gjør det ganske enkelt å koble denne på din bil. Denne bytter du bare med det eksisterende releet i bilen, og vips så har du fjernstyrt sentrallås.

 

Det er veldig enkelt å greit. :)

 

Edit: Glemte å si at hvis du ikke har motor i fører døren så kan du kjøpe en motor fra Bilradiospes og montere i døren. Jeg vet at de gjorde det på min bil, siden jeg ikke hadde motor i førerdøren. Den koster 298,-

Endret av otis
Lenke til kommentar
Når du låser opp på passajer siden på din bil, går da alle dørene opp eller ikke?

Hvis alle dørene går opp da, så har du motor i fører døren og dermed kan du bare montere en slik en i bilen.

 

Det finnes også en annen mulighet som heter Speedy og det er CdCardic som fører denne. De har lednings overganger som gjør det ganske enkelt å koble denne på din bil. Denne bytter du bare med det eksisterende releet i bilen, og vips så har du fjernstyrt sentrallås.

 

Det er veldig enkelt å greit. :)

 

Edit: Glemte å si at hvis du ikke har motor i fører døren så kan du kjøpe en motor fra Bilradiospes og montere i døren. Jeg vet at de gjorde det på min bil, siden jeg ikke hadde motor i førerdøren. Den koster 298,-

Passet den sentrallåsen de monterte sammen med det som sto fra før av i bilen eller? Hadde jo vært mye billigere hvis jeg kan klare å få tilpasset denne. Hvis det går ann å kombinere denne med den som står i fra Volvo nå hadde jo det vært det billigste. Siden de satte inn en ekstra motor i din bil, er vel den annerledes i forhold til de andre som sto i fra før av eller? Sentrallåsen funker ikke fra passasjerdøren.

Lenke til kommentar

Den motoren som de monterte i skal jo bare låse opp og igjen. Så vidt jeg vet finnes det bare 2 alternaltiver på alle biler. Vet at de fleste litt nyere tyske biler har vakum styrt sentrallås som krever 4 sekunder impulser til sentralåsen, men nesten alle andre har som du sier; spretter opp på 1 sekund eller mindre.

 

Jeg har alarm montert, det er sikkert koblet slik at mottakeren til fjernstyringen sender en impuls til motoren på førerdøren og som deretter sender videre til de andre dørene. Ganske sikker på at det er sånn det virker.

 

Du må uansett ha en motor i førerdøren din får få fjernstyrt sentrallås.

Lenke til kommentar

Ok, men da burde det jo virke hvis jeg setter inn den motoren som følger med i den pakken fra mobilsentrum.no burde det jo virke? Denne ga vist strøm i ca 1 sekund når du låste opp og igjen døra. Det er akkurat det den sentralen jeg har nå også gjør, så burde jo ikke være noe problem å kombinere de to systemene da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...