Gå til innhold

spm ang pci express i CL1558

Oolon

Anbefalte innlegg

jeg har bestilt en cl1558 laptop fra whitebox og jeg lurer på en ting når det gjelder skjermkortet. jeg fikk opplyst at skjermkortet som var i pcen skulle være "hakket over ati radeon 9700 256mb", men da en kamerat av meg som også har bestilt denne maskinen snakket med dem så var det visst ikke like kraftig som overnevnte radeon kortet. specsene på whitebox.no sier at det er "Intel System Integrated VGA Core", men ikke noe mer. er det noen som har noe formening/erfaringer med dette? karen hos whitebox sa også at dette hadde full støtte for DX9.

vi ble også fortalt at man senere kunne sette i et nytt skjermkort ettersom at det var av typen pci express, men hvordan funker dette da skjermkortet er integrert?

begynner nesten å lure på om jeg har gjort noe dumt i å kjøpe maskinen ;) jeg sa at jeg ville ha mulighet til å kunne spille skikkelig på den, og det var ikke et problem i verden visst...

synspunkter noen?

-trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har bestilt en cl1558 laptop fra whitebox og jeg lurer på en ting når det gjelder skjermkortet. jeg fikk opplyst at skjermkortet som var i pcen skulle være "hakket over ati radeon 9700 256mb", men da en kamerat av meg som også har bestilt denne maskinen snakket med dem så var det visst ikke like kraftig som overnevnte radeon kortet. specsene på whitebox.no sier at det er "Intel System Integrated VGA Core", men ikke noe mer. er det noen som har noe formening/erfaringer med dette? karen hos whitebox sa også at dette hadde full støtte for DX9.

vi ble også fortalt at man senere kunne sette i et nytt skjermkort ettersom at det var av typen pci express, men hvordan funker dette da skjermkortet er integrert?

begynner nesten å lure på om jeg har gjort noe dumt i å kjøpe maskinen ;) jeg sa at jeg ville ha mulighet til å kunne spille skikkelig på den, og det var ikke et problem i verden visst...

synspunkter noen?

-trond

Du har blitt lurt av whitebox, eller så er det sånn at de faktisk ikke vet hva de prater om.

Lenke til kommentar

Expresscard-slotten de tenker på, kanskje? Det er vel vagt teoretisk mulig at det kan komme grafikkløsninger for denne, men de vil i alle tilfelle ikke rette seg mot spill, men heller (om det kommer) flerskjermsløsninger for bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar
kommer alle sonomo prosessorer med integrert intelskjermkort? har ikke funnet sonomo-maskiner med annet skjermkort...

hm nei det fins et par maskiner i Norge som er sonoma baserte. og som ikke har crappy integrert intel grafikkløsning. feks har psdata sin Tundra 1559 integrert nVidia 6600 MXM 128MB skjermkort. bare til å lete litt vettu :thumbup: forøvrig ville jeg anbefalt 1559 over 1558, langt mer kraftigere å bedre maskin. 1558 er arvtakern til 1556 maskinene mens 1559 overtar for 1557 som visstnok ble en ganske hit rundt omkring i verden ;)

Lenke til kommentar

jaja. nå har det seg sånn at jeg var dum nok til å stole på whitebox folka så jeg kjøpte cl1855 :(

men jeg er fremdeles jævlig spent på om det kommer noen sånne kortløsninger som de snakket om...

Lenke til kommentar

Visst du fikk opplyst om at skjermkortet var hakket over radeon 9700 256mb også er det integrert intel grafikk så har du jo blitt regelrett lurt. ring tv hjelper deg og lag en stor sak utav det visst de nekter og ta imot maskinen i retur.

er det lenge siden du fikk maskinen forresten? det er 10 eller 14 dagers angrefrist på alle kjøp over nett.

Lenke til kommentar
er vel ikke bare-bare å returnere maskinen når jeg har brukt den vel?

jo faktisk er det ikke noe vanskeligere enn å be om retur av den, her har dem jo regelrett LURT deg trill rundt med å si at det integrerte skjermkortet skal gruse et mobility radeon 9700 kort, dette stemmer så absolutt IKKE, så hvis dette er tilfelle, så har du loven på din side, selger har plikt å fortelle deg nøyaktig maskinvare og hva det yter, noe dem så absolutt ikke har gjort her. har du ikke mottatt pakken er det bare å spørre dem om du kan slette ordren (tar gjerne VEEEELDIG lang td før du for noe fra Whitebox) hvis du nylig har fått den, kan du benytte deg av angreretten som er 14 dager, og hvis det har gått lengre tid enn det, kan du bare klage på at maskinen ikke lever opp til den standen som du ble lovet =)

Lenke til kommentar

Lov om forbrukerkjøp § 16 Tingen har en mangel dersom c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet.

Klassisk tilfelle, pcen svarer ikke til opplysninger som selgeren ellers har gitt om tingen, selgeren har så vidt jeg vet ikke rettet opplysningen før kjøpet og har jeg skjønt deg rett, hadde informasjonen om at grafikkortet var veldig bra innvirkning på kjøpet ditt.

Dette er en vesentlig mangel, fordi pcen vil være ubrukelig til mange oppgaver du hadde intensjoner om å bruke den til, og du kan da heve kjøpet etter § 32.

Det du må gjøre er å sende inn en reklamasjon til Whitebox, du kan godt ringe også, men er jo greit at slike ting er skriftlige. Dette må gjøres innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget...

Whitebox har her ingenting de skulle ha sagt.

Endret av Charli
Lenke til kommentar

dette faller nok ikke under reklamasjonsretten, det vil vel heller gå under angrefristretten dersom jeg har forstått lovverket korrekt. har sendt en mail til withebox hvor jeg har sagt at jeg vil benytte meg av angrefristloven da skjermkortet ikke står i forhold til det som ble lovet.

blir nok til at jeg går for en maskin av typen notebok 1559 som ble nevn over her. er mer eller mindre samme maskinen bare med annet chipset og nvidia GF 6600 MXM.

er det noen som vet om det er forskjell på MXM og GO utgavene? er MXM kortet verdt å gå for? jeg vil gjerne ha muligheten til å spille krevende spill som f.eks doom3 og HL2...

Lenke til kommentar

MXM er standarden for den fysiske port-løsningen laget av NVIDIA, samme som f.eks AXIOM er en fysisk port-løsning fra ATI.

"GO" er modellnavnet / betegnelsen NVIDIA bruker for bærbare kort, f.eks 6800 Ultra vs 6800 Ultra Go, det ene er en desktop-version, det andre beregnet for mobile.

Hvis maskinen har MXM port, så burde du gå for den å kjøpe med et 6600 Ultra go eller 6800 Ultra go for MXM-porten.

Ang. 1558, der har du blitt lurt ikke bare en gang, men to ganger.

Intel sin integrerte løsning er langt under RM 9700 - 256MB, og kan ikke brukes til kraftige spill.

Expresscard-løsning vil aldri kunne levere noe kraftigere / raskere grafikk-løsning.

Ergo de har jugd til deg om både ytelsen på Intel integrerte grafikkkortet, og jugd til deg om at den ytelsen kan oppgraderes, noe den ikke kan, ikke nå, og heller ikke i fremtiden på expresscard/slot løsningen.

Jeg har flere bekjente som ikke har kommet noen vei med Whitebox til og med når de har hatt loven 100% på sin side, ettersom de har valgt enkle primitive ting som å f.eks ikke ta telefonen lenger, legge på midt i samtalen, nekte/ignorere å betale tilbakebetalingssummer som går til inkasso osv.

Lykke til.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
dette faller nok ikke under reklamasjonsretten, det vil vel heller gå under angrefristretten dersom jeg har forstått lovverket korrekt. har sendt en mail til withebox hvor jeg har sagt at jeg vil benytte meg av angrefristloven da skjermkortet ikke står i forhold til det som ble lovet.

blir nok til at jeg går for en maskin av typen notebok 1559 som ble nevn over her. er mer eller mindre samme maskinen bare med annet chipset og nvidia GF 6600 MXM.

er det noen som vet om det er forskjell på MXM og GO utgavene? er MXM kortet verdt å gå for? jeg vil gjerne ha muligheten til å spille krevende spill som f.eks doom3 og HL2...

Kan loven ganske godt, studere jus ;) Har du fortsatt angrefristen i behold er jo saken grei, hadde du derimot ikke hatt angrefristen i behold måtte du benyttet deg av paragrafen jeg nevnte ovenfor :yes:

Lenke til kommentar
Kan loven ganske godt, studere jus ;) Har du fortsatt angrefristen i behold er jo saken grei, hadde du derimot ikke hatt angrefristen i behold måtte du benyttet deg av paragrafen jeg nevnte ovenfor :yes:

hvor lang er angrefristloven da? er det 10 eller 14 dager?

pcen er i perfekt stand. har kun vært åpnet og prøvd. jeg har tatt av det plast-greiene som ligger over tastaturet og området rundt, men dette har vel ingenting å si for angrefristloven?

jeg har sendt mail til whitebox i dag, og tenkte å ringe dem på fredag. pcen ble mottatt onsdag forige uke, så jeg har vel fremdeles angrefrist i følge lovverket da?

Lenke til kommentar

Angrefrist gjelder I 14 dager fra du har motatt varen.

Angrefrist gjelder ved nett, postordre og telefonbestilling, dvs. alle varer du ikke har mulighet til å se/teste fysisk i en butikk.

Angrefrist gjelder alle slike varer, ikke bare "komplette" varer, men også maskiner som bygges f.eks hos nett-butikken i Norge. Enkelte nettbutikker prøver å "gå rundt" dette, ved å kalle det en tjeneste i tillegg til et produkt slik at de har "rett" til å beholde en del av beløpet pga tiden det tok dem å sette det sammen, men til syvende og sist holder ikke det mål, ettersom da må det stå på fakturaen, f.eks "bygging av maskin: 2000,-", det gjør det ikke hos noen nettbutikker annet en mindre småbeløp som "sammensetting og testing av maskin: 120,- NOK".

Angrefrist gjelder uansett om varen er i 100% orden og tilsvarer forventningene 100%. Angrefrist betyr frist til å angre deg. Dvs. du har ingen plikt til å oppgi noen grunn. Du kunne like så godt sagt noe så usakelig som: "Jeg har sluttet å se på Dagsrevyen, og jeg liker bananer på onsdager, derfor vil jeg bytte denne varen." og allikevel hatt rett til å få igjen det fulle beløpet for varen.

Hvis forhandler nekter, eller gjør noe for å forhindre deg i å benytte deg av angrefrist, ikke har levert angrefrist-skjema med varen eller sørger for å informere deg om hvor du kan få tak i angrefrist-skjema som kreves ved tilbakelevering, så utvides angrefristen til 3 mnd.

14 dager betyr ikke at varen må være dem i hende innen 14 dager fra du mottok den, men bare at du har eklært angrefrist til leverandøren (Whitebox) innen 14 dager fra du mottok varen. Om du ringer dem på dag 13 og sier, jeg skal benytte meg av angrefristen, så poster du varen på dag 15, som da tar 3 uker på å komme frem, så gjelder angrefrist-prossessen fortsatt i og med at du erklærte det på dag 13.

Med andre ord, stå på ditt, eklær angrefrist, send varen tilbake og få pengene dine tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...