Gå til innhold

Er min bioschip ødelagt?

ekrane

Anbefalte innlegg

Har hatt et stygt lite uhell :hrm:

Installerte ei vannkjøling. Etter ei stund gikk hovedsikringen i rommet. Da jeg skulle starte maskinen på nytt var visstnok skjermkortet ødelagt.. fikk bare et rart skjermbildet og en del rare bios pipelyder. Fikk nytt skjermkort og ser da at oppstarten stopper opp i BootBlock hvor det står at det er en "bios checksum error". Får mekka en oppstartsdiskett med awdflash og nyeste bios rom. Får starta opp awdflash, men får bestandig opp meldinga om at "source file not found" når awdflash starter opp. Er "source file" den opprinnelige bios-romen som skal ligge på bioschipen? Noen som vet hvor man kan få tak i en slik bios-chip man bare kan smekke inn i hovedkortet?

Har et asus a7n8x-deluxe hovedkort som bruker award bios.

Hver gang pc'en startes opp nå får jeg samme bios beepcode:

et kort beep og et litt lengre og mørkere beep.

Noen idé om hva det ellers kan være?

På forhånd mange tusener takk for svar , jeg er rådvill desperat!! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor langt i POST man kommer med død Bios, men jeg ville nå prøvd clear cmos først og kanskje sjekka ram ( bruke bare en rambrikke - 1 kort + 1 langt beep kan være minnerelatert )

Biosbrikker sendes til nettbutikken for reflash, hvis den er noe tess på service da. Noen butikker/produsenter sender også kunden nytt hovedkort selvom det er brukerfeil.

Lenke til kommentar

Hei.

I det ene tilfelle hvor jeg har opplevd noe lignende er feilmeldingen "source file not found" myntet på at programmet ikke finner fila med den nye BIOS en på disketten... Dette kom i mitt tilfelle av at den hadde et annet navn en det som stod i runme.bat fila på disketten. Jeg rettet opp dette og det gikk som det skulle. :-)

PyroSmurf

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg kommer ikke lengr enn til bootblock, altså verken inn i bios eller i windows elelr noen ting som helst. Har både fjerna cmos-batteri og jumper, det hjalp ei. Har en slik oppstartsdiskett med awdflash.exe som starter av seg selv. Når den starter dukker feilmeldinga "source file not found" uten at jeg verken har gjort noe eller har muligheten til å gjøre noe etterpå. Har mekka en oppstartsdiskett både med og uten den nye bios romen og fremdeles det samme problemet. Jeg skal prøve å bytte cmos-batteri.. kan tenkes det har noe med det å gjøre.

Lenke til kommentar
Har en slik oppstartsdiskett med awdflash.exe som starter av seg selv. Når den starter dukker feilmeldinga "source file not found" uten at jeg verken har gjort noe eller har muligheten til å gjøre noe etterpå. Har mekka en oppstartsdiskett både med og uten den nye bios romen og fremdeles det samme problemet.

Har du sett på det med Rename'inga som Pyro_Smurf skrev lenger opp?

Du skriver ikke noe om at du har sjekket at det er OK / Ikke OK så ...

Lenke til kommentar

Nei, skal prøve å se litt på den disketten om det er noen bat-fil der med instruksjoner om å åpne awdflash og kjøre en kommando. Prøver rename i samme slengen. Men jeg lurer på om noen vet av den bios error beep'en jeg får (se øverst)

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...