Hobbyfotografen Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Mange spør om anbefalte objektiver. Om det så er makro, tele, vidvinkel og fiskeøyer. Hva med egen side\undergruppe hvor man kan legge inn anbefalinger av objektiver, blitzer, kameraer og annet utstyr. Mange spør om råd når det gjelder å kjøpe seg digitalt speilrefleks, hvorfor ikke da ha en side der brukerne skriver sine anbefalinger. Det er utrolig mange innlegg på dette forumet og det kan ta litt tid å finne fram svarene. Og andre svar er veldig off-topic. Jeg skal selv kjøpe meg nytt objektiv til Canon 20D. Hadde vært lettere å se hva andre brukere mener om ymse merker og varianter. Jeg vet at man kan lese om disse i testene, men da er det en eller to personer som har testet, brukerne har forskjellige interesser om da forskjellig behov. Hvor mange ganger er ikke spørsmålet "D70 kontra 300 (350), hva er best" Hvis flere kan ha noen av de samme synspunktene som meg, gjerne skriv et innlegg. Kanskje vi kan få det til... Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 ....hvorfor ikke da ha en side der brukerne skriver sine anbefalinger. Det er utrolig mange innlegg på dette forumet og det kan ta litt tid å finne fram svarene.....Hadde vært lettere å se hva andre brukere mener om ymse merker og varianter. Jeg vet at man kan lese om disse i testene.....Hvor mange ganger er ikke spørsmålet "D70 kontra 300 (350), hva er best".... Tja, du kan jo kikke i Produktguiden når det gjelder kommentarer på objektiver etc. Dessuten finnes det mange andre plasser på nettet som omhandler dette, bl.a denne http://www.fredmiranda.com/reviews/index.php Er enig med deg at det er en del støy på forumet, mange ting som blir repetert. Hadde de som postet tatt seg tid til å lese gjennom før de poster og ellers fulgt retningslinjene så hadde ting kanskje blitt litt bedre. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Noe av grunnen til at dette skjer - tror jeg - er at folk har så forskjellige behov. De brukerskrevne produkterfaringene som er på websiden her er hovedsaklig nokså tynne og det er relativt få av dem, og disse dekker antakelig ikke folks behov for erfaringer med produkt det-og-det vs. produkt det-og-det. En annen ting jeg merker meg som interessant, er motivasjonen folk har for å skrive slike brukeranmeldelser, dette gjelder forsåvidt mange steder. Det slår meg at mange slike erfaringer enten er misjonerende; "HELT FANTASTISK!!!!!!!!!!!!!!" eller så grenser de mot flaming på grunn av dårlige erfaringer, særlig hvis man har fått objektiver som det har vært noe feil på. Jeg har inntrykk av at om man har helt vanlig utstyr man er fornøyd med, ikkeno-spes verken det ene eller det andre så er sannsynligheten mye mindre for at man gidder å poste en anmeldelse. Anmeldelsene på dette nettstedet kunne definitivt (og ganske enkelt) vært løftet, og dette kunne ha tatt litt av trøkket av forumet kanskje - og det finnes vel ikke noe skikkelig norskspråklig forum med utstyrsanmeldelser a la Fredmiranda.com. En enkel måte å gjøre dette på er å lage en mal for hva anmeldelsene skal inneholde - at man fyller ut en skjema rett og slett (sånn som b.la. photozone.de). Ting som jeg gjerne ser inkludert i et slikt "forum" (i eksempelet her objektiver) fotoerfaring - fotografisk felt - tilsvarende produkter anmelder har brukt - objektivets primære bruksområde - byggekvalitet - optisk kvalitet (skarphet helt åpen/nedblendet/største/minste brennvidde) - AF-motor - funksjonalitet i bruk - fordeler - ulemper - anbefales? Dessuten tror jeg med fordel at man kunne bruke nick i anmeldelser og ikke fullt navn, PLUSS at man kunne latt være å ha med den frasen om "redaksjonell gjennomlesning før posting" (husker ikke hvordan det er formulert). Mange stopper nok her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå