Gå til innhold

EOS 350D eller D70?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går med alvorlige planer om å kjøpe digital speilrefleks, men har problemer med å velge "riktig". Valget står egentlig mellom Canon 350D og Nikon D70. Vet at objektivet på Nikon er bedre, men hva med pixlene. Hvor stor rolle spiller det for billedkvalitet, og hvor mye vil jeg merke billedstøy?

Takk for råd!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sliter også med valgets kvaler. Har tilbud om å kjøpe 350d m. 18-55 til 7200 og d70 m. 18-70 til 6300 (gjennom jobb). Hadde egentlig bestemt meg for 350D pga. flere piksler og størrelse/vekt, men heller nå mot D70 pga byggekvalitet og bedre objektiv til en lavere pris.

 

Hvor mye vil jeg merke forskjellen i str. og vekt?

Jeg tviler på om jeg kommer til å kjøpe flere objektiver enn det som følger med, hvilken løsning vil gi best bilder med kit-objektivet?

Lenke til kommentar

Når du sier objektivet til D70 er mye bedre, så tenker du sikkert på KIT løsningen, da det blir Canon 18-55 VS Nikon 18-70, noe jeg mener blir litt feil, da det ene objektivet koster ca 900,- mens det andre koster ca 2500,-

 

Med tanke på at man kan kjøpe kamera hus for seg selv, så kunne man kanskje kunne kjøpt 350 huset og et Sigma 18-125 objektiv, da kan man kanskje sammenligne.

 

Når det gjelder pikseler kontra objektiv, så ville jeg absolutt satset på et objektiv, tror ikke man i gata merker så mye forskjell på et bilde tatt med et D70 kontra 350D, uansett om det er 2 mpix forskjell.

 

Med tanke på konstrusjon, så vil jeg påstå at at både D70 og 300/350D gir deg plastikk feelin', og at man må gå opp til Canons 20D for å få en litt annen følelse.

 

Når alt kommer til alt, så er det fotografen som bestemmer hvor bra bildene blir, og da blir det hipp som happ om du velger D70 eller 350D.

 

Selv ville jeg valgt 350D pga det er et lite og nett SLR kamera, og det er helt nytt på markedet.

Endret av slimboy
Lenke til kommentar

Med tanke på objektivet, så kommer nok D70 til å bli den beste løsningen. Men når det gjelder størrelse er det mye mer behagelig med 350D. Byggekvaliteten er så å si den samme.

Har akkurat kjøpt meg et 350D selv, og jeg er strålende fornøyd. Noen klager på at det blir for lite, men dette har aldri vært noe problem for meg. Jeg ser heller på det som en stor fordel. Kameraet er lett å dra med seg rundt omkring, og når jeg til stadighet beveger meg i den norske fjellheimen, så er det kjekt å ha et "lite" kamera. Hittil (og det gjelder også andre kamera jeg har hatt) har jeg aldri opplevd noe problemer med "billigkamera" og soliditet på mine turer.

 

Jeg tør påstå at du før eller siden kommer til å gå til innkjøp av et tilleggsobjektiv til det kameraet du til slutt går for ;)

 

Men, uansett hva du går for, tror jeg du vil bli strålende fornøyd.

Lenke til kommentar

6mpx kontra 8mpx har svært liten betydning og bør overhodet ikke være med som en avgjørende faktor.

Jeg vil anbefale deg å ta turen til nærmeste foto-sjappe og be om å få føle litt på begge to. Du finner da langt mer på vei ut av hva du liker best.

Hvis du vil tenke "mest for pengene" vil jeg nok anbefale D70 med 18-70 av den simple grunn at det er objektivet sammen med fotografen som bestemmer hvor gode bildene blir. Og en ting som er sikkert er at Canons 18-55 objektiv blir du neppe fornøyd med i lengden. Ellers er begge kameraene supre og begge systemene (Canon/Nikon) har like mye å by på. D70 er nok hakket mer avansert med tanke instillinger og valg, mens 350D har nyere teknologi (dvs 1år).

Dersom størrelse er essensielt er 350D svært lite. Noen liker det, andre liker det ikke i det hele tatt. 350D har muligheter for batterigrep, noe D70 ikke har.

 

Fornøyd blir du nok uansett.

 

Lykke til!

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Poenget er vel egentlig ikke hvem av kameraene som "er best", for begge gir ypperlige resultater om de brukes riktig. Det som er viktig er hva som er best for DEG, hvilket føles best i hånden osv.

 

Så gå å prøv kameraene side om side!

 

Det med objektiver er egentlig bare småplukk, kitobjektivene byttes gjerne om interessen for foto øker uansett. Det viktigste er å ha en inngangsbillett som man er forøyd med, om den heter Canon eller Nikon er totalt uinteressant.

 

Gå i en butikk og prøv, det gjorde jeg, og det avgjorde mitt valg.

Lenke til kommentar

Jeg har også vurdert begge kamerane nevnt her og endte opp med 350D, har ikke angret.

Jeg tok med meg mine egen minnebrikker til fotobutikken og fikk ta noen bilder selv med begge kameraene med kit objektivene. Det kan anbefales til andre som har muligheten, gjør det litt lettere og velge... Husk bare og ta med to minnebrikker hvis du skal prøve begge, hvert kamera formatterer brikken ulikt.

Lenke til kommentar

Photohuy sier:

"Det med objektiver er egentlig bare småplukk, kitobjektivene byttes gjerne om interessen for foto øker uansett."

 

Dette med objektiver er aldelses ikke småplukk! Når det gjelder speilreflekskamera vil jeg nesten heller kalle huset for småplukk fremfor optikken.

 

Og det du sier om at kitobjektivet gjerne byttes ut forsterker nettopp mitt tidligere innlegg. Jeg vet om svært få D70 eiere som kvitter seg med AFS 18-70DX, samtidig som jeg vet om utrolig mange som fornyer EF 18-55 derimot. Det har lett for å blir byttet ut med Canon 17-40L til den nette sum av 7000kr. Hadde du skrevet "kitobjektivet til Canon byttes gjerne om interesses for foto øker" skulle jeg vært enig.

 

Som tidligere sagt, ta en runde i din fotobutikk og føl deg frem. Canon og Nikons systemer er begge like bra. Kitet til Nikon tror jeg vil gi deg meste for pengene, går du for kitet til Canon og du synes dette med foto var gøy går det neppe lang tid før du vil ha en ny vidvinkel zoom. Dette bør være med i en vurdering!

 

Lykke til (igjen). ;)

Lenke til kommentar

Takk for tipsene!

Har vært rundt i endel butikker og har ikke blitt mye klokere. Det lille jeg har derevet med av foto før har vært med et Mju II kompaktkamera og en gammel Nikon Speilrefleks fra 70-tallet. Kan jeg fortsatt bruke objektiver og blitz fra denne?

Flere som sier at pixler ikke bør utgjøre forskjellen, men holder D70 mål om 5-10 år fremover?

Lenke til kommentar

Dette med objektiver er aldelses ikke småplukk! Når det gjelder speilreflekskamera vil jeg nesten heller kalle huset for småplukk fremfor optikken.

 

 

Det er mulig dette var gjengs oppfatning når man holdt på med filmbaserte kamerahus uten autofokus. Men det gjelder faktisk ikke for digitale speilrefleks i dag. Spør noen av de som har lang erfaring med filmbasert foto om valg av film spiller noen rolle? Sannsynligvis vil de svare ja. Filmen og dens egenskaper er i dag erstattet av kamerahusets innebygde brikke og dens egenskaper. Så det spiller faktisk en større rolle hvilket kamerahus du velger når du skal kjøpe en DSLR i forhold til når du kjøper et filmbasert kamera.

Lenke til kommentar

Ja, det spiller helt klart en større rolle, men det er optikken som avgjør i dette tilfelle hvor det er snakk om Nikon D70 og Canon 350D.

Hadde det vært snakk om f.eks Nikon D1 og Nikon D2X, alstå flere års utvikling så er jeg fullt enig.

 

CMOS brikken til 350D og CCD brikken til D70 er begge i stand til å levere glimrende bilder.

Canons er nok bedre på ISO 1600 og 3200 så for de som bruker dette hverdagslig er muligens det en avgjørende faktor. Personelig ser jeg mye heller på den fordelen D70/CCD har med at den

er meget godt egnet til IR og UV fotografering. Noe 350D/CMOS aldeles ikke er.

 

Jaque: Ta gjerne en titt på Bjørn Rørsletts sider (www.naturfotograf.com) og finn ut om IR og UV er noe for deg før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Flere som sier at pixler ikke bør utgjøre forskjellen, men holder D70 mål om 5-10 år fremover?

Forskjellen mellom D70 og 350D er så liten at du bare bør ta en tur i butikken!! kjenn på og føl hvem av kameraene du liker, for så å velge hvilket system du vil gå for.

 

Om D70 ikke holder mål om 5-10 år så gjør ikke 350D det. Men, det er det vel du som avgjør.

 

:) Per

Lenke til kommentar
Det med objektiver er egentlig bare småplukk, kitobjektivene byttes gjerne om interessen for foto øker uansett.

Poenget med påstanden min var ikke å disse betydningen av et objektiv, tvert om, de viktigste delene av et fotoapparat er det som er bak huset, og det som er foran huset.

 

Det jeg ville frem til er at å vurdere et kamera opp mot et annet ut fra kit-objektivet blir for min del uvesentlig og litt feil. Det viktigste kriteriet er at man føler seg tilrette med selve HUSET. Og helt riktig som det ble nevnt tidligere, mange fler Canon eiere bytter kit-objektiv enn Nikon, men det var heller ikke mitt poeng. Poenget mitt er at når man har et Speilrefleks, så kan man anskaffe objektiver ut fra behov. Altså en som tar mye landskap kjøper uansett etterhvert et vidvinkel med god lysstyrke, og en som tar portretter kjøper et makro/portrettobjektiv. DERFOR er huset viktigst.

 

For min del valgte jeg 350D med tamron 17-35 objektivet. Litt dyrere totalt sett enn Nikon kittet, men jeg føler meg mer tilfreds med å ha et lite canon-kamera i hånden, enn et større Nikon.

 

Håper dette klarte litt opp.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har vært rundt og prøvd flere kamera før jeg kjøpte.

Jeg endte opp med Nikon d70.

 

Alternativet ville ha vært Cannon EOS 20D, men det blei litt for dyrt.

 

Når det gjelder 350D så synes jeg ikke det satt helt riktig i hånden, det blei litt for lite og litt for lett. Det føltes ikke som et ordentlig kamera. Jeg liker å ha litt mellom fingrene, da kommer den rette følelsen frem. Nikon d70 veier 1.2 kilo inkludert kit linsa. Perfekt for meg.

 

Helt erlig så likte jeg 20D bedre, men her blei prisen avgjørende 8600 kontra 13000.

 

Lykke til med kameravalg.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg kjøpte meg nettopp 350D. Jeg synes det er et genialt kamera. Litt lit i hånden, kanskje, som noen sier, men likevel et fett kamera. Det er dessuten en fordel når man skal ha det med seg.

 

Om du skal ha en grei kombinasjon kan du kjøpe et 350D kit + et Sigma 70-300 objektiv, det koster ca. 2295,- på Komplett... Da har du litt vidvinkel og ok zoom uten å bli blakk...

 

Lykke til med valget... eller har du allerede bestemt deg?

 

 

:)

R

Lenke til kommentar
[...] og en gammel Nikon Speilrefleks fra 70-tallet. Kan jeg fortsatt bruke objektiver og blitz fra denne?

For å få full funksjonalitet ang. lysmåling på de(n) gamle linsen(e) så må du "nok opp et hakk", men du kan bruke linsen(e) i manuell modus på D70. Da kan du bare gjette på innstillingene i første omgang og justere parameterne i bilde 2, 3, ... Det vil nok fungere best når det ikke er bilder du har bare en mulighet til å få tatt!

 

Blitzen kan det være noe verre med, da den kan gi fra seg for mye volt (men Nikon tåler mer enn Canon, efter sigende!) Det finnes en internettside som tar for seg gamle blitzer og om de kan fungere sammen med nyere kameraer, men jeg har glemt URLen :(

 

Og angående antall megapixler så må det tallet nok omtrent dobles for at forskjellen skal være særlig merkbar i praksis - de ekstra 448 på ene kanten og 204 på den andre utgjør ikke allverden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...