dSRL Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 I dag strakk småttisen ut armene og la fingrene på objektivglasset. hvordan fjerner jeg disse fingermerkene på best mulig måte?? Vet ikke om spm. er postet på riktig sted men.. Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 Har du sprit så ta det på kutips eller fille som ikke "loer" og tørk over. Kan være at Zalo og varmt vann fjerner det meste, men sprit setter ingen flekker igjen. Søte små barn liker seg som linselus Lenke til kommentar
dSRL Skrevet 26. april 2005 Forfatter Del Skrevet 26. april 2005 Takk, da skal jeg ta en titt i barskapet! Lik prosedyre for LCD skjermen? Lenke til kommentar
andreash Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Hos fotoforhandleren din så finner du en børste fra Hama som heter Lens pen. Den fungerer bra også. Den har børste i ene enden, og en "magic" wipe i andre enden. Lenke til kommentar
Pim Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 VÆR FORSIKTIG MED REN SPRIT Vær forsiktig med å benytte "ren" sprit til rensing av optikk, evt. "coating" på glasset kan ødelegges. Kjøp heller en pakke med brillerenskluter hos optikeren. De leveres i pakker på ca. 100 stk . er tilsatt rensemiddel tilpasset optisk glass. PIMPIM PS. I barskapet har du vanligvis ikke sprit men brennevin som forøvrig er bedre til å øke kreativiteten enn til å rense utstyret !! Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Ikke bruk væske!! Bruk microfiberkluter til rens av briller, disse fåes kjøpt hos optikere for kr 50-60,-. Lenke til kommentar
foton Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Bruk en lens pen. Det har jeg god erfaring med. Hvis du skal bruke noe væske og ikke har full oversikt over hvordan ulike kjemikalier reagerer med coatingen på objektivet ditt så kjøp noe hos en fotoforhandler som er beregnet på formålet. Forøvrig så bør fingermerker fjernes innen ikke alt for lang tid da de ødelegger coatingen over tid, mens litt støv ofte ikke spiller så stor rolle hverken for objektivets tilstand eller bildenes kvalitet. Det er ikke gunstig å rengjøre for ofte heller. Lenke til kommentar
denlengste Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 (endret) er isopropanol bra for formålet, eller er det altfor sterkt - dvs tar coatingen også? Endret 27. april 2005 av denlengste Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 Med stålull blir du garantert kvitt fingermerkene. ;-> Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 27. april 2005 Del Skrevet 27. april 2005 er isopropanol bra for formålet, eller er det altfor sterkt - dvs tar coatingen også? De fleste som jeg har snakket med ang rens av objektiver mener at det beste er å ikke bruke noen væske, men microfiberkluter! Har prøvd det selv, og de fungerer utmerket! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå