Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stramming av håndbrekk Mondeo 95

Anbefalte innlegg

Jeg var på Eu kontroll med mondeoen i dag, og eneste de påpekte var at håndbrekket hadde for lang vandring.

Jeg hørte med ford som sa det var en justering ved selve håndbrekk spaken, men etter å ha demontert selve konsollen, fant jeg ut at her var det ikke noe justering en kunne foreta, bare at den var selvjusterende.

Så pelte jeg av det ene bakhjulet, trommel osv, men her er vaieren bare festet til en arm, med en egen selvjusterer.....

Er det ingen steder som en selv kan stramme opp vaieren selv? Må vaieren byttes?

Håndbrekket tar fin, det er bare det at vandringen på spaken er litt for lang.

Tips tas i mot med takk! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På de fleste bilene så er det ei arm som går fra håndbrekket til de 2 bremsevaierne. Den skal det være ei skruejustering på. Bare å skru så ser du om det blir strammere, hvis ikke prøver du andre veien. I verste fall må du bytte vaier.

Lenke til kommentar

Det er bare det at på denne ligger denne "splitteren" under den midtre lyddemperen, så eksosanlegget må senkes ned først, og så fjerne varmeskjoldet for i det hele tatt komme til...hm

Har sett flere forum på nettet der alle sier det skal være en justeringsskrue ved selve hånbrekket inne i bilen, men det stemmer ikke...iallefall ikke på den jeg har, som forøvrig er en sedan

Jeg har nå gjennomgått alt som står i Haynes håndboken..... og det står ikke noe om hvordan man justerer, bare hvordan man bytter alle kablene. Ikke er det noe bilde som tydelig viser at det er noe justering ved "splitteren".

Merkelig å vanskelig dette skulle være... trodde dette var en simpel jobb, men den gang ei..... og jeg har byttet mye selv på denne.

Ingen her som har justert dette på en mondeo før? Eller en eller annen ford mekaniker som stikker innom? :)

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Det viser seg at det ikke er mulig å stramme håndbrekket "manuelt" ved hjelp av justeringskrue eller lignende.

Denne bilen har en fjer ved selve håndbrekksvaieren som skal ta opp slakk, og i tromlene bak finnes det en selvjustering for bremseskoene.

I dette tilfelle var det selvjusteringen i tromlene som ikke virket helt, og disse ble byttet, og håndbrekket er nå OK.

Lenke til kommentar

Nå er det jo i grunn greit at en slipper å stramme selv, og at dette skjer automatisk, men etter nesten 10 år, så er det ikke så rart kanskje at selvjustererne hadde satt seg fast.... de kosta riktignok 484kr hos ford, men monteringen brukte jeg vel maks en time på.... og håndbrekket er topp igjen =).

Nå er bilen Eu godkjent også =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...