Gå til innhold

Kjøp av tyvegods

L4r5

Anbefalte innlegg

Dette er jo et moralsk og etisk tema.

Kjøpe/ikke kjøpe?

Nå ser jeg at mange ville anmeldt tyven, men til hvilken virkning?

Politiet vil sannsybelig le av deg om du skulle anmelde et slik tyveri. Og vi som har blitt frastjålet noe vet at politiet aldri kommer til å se på den saken i det du forlater stasjonen.

Dessverre er det slik at eier du noe her i Norge må du forsikre det. At du melder fra til politiet er nok bare en formalitet fra forsikringsselskapet sin side.

Det er nesten synd at vi har et rettsvesen som svikter til de grader her i Norge, og at man snart kan kutte ut politiet. Tenk dere oppklaringsprosenten om private selskaper fikk penger dor en utført jobb :)

Nei å anmelde noe slik hjelper lite. I værste fall har du en kriminell jævel på nakken som skal ta deg fordi du anmeldte han/henne. Han som ble frastjålet maskina i første omgang har lært en bitter lekse om at alt han eier må forsikres. Dessverre er livet slikt. Selv har jeg bliitt frastjålet verdier for kanskje 60k gjennom livet, deriblandt tre sykler. Og tro meg når du blir frastkjålet en sykkel er det bare å kjøpe en ny. Hverken politi eller forsikringselskap vil ta i den saken der.

Så da er spørsmålet da. Skal jeg kjøpe en stjaålet pc eller skal jeg ikke?

Her spiller jo alder inn. Jeg tror de fleste under 30 år kjøper denne uten noen form for kvaler. Mens de fleste over 40 sannsynligvis ikke hadde kjøpt den.

Selv vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Hadde jeg virkelig hatt behov for en bærbar, så hvorfor ikke? Politi og smafunnet ellers har jo gittt meg grobunn for at : If u cant beat them, join them.....

Synd at samfunnet er blitt slik, og hardere blir det. Selv har jeg nå gjort en del for at jeg ikke skal bli frastjålet noe. Privat vakteselskap, alarmer, forsikringer i huet og ræva, bilder av eneste utgang/inngang som lagres på server utenfor huset + 50 kilos hannhund av arten "det gjør meget vondt når jeg blir sint" som passer på.

Nå venter jeg bare på den 100000 volts sykkellåsen om den skulle komme ;D

Men hver er en egens lykke smed..

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har det seg slik at ikke alle frastjålede laptopter kommer fra privatpersoner - transporten "svikter" veldig ofte.

Og meningen med det er?

Skjønner du seriøst ikke? :thumbup:

Jo. Men det spiller jo ingen rolle hvor tyvegodset kommer fra. Er den stjelt, så er den stjelt, og da skal man ikke kjøpe.

Lenke til kommentar

Nei takk. Uansett hvor den kom fra. Får han solgt den, så er sannsynligheten relativt høy for at han stjeler en til fordi det er lett omsettelig. Jeg vil ikke bidra til det. Tydelig mange her som ikke har fått frastjålet PCer og derfor ikke vet hvor kjipt det er.

Ingen som har tenkt å at hvis man blir tatt med en laptop til 16.7% av markedsprisen, så har man et stort forklaringsproblem? Tror ikke du kommer så langt med "Jeg visste ikke det var tyvegods".

Lenke til kommentar
Man er altså skyldig i heleri, helt til du klarer å motbevise det.

Meg bekjent følger rettsvesenet her til lands filosofien «Uskyldig inntil det motsatte er bevist», men du har dog rett: Dersom det foreligger genuine indiser/bevis for at du virkelig visste at den aktuelle vare var tyvergods, kan en på sin side naturligvis imøtekomme dette med eventuelle motbevis.

Edit: Det har du rett i. Er visst litt trøtt nå. :blush:

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
En hver person skjønner at slikt er tyvegods, og da nytter det bare ikke å si at de ikke har noe bevis.

Jeg skal ikke være prikete, men det er tvilsomt at absolutt alle har innsikt nok til å vurdere en vares nøyaktige verdi, blant annet datavarer. Om gamle tante Olga på toten kjøper en datamaskin til 2500,- selv om den er verd det tidobbelte, tilsier ikke dette at hun visste det var tyvegods. Det kan jo godt henne hun trodde dette var et legitimt tilbud, og hadde følgelig ikke heleri i sinnet.

Lenke til kommentar
Haddde ikke stilt spørsmål ved det engang, hadde kjøpt den med en gang. og vis polititet dukker opp på døra så leker jeg dum :p

Bare synd at hvis du hadde vært så dum, så hadde du hatt problemer med å stå på bena. Så jeg tror du får et forklaringsproblem uansett... ;)

Lenke til kommentar

Det er et helt umulig spørsmål.

Selvfølgelig ville jeg blitt fristet, men jeg tror nok at jeg hadde tenkt på offeret for tyveriet.

Det mest sannsynlige er nok at jeg ville takket nei og ringt inn et anonymt tips til politiet. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...