Gå til innhold

Bytte av CPU i DELL system.

Jozzy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dell er jo ikke akkurat kjent for å være oppgraderbare :p

Begynner å bli litt lei av fjortiser som skal "synse" om Dell her på forumet... :roll:

Prescott m/478 og northwood går i hvert fall om hverandre på Dells hk med 875-chipset, tipper det interkompatibelt nedover også... antar du har 845-chipset? Hvis det er en dell-maskin du har kan du jo sjekke med support, eller Dell Community Forum:

http://delltalk.us.dell.com/

Lenke til kommentar

Jon67: Mener du dell er veldig oppgraderbart? Jeg har to dell-maskiner selv, så jeg har faktisk en del erfaring med dem. Tror du dell opererer med hovedkort som har finneser de som bestiller ikke trenger? Når personen har kjøpt en dell-pc med northwood m/533mhz bus tviler jeg sterkt på at dell har lagt inn støtte for prescott m/800mhz bus. Kom med personangripelser at jeg er fjortis om du vil, foretrekker å diskutere uten å få ting slengt i trynet.

Jozzy: Det er jo en viss mulighet for at hovedkortet ditt støtter prescott, og det ville jeg ringt dell-support om hvis jeg var deg. En bios-flash er i alle fall sannsynligvis nødvendig. Hvilken modell er det du har?

Herr Brun

Lenke til kommentar
Jon67: Mener du dell er veldig oppgraderbart? Jeg har to dell-maskiner selv, så jeg har faktisk en del erfaring med dem. Tror du dell opererer med hovedkort som har finneser de som bestiller ikke trenger? Når personen har kjøpt en dell-pc med northwood m/533mhz bus tviler jeg sterkt på at dell har lagt inn støtte for prescott m/800mhz bus. Kom med personangripelser at jeg er fjortis om du vil, foretrekker å diskutere uten å få ting slengt i trynet.

off_topic_select.gif

Han mener at det finnes veldig mange som begynner å få utslett når de ser at noen har en DELL-maskin og begynner å skriver hvor ræva det skal være i forhold til andre maskiner (Har hatt DELL selv).

Dette er ikke ment til å "angripe" visse personer eller starte en egen DELL-diskusjon.

Lenke til kommentar
Prescott m/478 og northwood går i hvert fall om hverandre på Dells hk med 875-chipset, tipper det interkompatibelt nedover også... antar du har 845-chipset? Hvis det er en dell-maskin du har kan du jo sjekke med support, eller Dell Community Forum:

skal sjekke Dell community, har forresten 865PE chipset

Intel 865PE chipset supporting 533MHz system bus

Lenke til kommentar

skal sjekke Dell community, har forresten 865PE chipset

Intel 865PE chipset supporting 533MHz system bus

Da fungerer i alle fall sannsynligvis en 800mhz northwood. Så det finnes en viss mulighet for at 800mhz prescott også fungerer. Må si meg imponert av dell hvis hovedkortet virkelig støtter 800mhz bus.

Herr brun

Lenke til kommentar

Motstridende meldinger på Dell-forumet også, noen påstår at Dell Dimension 4600 med 865PE kun støtter Northwood, mens andre sier at de kjører en 3.2GHz prescott på full hastighet i samme system.

EDIT: Fra en på dell-forumet som har klart det:

"Yes, installing a 3.2Ghz Prescott on a Dim 4600 is definitely possible. I upgraded my processor from a 2.4Ghz 533fsb to a 3.2Ghz 800fsb over a month ago and I have not experienced any problems. All you have to do is switch the chips and enable "Hyperthreading" in the BIOS and you're good to go.

(...)"

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Er nå brikkesettet som sier hvilke CPUer som støttes. Ikke leverandør. Støtter intel chipsettet prescott så støtter alle maskiner som bruker det. Enten det er HP eller Dell. Jeg har en shuttle med FS51 v2.0 brikkesett. den støtter IKKE prescott. Hadde flaks. multicom hadde 2.8 GHz Northwood inne enda.

Lenke til kommentar

Herr Brun

Herr Brun: Jo i dag gjør de det, de bruker intel sitt brikkesett + andre produsenter.

Ferdig produserte pc'er er ikke laget av dell/ibm osv, men av komponenter som er laget av nvidia/intel/via/amd osv.

Det er heller ikke dell som legger inn støtte for nortwood/prescott med 533/800MHz FSB. Det er det brikkesettet som bestemmer, i mangen tilfeller er det nok med bare en bios oppdatering(For å få støttet for nye ting)

Jon67 kom ikke med personangripelse anngående fjortis utalensen hans. Hadde DU skjekket opp selv ville du selv funnet ut at det er ikke dell som lager delene.

PS: Har forresten hatt meg en IBM Aptiva 133MHZ,1,6GBHD,128SD-Ram. Den var ikke lett å skifte deler i gitt(var i 1997) I dag er de merke pc'ene mye bedre å mekke i.

Lenke til kommentar
Det må jeg faktisk si jeg er. Og du (trådstarter) er helt sikker på at du kan bruke prescott, og ikke bare northwood?

Svært bra av dell dette :D

Herr Brun

Regner med at prescotten funker fint siden de sa at jeg kunne sette inn cpu med 800MHz bus.

Lenke til kommentar

Herr Brun

Herr Brun: Jo i dag gjør de det, de bruker intel sitt brikkesett + andre produsenter.

Ferdig produserte pc'er er ikke laget av dell/ibm osv, men av komponenter som er laget av nvidia/intel/via/amd osv.

Det er heller ikke dell som legger inn støtte for nortwood/prescott med 533/800MHz FSB. Det er det brikkesettet som bestemmer, i mangen tilfeller er det nok med bare en bios oppdatering(For å få støttet for nye ting)

Jon67 kom ikke med personangripelse anngående fjortis utalensen hans. Hadde DU skjekket opp selv ville du selv funnet ut at det er ikke dell som lager delene.

PS: Har forresten hatt meg en IBM Aptiva 133MHZ,1,6GBHD,128SD-Ram. Den var ikke lett å skifte deler i gitt(var i 1997) I dag er de merke pc'ene mye bedre å mekke i.

Nei jeg vet da vel at Dell ikke produserer delene selv. Men det er ikke alltid like lett å flashe bios, i noen tilfeller av ferdig-pcer er ikke dette mulig. Det er ikke alle hovedkort med 865pe som støtter prescott, og i alle fall ikke rett ut av boksen (uten bios-flash). Håper trådstarter kommer tilbake og forteller hvordan det gikk med oppgraderingen. Det ER faktisk forskjell på 800mhz northwood og prescott, og det er IKKE sikkert at det går. Jeg sier ikke at det er umulig, men jeg sier at det ikke er garantert bare fordi hovedkortet støtter 800mhz cpuer.

Og forresten, han kalte meg fjortis men kom ikke med personangripelser? Han quotet meg og klaget på fjortisser, jeg vil tro han dermed mente at jeg var en fjortiss, hvilket jeg ser på som en personangripelse.

Det er forøvrig brikkesettet som bestemmer hvilke cpuer hovedkortet støtter, men det er dell som bestemmer hvilket chipset de skal sette inn i pcen!

Herr Brun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...