faaeri Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Jeg er ikke hundre prosent sikker på Canon sin politkk på dette området, men siden det er produsenten som er importør til Norge, er det større muligheter for at de tar garantisaker enn hvis det hadde vært en annen importør. På forbrukerkjøp i Norge er det 5 års reklamasjonsrett. Det er det ikke når varen er kjøpt i utlandet. Derfor er du ikke beskyttet av kjøpsloven når du kjøper dette kameraet. Det vil si at det i beste fall er produsentens garanti som gjelder, og den er vel sjelden mer enn ett år. Siden kameraet er ett år gammelt, høres det ikke ut som dette er noe du trenger å forholde deg til. Da koker det ned til om du ønsker beskyttelse av norsk kjøpslov eller ikke, og hvor mye det er verdt. Men hvis du får det til tre firedeler av prisen, og da inkludert et minnekort, så høres ikke det ille ut. Skjekk bruktmarkeder, for eksempel her på akam, for å se om det er bedre tilbud. Da kan du få kameraer kjøpt i norge, og du har kjøpsloven i ryggen hvis du får med ordentlig kvittering fra der kameraet ble kjøpt. Lykke til. Erik Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Canon sin lokale garanti er 12 måneder, den internasjonale er 6 måneder. Man kan kjøpe en utvidet internasjonal garanti opp til 3 år og i noen tilfeller så er den antakelig med i prisen til kameraet avhengig av hvor i verden man kjøper det. Du må ha garantikortet og det må være korrekt utfylt. Be selgeren finne fram garantikortet, der skal det stå hvor lang garantien er for arbeid og for deler. Gidder han ikke det så kan du gå ut i fra at kameraet ikke har noen garanti. Hvis det har 3 års utvidet garanti så er du trygg. Du kan få det reparert i Norge uten garanti, men det blir fort dyrt. Vanligvis for dyrt til å være verdt bryderiet på et så billig kamera. Lenke til kommentar
capy Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 kjøp kameraet og oppgrader firmwaren til en hacket en. du vil da få en del funksjoner som 10D har men som var sperret i firmwaren for 300D. les deg gjerne litt klokere på http://www.syeager.org/ lykke til! Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2005 Som du sier, det koker ned til at jeg må håpe det ikke blir noe problem med kamera. Stoler nok på denne (voksne) selgeren, så tror ikke han vil lure meg. Ser at enkelte ikke selger dette kamera lengre. Det er vel for at de heller vil selge 350D? Hva gjør de da med de 300D som de har liggende:) Burde vel selge meg et slikt kamera rimeligere. Nei, tror nok at jeg går for dette når feriepengene kommer. Om ingen har store invendinger...? Lenke til kommentar
TurboJens Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Garantiordninger direkte til produsent er ofte vriene. Nikon f.eks en slik garantiordning, krever at forhandler fyller ut garantibeviset samt kvittering fra forhandler.(Regner med Canon krever samme) Har hatt 4 digitale Nikonkamera de siste årene, og papirene har aldri blitt utfylt. (Har lite å si når man kjøper fra Norge, men kan ha endel å si ved kjøp fra utlandet) 350D med 18-55mm koster 7250 på itbutikken, får 5års reklamasjonsrett (som ofte dekker alt garantien på 1år fra produsenten gjør). Samt EF-S II objektivet som visstnok skal gi vesentlig bedre bildekvalitet enn forløperen som ble levert med 300d og 20d. Men litt tregere Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Samt EF-S II objektivet som visstnok skal gi vesentlig bedre bildekvalitet enn forløperen som ble levert med 300d og 20d. Men litt tregere EF-S 18-55 II har bare kosmetiske endringer i forhold til forgjengeren og dermed samme bildekvalitet. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) 350D koster da 3000,- mer enn det jeg kan kjøpte dette 300D for, og det er ganske uaktuelt. Venter enda svar fra selgeren, må høre hva han sier om garantien. Har ikke akkurat blitt klokere av det som har kommet fram her, så må nok ta en prat med han. Er ikke størrelsen, og megapixlene omtrent den eneste forskjellen mellom de to kameraene? Så nå er tiden snart ute! Noen grunn til ikke å kjøpe dette kamera? Endret 4. juni 2005 av and_mit Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 (endret) Er ikke størrelsen, og megapixlene omtrent den eneste forskjellen mellom de to kameraene? Så nå er tiden snart ute! Noen grunn til ikke å kjøpe dette kamera? Det er også andre forskjeller mellom 350 og 300, men som du selv påpeker, er kanskje ikke dette ting som ødelegger fotogleden hos en nybegynner. En må jo uansett regne med at en vokser ut av sin første SLR. Kjøp det du, og bruk evt. andre penger til å kjøpe god optikk. Jeg kan ikke gjøre annet enn å trekke på smilebåndet når folk kjøper 20D og planlegger å kun ha EF-S 18-55-kitobjektivet Ikke fall i må-ha-beste-kamera-men-har-ikke-penger-til-optikk-fella. Endret 4. juni 2005 av PureTamil Lenke til kommentar
digiMAX Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Såfremt kameraet er velholdt er nok sannsynligheten for at du blir fornøyd stor... garanti eller ikke... Har selv kjøpt mitt 300D fra USA fra en luguber nettbutikk i sin tid....men er storfornøyd med det og ser ingen grunn til å bytte det ut nå. Hopper heller over en generasjon eller to før så skjer... Satser heller på å skaffe meg noen gode glassbiter.... Lenke til kommentar
TigerBlack Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Ser nå at Elkjøp selger dette kamera til 5995,-. [...] Du kan antagelig spare noen kroner på å handle hos www.fotovideo.no. De har for tiden huset til kr. 4990 og 18-55mm-objektivet til kr. 859. I tillegg trenger du et compactflash-kort. Elkjøp har 128MB CF-kort inkludert, men 128MB er sørgelig lite for et slikt kamera, spesielt hvis du bruker raw-format. Ikke finn på å kjøpe pakkeløsningene fra fotovideo.no; det er mye dyrere enn om du kjøper kamerahus, objektiv og CF-kort separat. Du kan spare ytterligere noen hundrelapper på å kjøpe et brukt objektiv. 128 mb er ALT for lite til dette kamraet. ikke noe mindre 512 mb cf kort. Jeg har 300d og ville ikke nøle med å anbefale det. Er kjempefint å lære med. Jeg prøvde 350D forrige helg, den var etter mitt syn veldig mye for liten. Jeg fant ikke at den var noe god å holde i og jeg vil ikke tenke på åssen den er med ett litt større objektiv. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Dusten solgte kamera i helgen, selv om vi hadde en deal på at jeg skulle få kjøpe det. Så da er jeg tilbake, og må lete etter nytt kamera. Sendte mail til fotovideo.no og hørte om de hadde det inne. Der mente de at jeg burde gå for et 350D, og heller betale mellomlegget senere. Er dette noe jeg burde vurdere, eller er et 300D mer enn bra nok for en førstegangskjøper av digitalt speilrefleks? Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) Dusten solgte kamera i helgen, selv om vi hadde en deal på at jeg skulle få kjøpe det. Så da er jeg tilbake, og må lete etter nytt kamera. Sendte mail til fotovideo.no og hørte om de hadde det inne. Der mente de at jeg burde gå for et 350D, og heller betale mellomlegget senere. Er dette noe jeg burde vurdere, eller er et 300D mer enn bra nok for en førstegangskjøper av digitalt speilrefleks? Det er et vanskelig spørsmål du stiller. I utgangspunktet vil jeg si ja, det er mange som klarer seg fin-fint med 300D. Det kan lage flotte bilder det også. Dog ville jeg kjøpt brukt om jeg var deg. Gjerne et som er kjøpt i Norge. Ser forresten at det er noen 300D på finn.no, kanskje du kan prute ned disse i pris? Endret 6. juni 2005 av PureTamil Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Har holdt i både 300d og 350d. Synes 300d har et mye bedre grep og for mitt bruk (ivrig amatør) har begge to mer enn nok av funksjoner. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Så de på finn.no ja, men er nok overprise der. Kan sende de mail og høre om de vil ned i pris. Med tanke på at et kamera koster 6000,- nytt, bør en vel ned til omtrent 4000.- om det kun følger med kamerahus og standardobjektiv? Med tanke på at garantien ikke gjelder lengre, for de fleste.... Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Så de på finn.no ja, men er nok overprise der. Kan sende de mail og høre om de vil ned i pris. Med tanke på at et kamera koster 6000,- nytt, bør en vel ned til omtrent 4000.- om det kun følger med kamerahus og standardobjektiv? Med tanke på at garantien ikke gjelder lengre, for de fleste.... Ikke send mail, hvis du ringer har du mye større forhandlingskraft. Det beste er å komme på døra til folk. Er utrolig hvor du kan tvinne dem rundt lillefingeren da. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 En som vil selge et kamera kjøpt i USA i august ifjor, for 6500kr. Ganske utrolig:) Sendt et par mailer nå, om det ikke kommer svar så ringer jeg. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 (endret) JapanPhoto selger kamera til 5555,- nå. Glad jeg ikke kjøpte det brukte av han karen... Men dere, Lefdal har samme kamera til 6795,-. Har ikke de noen slags prisgaranti? Hva gjør jeg for å få det rimeligst mulig? Ringte Lefdal. Så hvis jeg går på Lefdal, betaler 6795,- for kamera der. Går ut av butikken, og inn igjen med reklamen fra Japan Photo, der det står 5555,-, så får jeg igjen mellomlegget +150% såvidt jeg forstod det. Genialt? Endret 6. juni 2005 av and_mit Lenke til kommentar
PureTamil Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 JapanPhoto selger kamera til 5555,- nå. Glad jeg ikke kjøpte det brukte av han karen... Men dere, Lefdal har samme kamera til 6795,-. Har ikke de noen slags prisgaranti? Hva gjør jeg for å få det rimeligst mulig? Ringte Lefdal. Så hvis jeg går på Lefdal, betaler 6795,- for kamera der. Går ut av butikken, og inn igjen med reklamen fra Japan Photo, der det står 5555,-, så får jeg igjen mellomlegget +150% såvidt jeg forstod det. Genialt? Det stemmer det, og det er helt genialt. Husk at Japan Photo må ha varen på lager for at Lefdal skal akseptere det. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Ringer de da og sjekker om de har det på lager? Var jo innom Japan Photo isted, sa ingenting om at de ikke hadde det da. Betyr vel graits 512MB minnekort dette:) Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 6. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2005 Da er det slutt på maset. Lefdal var utsolgt, så da ble det hos Japan Photo. 5555kr + 128MB minnekort. Gleder meg:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå